Nieuw beton over oud beton

Gloom

  • #1
Ik laat binnenkort een nieuwe betonlaag (variërend tussen 6 en 20 cm dikte, 55m2 opp.) storten over een oude betonvloer. De oude vloer is gedeeltelijk opengewerkt ivm werk aan de riolering, dus bewapening in de nieuwe vloer lijkt me handig.

Ik had al begrepen dat de betonijzermatten overlappend gelegd moeten worden en dat ze op 'blokjes' dienen te liggen - moeten dat persé blokjes van bv. kapotgeslagen betontegels zijn, of kunnen dat ook houten klosjes zijn?

Het beton wordt aan de deur geleverd en moet met kruiwagens worden uitgereden - zijn er nog tips hoe dat het best te doen?
Voor een goede hechting tussen oude en nieuwe vloer las ik over een 'cementpapje' - hoe lang voor het betonstorten moet dat papje worden aangebracht?

De opengewerkte stukken in de oude vloer (geulen van 25 tot 50 cm breed) zijn nu opgevuld met zand - moet ik daar nog iets mee doen, of kan het beton daar gewoon overheen gestort worden?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Begin met goed schoonmaken van de oude vloer, alle stof moet er af. Aanbranden kan ook, is niet persé noodzakelijk bij het storten van beton op beton, ook dan moet de vloer schoon zijn.

Bij het storten van beton op bestaande betonvloeren hoeft u geen afstandsblokjes te gebruiken.
Betonijzermatten horen inderdaad overlappend gelegd te worden, houd hiervoor minimaal 1 maaswijdte aan.

De opengewerkte stukken opvullen met zand tot zo'n 5 cm onder het niveau van de oude vloer en de zijkanten schoonmaken van zandresten, dit i.v.m. de hechting.
Ideaal is het gebruik van een trilnaald, die zijn te huur bij diverse verhuurders.

Voor het rijden met kruiwagens beton de volgende tips; plaats de kruiwagens onder de trechter van de betonwagen, wanneer de kruiwagen vol is pakt men de beide handvaten en tilt men de kruiwagen hieraan op.
Vervolgens verplaatst men het lichaam naar voren waardoor er een voorwaartse kracht ontstaat die de kruiwagen in beweging brengt, deze beweging wordt aangewend om de kruiwagen op de bestemde plaats te brengen.
Is men op deze plaats aangekomen dan tilt men de kruiwagen aan de handvaten op en laat hem leeglopen, hierna laat men de kruiwagen weer zakken en herhaalt men de eerder beschreven handelingen :wink:

Even serieus, denk aan het gemak van planken of platen bij sterke hellingen en dorpels, dat scheelt echt veel in kracht bij deze hoeveelheid, kruiwagens zijn er bij zo'n klus nooit genoeg.
 

Gloom

  • #3
Ha Jan,
Bedankt voor de tips, vooral dat met die kruiwagens was heel verhelderend.

Nog even over die blokjes: weet je zeker dat ik de betonijzermatten gewoon op de oude vloer kan leggen en daar de nieuwe betonlaag overheen kan storten? Het lijkt me dat het beter is als de betonijzermatten echt in de nieuwe betonlaag zitten...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
U mag de afstandsblokjes wel gebruiken wanneer de te storten vloer minimaal voor de helft boven het beton-ijzer komt, ik las dat er stukken bij zijn van 6 cm dik, dan zit u al ongeveer op de grens.

De blokjes hoeven niet gebruikt te worden omdat de beton wel om het ijzer vloeit.
 

Ralph

  • #5
Als krimpnet zou ik wel een betonmatje erin leggen en die hoort dan in het midden van de te storten betonlaag, dus afstandsblokken zijn dan vereist.

Wat betreft de laslengten van betonijzer/matten is altijd minimaal 2 velden bij kruismatten en nooit 1 veld ( hoe dikker het ijzer hoe langer de laslengtes) Inzake het storten op zich heb ik een vraag of de mixer tot aan de deur of raam kan komen van de te storten ruimte.

Zo ja, dan kan je dat vermelden aan je beton leverancier dat je met een pvcbuis wil storten met 2 liter vloeimiddel per kub beton, en in jouw geval zo'n 8 kub beton denk ik, 200 a 300 liter water erbij heb je veel minder werk dan dat kruien.

En je kan de betonmatten er dan ook achteraf inleggen en erin trappen. Voor de afwerking sla je even 2 planken van 10cm x 100cm op elkaar met een schop ertussen en trek je je beton glad af. Trilnaalden kunnen dan achterwege blijven :)
 

Bouwer Bob

  • #6
Hoi Gloom,

Je zou ook kunnen kiezen voor een betonwagen met betonpomp.

Wel duurder maar heel veel makkelijker/lichter/sneller !

grv bob
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Gloom schreef:
Ik laat binnenkort een nieuwe betonlaag (variërend tussen 6 en 20 cm dikte, 55m2 opp.) storten over een oude betonvloer.
@ Ralph, dat zijn wel erg vergaande maatregelen bij het verhogen van een bestaande vloer :-|
 

Ralph

  • #8
Het zijn de makkelijkste en op 1 na goedkoopste maatregelen, en het voordeel is dat het meeste beton vanzelf al in alle richting loopt. Beetje harken of met de schop in de richting douwen komt er natuurlijk wel bij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu