Naad tussen boeiplank en muur kitten.

RobBosma

  • #1
Hallo.

Ik ben mijn boeiplank langs de dakrand aan het schilderen. Materiaal is grenenhout. Nu is door kromtrekken een naad met de muur ontstaan van een halve centimeter. Kan je zonder problemen die naad dicht kitten? Ik hoor ook wel dat dit niet mag om vocht afvoer niet te belemmeren.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Inderdaad pas daar mee op. Is er boven het plafond geisoleerd moet er lucht van buiten rond om de bovenzijde van het plafond kunnen ventileren.

Ook als er niet is geisoleerd zou ik naden tussen muur en houtwerk nooit aan de buitenkant met kit dicht maken.

Is er veel vorming van blazen in het verfwerk is dat, dacht ik, een aanwijzing dat er teveel vocht van binnenuit in het hout trekt. Een schilder zou daar wellicht meer van weten.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Het kromtrekken is het gevolg van vocht wat constant wordt toegevoegd. De openstaande naad zou voldoende moeten zijn om vocht te laten verdampen door luchtstroming. Heeft u de zinken goot geeinspecteerd ?
Mogelijk ligt de kraal tegen het houtwerk aan. Hierdoor trekt water cappilair tot bovenrand bordeel, en vandaar in het hout.
 

RobBosma

  • #4
Boven de boeiplank zit een opvullat (driehoekslat). Daarop rust de kraal. Moet er dan een naad tussen het hout en de kraal blijven?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ja tussen het boeiboord of de latten moet de ruimte met de zinkendeklijst openblijven. Achter het boeibord moet het enigzins ventileren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu