Nefit HR Ecomline

Frank2

  • #1
Wie kan mij helpen?

Mijn Hr Ecomline ketel is 11 jaar oud en de laatste 2 jaar heb regelmatig storing in de ketel.
Diverse servicemonteurs heb ik ingeschakeld en ook is er een Nefitmonteur bij geweest.
Alle hebben niet geholpen aan het verhelpen van het probleem.
De ketel geeft aan dat hij het tapwater verwarmt maar springt daarna niet(altijd)terug op cv water.De driewegklep blijft dan op tapwater staan en de leiding wordt daarna ook behoorlijk heet.
Na diverse keren gereset te hebben wilt de ketel wel eens draaien zoals het moet.
Na gedoucht te hebben ontstaat wederom(niet altijd) hetzelfde probleem.
Pasgeleden ook een 2F code gehad,dit blijkt de retoursensor te zijn.
Is deze retoursensor dan uiteindelijk het probleem of is de driewegklep het probleem aangezien deze op de stand tapwater blijft staan en niet teruggaat naar CV water.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik ben het beu op elke keer de ketel te resetten om het binnen behaaglijk te maken.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #2
Driewegklep zou kunnen.
Brandt de ketel met =. of met -. ?
Indien =. dan is het toestel toch echt bezig om warm tapwater te verwarmen.
Dit kan (af en toe) geblokkeerd worden door aanvoer/retoursensor, in dat geval geeft de ketel 2F.
Sensor vervangen is dan de oplossing.

Ander probleem kan zijn dat de boilersensor niet goed werkt.
Pas als de boilersensor groen licht geeft gaat de ketel naar cv.
Het zou dus kunnen dat deze sensor afwijkt, of dat Uw boiler heel moeilijk op temperatuur komt, door de blokkering van aanvoer/retoursensor.

Het toestel doet er dan veel te lang over om de boiler te verwarmen, en aangezien die altijd voorrang heeft, kan het lang duren voor het toestel omschkelt naar cv.

Deze problemen zijn echter het best uit te lezen met de servicetool van Nefit.
Schakel daarvoor een erkend Nefit dealer in, of de fabrikant.

suc6
 

Frank2

  • #3
De ketel brandt op =, en springt daarna op 0
Het lijkt mij dat als de verwarming warmte vraagt dat de ketel gelijk op -, moet springen maar dat doet hij niet.
Als ik gelijk reset springt hij weer op =, en daarna weer op 0.
Nefit is er al bijgeweest een heeft de ketel doorgemeten maar ontdekte niets echter het probleem blijft.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #4
Ga er toch sterk aan denken dat de kamerthermostaat niet helemaal werkt zoals het zou moeten.
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #5
0 met welke letter?
 

Frank2

  • #6
Hij springt op 0
Dat wil zeggen dat de verwarming niet aanslaat en tapwater niet wordt verwarmt :roll:
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #7
Nogmaals: kamerthermostaat.
 

Frank2

  • #8
Ok,zal het proberen met thermostaat.
Moet dit een modulerende zijn of mag dit ook een gewone zijn waarbij de draadjes aan de UBA gekoppeld worden aan 1 en 2 ipv aan de modustand 3 en 4
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #9
Frank2 schreef:
Hij springt op 0
Dat wil zeggen dat de verwarming niet aanslaat en tapwater niet wordt verwarmt :roll:
Ook bij een 0 hoort een letter net als 2 F heb je ook 0 H, 0Y enz. Bij 0Y boilersensor nakijken.

Wat de thermostaat betreft, kun je testen door op de uba op 1 en 2 een doorverbinding te maken.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #10
Een aan uit thermostaat moet je ook aansluiten op 1 en 2.

Een moduline op 3 en 4.
 

Frank2

  • #11
Geeft bij O, nu de ketel wel goed functioneert, een U.
Als ik nu een andere thermostaat probeer met alleen een aan/uit functie ipv de Moduline die ik nu heb moet ik dan ook een andere lus maken?
Nu gaat er een lus van 4 naar 5(rechts op de kroonsteen) en vervolgens een lus van 5 naar 6(links op de kroonsteen)?
Dit zijn vrije ruimtes in de Kroonsteen aan de achterkant van de UBA.
Indien ik een andere lus moet maken zitten daar hoogstwaarschijnlijk andere aansluitingen in de kroonsteen.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #12
Aan-uit kamerthermostaat
Op kroonsteenaansluiting 1 en 2 kan een ‘normale’ aan-uit thermostaat worden
aangesloten. Hiervoor dient de "nep" lus te worden verwijderd. Het maximaal
stroomverbruik dient ingesteld te worden op 0,12 A. De maximale weerstand
van het kamerthermostaatcircuit bedraagt 100 .
Indien voor gebruik van een klokthermostaat een aparte 24 V-voeding nodig
is, is hiervoor de 24 V van kroonsteenaansluiting 9-10 te gebruiken.
Digitaal modulerende ModuLine kamerthermostaat
Sluit de digitaal modulerende ModuLine kamerthermostaat aan op kroonsteenaansluiting
3-4. Deze aansluiting is niet polariteitgevoelig. Hiervoor dient de lus
tussen 3 en 4 te worden verwijderd.
1.4.3 Weersafhankelijke regeling
De digitaal modulerende ModuLine kamerthermostaten met weersafhankelijke
optie moeten ook aangesloten worden op kroonsteenaansluiting 3-4.
Wanneer met de ModuLine thermostaat weersafhankelijk wordt geregeld
dient het toestel voorzien te worden van een buitenvoeler. De buitenvoeler
van de weersafhankelijke regeling dient aangesloten te worden op kroonsteenaansluiting
7-8.

Bron :techn.documentatie fabrikant
 

Arnoldmr2

  • #13
Zijn alle 3 de regelsensoren al vervangen ? (aanvoer-retour en boiler)
Ecomlines van voor 2000 hebben vaker problemen met deze sensoren, zelf vervang ik ze standaard als ik de oude sensoren nog tegenkom.
Juist dit soort klachten komen vaak door deze sensoren.

Uiteraard ook controleren of alle warm water kranen goed afsluiten, een druppelende kraan kan er al voor zorgen dat de ketel niet meer voor CV inkomt.

Na het branden voor warm water (=.) zal de ketel altijd eerst op 0 springen en niet op CV (-.) dit is een standaard wachttijd.
 

Frank2

  • #14
Na meer dan een jaar zoeken door diverse servicemonteurs kwam er een op het idee om de ketel niet te resetten na een storing.
Als we de Hr ketel telkens deden resetten gaf de UBA bij het uitlezen gewoon aan dat alles oke was.
Dus deze keer niet resetten en gelijk de monteur gebeld.
Toen bleek dat ineens dat de boilersensor geen waarde aangaf.
Boilersensor vernieuwd en probleem(hopelijk )opgelost.

groetjes allemaal.
 

Chathanky

  • #15
Heel goed. :wink:
Vreemd echter dat er verschillende monteurs waaronder ook een nefitmonteur dit probleem niet getackelt heeft. :?
Zo lastig probleem was het toch niet? :mrgreen:
 

Frank2

  • #16
Klopt,

Heeft me bij NEFIT meer dan 200 euro gekost.
Heeft sensoren vernieuwd die eigenlijk niet vernieuwd hoefde te worden.
NEFIT hierover aangesproken maar die geven niet thuis.
NEFIT is te groot dus wat betekend dan 1 klein particuliertje voor hun?
Al bij al met alle kosten van voorrijden van diverse servicemonteurs heeft het me al 350 euro gekost.
Hoop dat nu het probleem is opgelost.
Blijkt toch dat ze niet allemaal de juiste kennis hebben van verwarmingsketels.

groetjes
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Er zijn toch consumenten programma's op tv ?
Proberen kan altijd :wink:
De meeste bedrijven worden dan ineens heel soepel :lol:
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #18
Beetje laag om daar de fabrikant de schuld van te geven.
De betreffende sensoren vielen onder garantie indien U Uw ketel door een Nefit servicebedrijf had laten onderhouden.
Elke Nefit-dealer heeft in 1997/1998 een schrijven gehad over die sensoren, met het verzoek een bepaalde serie onder coulance te vervangen.

Dus die kosten had U uit kunnen sparen.

Ben toch blij voor U dat t probleem nu is opgelost.

suc6
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #19
Als ik mijn auto ter reparatie aanbied bij de dealer, dan verwacht ik ook wat meer dan wanneer ik de auto naar de garage om de hoek breng , kost tenslote ook wat meer! en je verwacht ook dat ze het product van a tot z kennen. :roll:
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #20
:mrgreen: :mrgreen:

maar helaas ,moet vaak 2 tot 3 keer terug gaan voordat het probleem definitief verholpen wordt :x
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu