Nefit smartline HR storing 2L

Sebastiaan11

  • #1
Beste forumleden,

Sinds gisteren krijg ik op onze ketel steeds de foutmelding 2L (266). Ik heb inmiddels meerdere dingen geprobeerd maar het lukt me niet de storing te verhelpen. We hebben nu tijdelijk de houtkachel aan thuis maar het zou fijn zijn als jullie zouden kunnen helpen om de cv ook weer werkende te krijgen!


wat ik tot nu toe het geprobeerd:


1) meerdere keren resetten van de ketel, ook het voor langere tijd de stekker uit de ketel halen en het bijvullen van de druk (nu 1.7 bar) daarnaast ook het ontluchten van de radiatoren (was niet nodig)

1b Na meerdere keren resetten kreeg ik een andere storing (3L) deze kon ik verhelpen door de contacten van de ventilator (die niet opstartte vanaf het moment dat storing 3L er was) los te halen en opnieuw op te starten. Storing 3L komt nu niet meer, wel is de 2L storing weer terug. De contacten van de ventilator waren overigens niet nat of iets dergelijks, deze zijn aan de andere kant van de ketel gelegen.

2)ik zag dat het automatische ventiel op de bovenkant behoorlijk geoxideerd was en dat hiervandaan water naar beneden liep. Ik heb de stekker die hierdoor nat was geworden (van de bi sensor) losgehaald drooggefohnd


Aangezien er toch nog steeds water blijft lekken uit het ventiel denk ik dat ik dit (later) sowieso moet vervangen of het zelf ga vervangen als het niet te ingewikkeld is.
[img]https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/121531_ventiel_5.jpg

2) daarna heb ik de monteurshandleiding erbij gepakt en heb ik de pomp ontluchtingsschroef losgehaald en daarna de ketel aangezet. Er bleef aardig wat water uit de schroef druppelen en de pomp sloeg niet aan. Daarna heb ik geprobeerd of de pomp wel goed vrij kan bewegen, en dan kan, de pomp zit dus niet vast. Wat me overigens opviel is dat de druk in het systeem niet was teruggelopen na het ontluchten/laten druppelen van de pomp.


Dank voor de hulp alvast!

Vr. gr.

Sebastiaan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoe hoog is de druk in het systeem?
 

Sebastiaan11

  • #3
De druk is nu 1,7 bar, ik heb overigens inmiddels ook het expansievat gecontroleerd, dat lijkt ook gewoon in orde te zijn!
 

Marcn88

  • #4
2l 266 geeft aan dat de druksensor geen drukstoot van de pomp heeft gedetecteerd, u geeft aan dat de pomp niet draait bij t opstarten van de ketel
Meet eerst eens of de pomp wel spanning krijgt,als dit zo is dan is uw pomp defect en dient vervangen te worden dan kunt u meteen de ontluchter vervangen want t water moet er toch af voor de pomp
 

Sebastiaan11

  • #5
Dank voor je reactie!

ik heb de voeding van de pomp gecheckt en die krijgt gewoon stroom. Daarna heb ik de tacho stekker gecheckt die naar de pomp gaat, deze is behoorlijk geoxideerd en waarschijnlijk de boosdoener.


ben alleen bang dat ik hiervoor een hele nieuwe kabelboom moet bestellen (99ex btw.) en ik heb eigenlijk ook alleen dat stekkertje nodig, iemand nog een idee waar ik dat zou kunnen krijgen?

dank!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu