Naisoleren steense buitengevel

Klusser1976

  • #1
Beste klussers,

Wij hebben een huis gekocht uit 1934 dat gemoderniseerd moet worden. Momenteel zijn we bezig met na isolatie. De buitengevels zijn steens met een bims-/puimsteen voorzetwand van ik schat 7 cm met een spouw van 3 cm. Deze willen we slopen om een nieuwe voorzetwand te plaatsen met houten regels, isolatie en aan de binnenzijde eerst multiplex en daarna gipsplaten, mogelijk ook met een spouw. De multiplex (1,8 dik) is verder nodig om de muur wat stevigheid te geven zodat we er ook nog iets kunnen ophangen.

Ik vraag me echter af of het verstandig is om de bimsmuren te slopen. Ik lees wisselende verhalen over het isolerend vermogen van bims/puimsteen. Is het wel nodig de bimsmuren te slopen? Of zouden deze qua isolerend vermogen ook voldoen? Het gaat om een behoorlijke klus om te slopen en weer op te bouwen, dus als het niet nodig is doen we het liever niet.

Ik hoor graag jullie mening.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Bims isoleert. Heb je een muur met een binnen- buitenblad van dezelfde soort stenen dan doet een bims muur het beter en is nog 30 mm dunner ook. :wink: Jouw muur heeft en Rc van 0,6!
Wat wil je, meer confort en zuinig met energie dan een wol of schuim tegen die muur. Schuim heeft een voordeel omdat je platen kan kiezen die behoorlijk dampdicht zijn. Minder risico op condens.
Vervang je de bims door 70 mm PU, gips en multiplex dan krijg je een muur met een Rc van 3,4. Laat je die bims staan dan wordt het 3,6.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu