Nieuwbouwwoning betonnen muren - Verf? Behang?

Ummagumma

  • #1
Hele internet staat er al over vol, veelal oude berichten, zoveel verschillende meningen en adviezen. Wil toch zelf nog even een topic hierover openen.
Binnenkort moet ik naar een nieuwbouwwoning. Ben niet echt superhandig ofzo, en ook omdat het min of meer een 'gedwongen' verhuizing is (oude woningen moesten gesloopt worden) heb ik er helemaal geen zin in en ervaar ik het allemaal een beetje stresserig en onplezierig, maar goed..

Stucen geen optie, durf het niet aan, prijzig, risico.
Vind dat er op forums nogal snel en gemakkelijk word geroepen: "gewoon" iemand inhuren en laten stucen. Je kan natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken.

Ook is elke situatie anders natuurlijk. Er zijn in alle opties, net zoveel positieve als negatieve ervaringen te vinden. Maar wilde toch even wat ervaringen horen.

Beetje schuren en opvullen begrijp ik.
Dan het gedoe over voorstrijken, in verband met vocht en zuiging. Dit is noodzakelijk voor beide opties, verven of behangen?

Zou ik in principe gewoon, na het schuren en opvullen, hopelijk is het dan een beetje vlak, met latex erover kunnen, desnoods 2 lagen. Of moet ik echt die voorstrijk doen? Krijg je anders vlekken waar de muur toch iets meer, of minder zuigt?
Het klinkt logisch dat het vlekkerig zou worden, maar zijn er ook positieve ervaringen met enkel latex erop?

Meteen behangen? Of laat het behang los als ik geen voorstrijk doe?

In vorige woningen altijd netjes behangen. Banen TEGEN elkaar geplakt, dus niet overlapt. Maar waren nooit betonnen nieuwbouwmuren. Is er bij betonnen nieuwbouw echt zo'n grote kans dat bij krimp je banen behang ineens van elkaar afschuiven en je dus met gaten komt te zitten?

Mocht ik gaan behangen. Glasvezel en dan latex erop een idee? Maar zijn er ook andere, goedkopere en simpele witte behangsoorten, met motief en/of relief, waar ik in principe gewoon latex overheen kan doen?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Gegroet,
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Geprefabriceerd beton is een gesloten ondergrond en zuigt niet. Dus voorstrijken is niet nodig. Dat is het wel als u stucwerk wilt gaan aanbrengen ( betonkontakt ) en daarna het stucwerk voorstrijken. Wel goed reinigen met een schoonmaakmiddel en laten drogen.

Gietgallen en grindnesten uitvlakken / opvullen met een vulmiddel. Gladschuren en muurverf aanbrengen.
Maar als u er geen zin in hebt moet u het niet doen.
 

Ummagumma

  • #3
Geprefabriceerd beton? Geen idee of dat hier het geval is of niet...?

Stucwerk word het sowieso niet. Mijn vragen gingen echt om direct de muren te verven met latex, of eerst behangen en dan eventueel een latex erover.

Vraag mij af of ik met gaten komt te zitten wanneer ik de banen behang tegen elkaar plakt, en vervolgens de muren gaan werken?
En dus of ze los gaan laten zonder voorstrijk.

En ben bang als ik meteen ga verven, zonder voorstrijk, er vlekken zullen gaan ontstaan.

Leuk hoor, een nieuwbouwwoning...
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Geprefabiceerd beton , ofwel PreFab, komt kant en klaar als elementen, schoon, op de bouwplaats aan. Stortbeton niet. Na verwijderen van de bekisting kan de opperhuis dan nog bekistingsolie bevatten. Die moet er eerst af.

Beton werkt niet. Belangrijker is om de verwerkingsinstructies van het behang goed op te volgen om te voorkomen dat er openstaande naden onstaan na droging.

Als u wilt behangen over beton vult u eerst uit zoals beschreven. Bij lichte kleuren behang is het raadzaam de muur eerst voor te sauzen met een witte muurverf, dus niet voorstrijken,om te voorkomen dat donkere vlakken van het beton door het behang gaan schijnen.

Voor de overige mogelijkheden zie wat al eerder is beschreven.
 

Ummagumma

  • #5
Hey hallo, bedankt voor alle info.
Ze hebben hier wel gestort met bekisting.
In mijn geval zal ik dus beter voorstrijken en dan pas behangen?
 

Ummagumma

  • #6
Nou zie ik bij de bouwmarkt ook aanbieding voor glasweefselbehang.
Bij toepassing staat echter:
Gipsplaten
Pleisterwerk
Cementwerk

Zou deze ongeschikt zijn voor betonnen nieuwbouwmuur?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Beton bestaat uit zand, grind of steenslag met als bindmiddel.....cement.
 

Poster

  • #8
Op u vraag , kan u gebruiken voor u beton muren
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu