Nieuw dak op garage

Jmiedema

  • #1
Ik heb een garage met een lengte van 7 meter en een symmetrisch schuindak met nok met een een schuine lengte van 4,5 meter met 2 horizontale balken er tussen met een afstand van 1,5 meter. dus een dakhelft wordt ondersteund door 4 balken begin eind en 2 ertussen met afstand 1,5 meter.

Nu zit er hardboard op met bitumen rollen, maar het hardboard is gaar geworden door het vocht en leeftijd 40 jaar.

mijn idee is om dit te vervangen met vuren vloerplanken 18 mm dik daar andere diktes nauwelijks te verkrijgen zijn.

Is dit voldoende sterk of moet ik twee lagen aanbrengen , een tweede laag kruislings ? of andere betere oplossingen ?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Er zal wel spaanplaat op liggen. Volgens mij kan je deze vervangen door gelijmde houtenplaat platen. Is minder werk en steviger dan planken. Heel veel keus. Er zijn platen die de onderzijde door wat vocht gemakkelijk zwarte vlekken krijgen. Mocht je voor platen kiezen vragen of die platen ook die eigenschap hebben.
 

Jmiedema

  • #3
Platen maar het zijn behoorlijke platen niet de gangbare maten van de bouwmarkt de platen bij de bouwmarkt zijn 244x122 cm en ik moet 1,5 meter overspannen dan kan ik 90 cm per plaat weggooien en is underlayment of obs wel een beetje bestand tegen vocht. ?het probleem met spaanplaat is dat het uit elkaar valt als het vochting is geworden
 

Jmiedema

  • #4
Dus underlayment dak is waterbestendiger als grenen latten ?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Misschien weet iemand hoe het zit met de waterbestendigheid van houten platen. Zelf nauwelijks ervaring.
Het bindmiddel of de lijm moet in ieder geval van een watervaste soort zijn. Watervaste lijmen zijn duurder dan lijmen die je met water kan oplossen. Met gevolg dat de platen ook duurder zullen zijn. Dat was vroeger zo of dat nog zo is geen idee.
Planken kunnen altijd beter tegen water dan platen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu