Muurplaat en latei

Fseg

  • #1
Hallo,

Onze nieuwe woning krijg een lesenaarsdak.

Nu heeft de constructeur aangegeven dat er om de meter een muurplaatanker moet komen, alleen is het probleem dat deze muur ongeveer 14 meter lang is waarvan 8 meter (4x 2 Meter) ramen boven deze raam zit een muurtje van nog 318 mm. Aangezien er ook nog een latei in moet komen blijft er niet veel muur over.

De muur wordt gemaakt van cellenbeton dus wat gewicht is het ook niet veel.

Nu vraag ik me af of het niet beter is om boven deze 4 ramen zelf een latei te storten (318 mm x 175 mm x 2400 mm) met muurankers waar de muurplaat daarna weer op bevestigd gaat worden?

Tussen de ramen kunnen we natuurlijk wel lange muurankers gaan gebruiken.

Heeft iemand het ooit zo gedaan?

Alvast bedankt voor alle moeite.....

Frank,
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
1 meld het aan de constructeur het werk is zijn verantwoording.

persoonlijk zou ik minder maar langere ankers toepassen en zet ze vast aan de verdiepingsvloer
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Laat inderdaad de constructeur het oplossen. Ook de lateien moet hij bepalen.

Ben je zelf aan het bouwen, of is er een aannemer?
 

Fseg

  • #4
We zijn zelf aan het bouwen, soms is het lastig om de juiste informatie van een constructeur te krijgen merk ik.

Zelfs al wil je er voor betalen!

Frank,
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Tja, dan kom je er dus achter dat bouwen een vak is ;)
 

Fseg

  • #6
Daar ben ik 10 jaar geleden al achter gekomen toen we ons eerste huis gebouwd hebben.

Tijdens deze bouw heb ik vooral geleerd om informatie op meerdere plekken te halen, en vooral de kwaliteit en kennis van bouwbedrijven altijd te controleren. Aangezien bij veel bedrijven de kwantiteit voor de kwaliteit gaat.

Alles wat ik bedenk wordt door de constructeur gecontroleerd en zet daar zijn stempel op, maar voordat ik hem iets stuur wil ik zoveel mogelijk informatie vergaren. Zodat ik met een onderbouwde vraag kan komen.

Vandaar mijn vraag hier op dit forum waar veel informatie te vinden is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu