Muurtje plaatsen in badkamer

Sonnema

  • #1
Heren (en dames),

Ik ben bezig met het maken van een badkamer op een oude slaapkamer op de eerste verdieping. De vloer is een balkenvloer met planken. Ik wil hier lewis zwaluwstaart plaaten op leggen en beton storten.

Ook wil ik een inloop douche maken. Hiervoor zal ik een muurtje moeten maken in de badkamer. Muurtje ben ik van plan te maken van CLS balken met groene gipsplaten.

Wat is nu wijs? Eerst de vloer storten en daar het muurtje op maken of eerst het muurtje maken en daaromheen de vloer storten?

NB: In mijn belevenis lijkt het me verstandig om eerst het muurtje te maken en dan de vloer te storten, dit lijkt me ook makkelijker voor het maken van een afschot voor de inloopdouche. Maar graag hoor ik van jullie wat gebruikelijk en verstandig is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Vloer storten en dan de muur plaatsen, bij plaatsen van de muur op het hout is er veel meer werking en is moeilijker waterdicht te krijgen, bij plaatsen op de vloer zijn die nadelen er niet.
Ook is er kans op rotten wanneer de balken op de onderliggende planken staan.

Is er geen mogelijk de wand op te trekken van cellenbeton ?
Dat is minder werk en er kan gelijk op getegeld worden.
 

Sonnema

  • #3
Bedankt voor je reactie Jan.

Wanneer ik de vloer eerst stort lijkt het me geen probleem op daar het muurtje op te plaatsen van cellenbeton.
Is dit qua gewicht niet minder voordelig? Wat mij ook lijkt is dat ik het muurtje dan aan de bovenkant niet kan verankeren waardoor het muurtje minder stabiel word?

Het gaat trouwens om een vrij kleine badkamer. 225x217 cm. Douchegedeelte 100x90 cm.

De overige muren heb ik trouwens ook alleen nog maar het skelet gebouwd. Kan ik hier dan wel gewoon de groene gipsplaten op bevestigen of heb je hier ook nog een tip voor?

Ik heb er even een foto bijgedaan voor een beter beeld van de badkamer. Gelijk links naast de deur moet de inloopdouche komen.
Het muurtje moet daar dus ongeveer in het midden tussen de muur naast de deur en de schuine muur komen.

NB: Heb trouwens geen ervaring met verbouwingen dus mijn gedachtengang zal ook zeker niet altijd juist zijn :P

 

Ralph

  • #4
Idd , een Ytong wandje op de betonvloer zou ik ook doen.
Je verankert de muur aan de bestaande muur en sluit de bovenkant muur op tussen de rachels. Dan staat ie knettervast.
Voor de rest groene gipsplaten........goed idee.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ook cellenbeton kan je gewoon verankeren met lijmankers die je aan het plafond kan schroeven.
Waarom heb je de vloerdelen niet verwijderd uit de badkamer?
Dat scheelt weer in de hoogte.
 

Sonnema

  • #6
OK bedankt heren!

Het muurtje ga ik dus maken van cellenbeton blokken na het storten van het vloertje.

Het afschot voor het douche gedeelte. Moet ik daar nog rekening mee houden tijdens het storten van de vloer of kan ik de vloer gewoon helemaal vlak maken en later het afschot erin verwerken?
Waarom heb je de vloerdelen niet verwijderd uit de badkamer?
Dat scheelt weer in de hoogte.
Dit heb ik gedaan op advies van de aannemer. In eerste instantie was ik ook van plan de planken te verwijderen. Echter is lopen die planken ook door onder het achterste muurtje wat je kunt zien op de foto. Komt er op neer dat het een hoop werk is voor een klein beetje hoogte verschil.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu