Nefit ProLine geen warmwater, wel CV maar geen storing?

Luciano-1973

  • #1
Beste medeforum collega's, ik heb een leuk probleem. Maar ik loop na veel testen en inlezen helaas vast.
Het gaat om de volgende ketel.

Nefit ProLine HRC 24/CW4

Ketel is twee jaar geleden geïnstalleerd en heeft zonder problemen gedraaid in combinatie met Moduline 300

Probleemomschrijving:

De verwarming werkt maar de ketel geeft geen warm tabwater.
Er wordt geen (servicecode) of bedrijfs- of storingscode weergegeven.
Als de warmwaterkraan wordt aangezet dan komt er geen kraantje in het display met warmwatervraag.
Ook brandt het pompicoontje niet op het display en gaat de vlam niet branden op het display. De ketel slaat ook niet aan.

Workaround:
Indien de stekker eruit wordt getrokken en na enkele minuten er weer in wordt gedaan dan werkt de ketel weer een paar keer goed tot maximaal een paar uur. Uiteindelijk stopt de ketel weer met warm water geven. Deze workarround is inmiddels na een paar dagen ook niet meer toe te passen.

Gecontroleerd:
- Info historie storingsmedlingen uitgelezen en deze zijn allemaal leeg. Er zijn inderdaad geen storingen geweest in het verleden dus dit klopt.
Display's geven geen melding. Hiervoor is in de gebruikersinstructie een alinea aan gewijd. Deze punten zijn allemaal langs gelopen.

- infomenu geeft 0A als warwater wordt gevraagd, dat zou dus =H moeten zijn. =H is de melding voor cv-toestel bevindt zich in warmwaterbedrijf.
- als de themostaat wordt geactiveerd voor de CV komt er wel netjes -H te staan wat aangeeft dat het toestel zich in cv-bedrijf bevind.
- Warmwater bedrijf staat op 60 graden ingesteld
- Kamerthermostaat gecontroleerd en menu-2 maar geen vreemde instellingen ontdekt. Wel voor de zekerheid terug gezet naar fabrieksinstellingen.
- CV-laten aan laten slaan en vervolgens om warmwater vragen heeft ook geen effect. Leidingen blijven steenkoud.

Resetknop ingedrukt langer dan 15 sec. maar ketel gaat niet resetten. Of geeft iig geen melding op het display. Maar ik weet niet of resetten wel werkt als de ketel inprincipe goed werkt. Of althans als hij dat denkt. Dus dat even gelaten voor wat het is.

Stromingscensor doorgemeten:
Stromingscensor als mogelijk oorzaak onderzocht.
Gas- luchtunit gedemonteerd en Stromingscensor NEF. 7746900492 doorgemeten.
De zwarte en de rode draad gaven 18,23 kOhm, we hebben deze uitkomst vergelijken met de weerstandsgrafieken NTC-sensoren bij 15 graden (koud water) en dit moet dan inderdaad ongeveer 18 kOhm zijn.

Alle contactpunten goed ingespoten met WD40
Ketel is weer in elkaar gezet en heeft vervolgens ca. 1 uur weer prima gewerkt alvorens weer hetzelfde probleem is ontstaan.

Fasegevoeligheid getest:
Meerdere keren stekker opgedraaid en lange periodes gewacht, maar dit gaf helaas ook geen verbetering.

Wat zou het nog kunnen zijn?


Brander? Zie eventueel: https://www.klusidee.nl/Forum/topic...-hrc-25-cw4-uit-2008-warmwaterprobleem.83484/
Uitstroomcensor? Zie eventueel: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/geen-warm-water-nefit-smartline-hrc-24-cw4.67439/
Defecte servomotor? Zie eventueel: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/nefit-topline-storingsinstructie.63172/
Driewegklep? Lijkt er niet, op omdat de ketel in zijn geheel niet gaat branden en dus niet het signaal krijgt dat er warmwater wordt gevraagd.
 

Speedypul

  • #2
Al eens gekeken via het info menu hoeveel de doorstroming is aan water door het toestel, indien deze op 0 blijft staan tijdens warmwater tappen is stromingssensor defekt!
 

Luciano-1973

  • #3
Inderdaad geeft het display aan dat er geen doorstroming is terwijl de warme kraan open staat. We gaan het dan toch maar zoeken in de Stromingscensor NEF. 7746900492.

Zodra ik resultaat heb zal ik het hier melden.

Bedankt voor de denkrichting. :wink:
 

Luciano-1973

  • #4
Mede dankzij hulp van dit Forum is mijn probleem opgelost. Ik heb de stromings sensor vervangen en dat heeft de problemen verholpen.

Nogmaals bedankt :P :lol: :cool:
 

JeroenCW

  • #5
Dankzij de uitgebreide probleemstelling van Luciano-1973 geconstateerd dat ook ik dit probleem had. Honderd procent precies. Nieuwe stromingssensor besteld en hem er door een monteur in laten zetten: alles werkt weer zoals het hoort.

Top, dank - ook aan Speedypul!

PS: die oude stromingssensor zat, zoals mijn monteur dat altijd noemt "oud-Hollands vast" en brak af bij poging eruit te halen :( Kostte de beste man een uur extra om de resten eruit te pielen. Maar werkte wel.
 

Luciano-1973

  • #6
Fijn te horen dat iemand anders er nog wat aan heeft gehad. :)
 

Panic

  • #7
Nog een tip, als hij vast blijft zitten even de koudwaterleiding aan de onderkant weghalen en dan kan je hem eruit slaan met een schroevendraaier.
 

Extaxi

  • #8
Het is al een oud onderwerp maar ik heb er een vraag over. Ik heb dezelfde klachten, maar heel af en toe blijft het wel gewoon werken.

Ik zie aan het info-scherm dat het warm water in l/min. sterk schommelt en soms gewoon op 0 blijft staat.

Is dat het kenmerk van de defecte stromingssensor? Valt dat te verklaren dat het soms wel gewoon goed kan werken of is het kapot = kapot?
 

Strongetje

  • #9
Ik heb hetzelfde probleem gehad na de vakantie.
ketel heeft 3 weken niet hoeven te werken.
na de vakantie dan wel dan niet warm water.
ook schomelde het water verbruik op het display en ging dan naar 0.

na de zoektocht op dit onderwerp uitgekomen.
sensor vervangen (€70,-) en problemen zijn over.

mvg,
Mark
 

Knarf76

  • #10
Is inderdaad een oude post, maar ga het toch maar even proberen.

Hier exact dezelfde klachten, stromingssensor inmiddels al voor de derde keer vervangen, en nu weer hetzelfde euvel.

Is hier wat aan te doen, behalve elke keer vervangen na eerst een paar dagen zonder warm water te zitten.

Ben benieuwd naar de reacties
 

Zeeland1995

  • #11
Het is al even geleden sinds jullie dit onderwerp hebben besproken. Alleen heb ik sinds kort (2 weken) een probleem met de toelevering van mijn warme water, het gaat hier om een Nefit Proline nxt hrc 24/cw3

De Ketel geeft iedere keer bij geen vraag van warmwater de 0U (toestel wordt opgestart) code aan. Zodra ik daarna warm water wil tappen lukt dit niet. Echter als ik mijn CV temperatuur (thermostaat) beneden (vloerverwarming) verhoog of de radiatoren boven open draai, dan levert de ketel wel weer warm water en komt er ook warm water in de badkamer en keuken. Maar om nu iedere keer de radiatoren heel de dag open te zetten terwijl er ook met regelmaat niemand thuis is lijkt mij een prijzige bedoeling en geen lange termijn oplossing.

De installateur is langsgeweest en heeft de tip gegeven de radiatoren boven open te laten, maar zoals gezegd is dit geen lange termijn oplossing.

Hebben jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn ? en hoe dit op te lossen valt?
Of gaat dit ook om de stromingssensor?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #12
zorgen dat er stroming kan plaats vinden in de installatie, als alles dicht staat dan bypass laten plaatsen of altijd 1 radiator open. de temperatuur regelt u met de kamer thermostaat en niet met de radaitorknoppen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu