Na-isoleren aan binnenzijde hellend dak

Kluskampioene

  • #1
Ik zie door de bomen het bos niet meer, mag je een dak dat aan de buitenzijde is geïsoleerd nu wel of niet na-isoleren. Van wat ik ervan begrijp is het van belang dat je geen dampwerende laag aan de buitenzijde van het dakbeschot hebt, want dan sluit je condens op. Als je nu wel een dampwerende laag en isolatie aan de buitenzijde van het dakbeschot hebt mag je dan nooit isoleren? Of is het toch mogelijk als je maar genoeg ruimte laat tussen het isolatiemateriaal en de binnenzijde van het dakbeschot? Hoe moet je dan een dergelijke ruimte creëren en waaraan moet je het isolatiemateriaal dan vastmaken?

Als de batterij niet op is zal ik zo proberen wat foto's van de situatie erbij te plaatsen.
 

Kluskampioene

  • #2


Dit is een plaatje van het dakbeschot spaanplaat met daaroverheen een 'schuim'laag. Het oogt niet echt dampdoorlatend.. Vandaar ook mijn vraag over hoe we hier zouden kunnen na-isoleren of kunnen we dat maar beter nalaten en alleen stucwerk toepassen?
 

MHaanstra

  • #3
Meest belangrijke bij de isolatie van je dak is dat condens vorming in de kamer niet terecht kan komen in de isolatie en blijft hangen hierin. Om dat te voorkomen kan je gebruik maken van een niet dampdoorlatend folie of het isolatie systeem van Isover, waarbij het folie in de zomer dampdoorlatend is (waardoor het eventuele vocht in de isolatie kan verdampen)en in de winter juist niet. welk belangrijk is om het folie goed sluitend aan te brengen zonder kieren.

Succes
 

Kluskampioene

  • #4
Bedankt voor je reactie. Als we isolatie gaan uitvoeren gaan we het idd helemaal damdichtmaken. Ik ben alleen bang voor vocht dat door het dakbeschot naar binnen komt. Er zijn veel oude lekkagesporen in ons dakbeschot zichtbaar en ik ben bang dat ook in de toekomst wel weer eens lekkages kunnen ontstaan. We nemen het risico en gaan toch maar wel isoleren misschien kunnen we eerst wat triplex tegen het dakbeschot aanschroeven.
 

Kluskampioene

  • #5
Kan iemand aan de hand van deze afbeelding zien wat voor soort isolatie hier is toegepast en of dit materiaal ook dampdoorlatend is? We moeten dit weekende beslissen of het dak al dan niet gaan isoleren. Ik weet dat het plaatje niet echt duidelijk is, maar het lukt niet om een andere foto te maken. Het gaat om een woning uit '72, het is een soort gelig piepschuim is het pir? Zo ja is het dan dampdoorlatend in de zin dat we toch kunnen isoleren?

In de productbrochure van isover kan ik overigens niet terugvinden dat dit ook geschikt om te isoleren als er een dampwerende laag aan de buitenzijde van het dak bevestigd is.
 

MvanV

  • #6
ALs het gelig is is het hoogstwaarschijlijk PUR of UF schuim. Dat is ongeveer halverwege dampopen en dampdicht,.
Er bestaan folie's voor, ik meen juist ook van isover (klimafolie ofzoiets?) waar in de beschrijving expliciet staat dat het ook geschikt is voor daken met dampdichte laag. Dat moet er wel bijstaan, en dat zijn ook speciale folies.

Eventueel zou je ook op een stel plaatsen gaten door die gele laag kunnen maken, zodat er lucht door kan, en dan met een kier ertussen daartegen "gewoon" isoleren met aan de binnenkant een dampdichte folie (aluminiumkant).
De isolerende werking van de bovenstel laag is dan wel weg, maar de nieuwe laag zal neem-ik-aan veel meer isoleren.
 

Kluskampioene

  • #7
Wat betekent dat half damp open/dicht? Betekent dit dat dit wel dampdoorlaat? We hebben inmiddels al glaswol met alulaag aangebracht strak tegen het dakbeschot aangebracht en we waren van plan om dit te gaan afwerken met een dampdichte laag van pe-folie, dus niet met de vochtregulerende klimaatfolie van isover. Dit laatste heeft nu denk ik ook weinig zin omdat er al een alulaag aan de isolatie vastzit. Het is nu nog niet dicht gemaakt dus we hebben nog kans om fouten te herstellen.


Overigens heb ik nog een vraag over het aanbrengen van een damppdichte laag als je daarna nog gaat afwerken met gips. Is het niet zo dat het aanbrengen van de gipssplaten de folie weer perforeert en hoe voorkom je dit? We hebben isolatiemateriaal ter dikte van de gordingen aangebracht (10cm) we willen hierbovenop nog een regelwerk voor de afwerking maar hoe moeten we nu dus eventueel!?! nog die damdichte folie aanbrengen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu