Muur voor badkamer

Sasan

  • #1
Hallo,

In ons jaren '30 huisje (houten vloer, nu erg krappe douche) willen wij een nieuwe badkamer plaatsen. Welk materiaal kunnen we het beste gebruiken voor de nieuwe muren? Fermacel, groene gipsplaat of gasbeton?

Aan een van de nieuwe wanden willen we een toiletpot met inbouwreservoir hangen, de wastafel komt aan de bestaande muur. Verder willen we de wanden gaan betegelen. Ergens gelezen dat je dan dubbele gipsplaten moet gebruiken. Klopt dat?

Geven deze materialen voldoende geluidsisolatie, of moet het nog voorzien worden van een extra isolatielaag?
Alvast bedankt voor de tips en informatie.

Saskia en Sander
 

Amdusias

  • #2
Ik zou voor houten regels gaan 5x7 , en daar je wanden van maken.

Daar waar je dingen wilt gaan ophangen, zoals de wastafel, spiegel, etc etc, dat je daar van tevoren stukken multiplex 18 mm tussen de staander maakt , zodat je later makkelijk je spul kunt monteren, maar ook dat het 'body' heeft .
Aan de badkamerzijde zou je groene gipsplaten kunnen gebruiken, deze zijn ook niet echt duur , en volstaan prima.
Als je de regels /staanders om de 30cm zet is het sterk genoeg.
Tussen de regels kun je daarna aan de andere kant wel isoleren, met steenwol en dan dicht zetten met grijze gipsplaten.

Het makkelijke wat je nu wel hebt, is dat je de leidingen nu makkelijk van tevoren al kunt plaatsen, als wel de afvoer(en) van de wastafel, mooi in de wand weg werken .. Kun je de vloer ook weer makkelijker schoon houden.

Sterkte met de verbouwing van jullie badkamer.
 

Vandermark

  • #3
Als je echt nieuwe muren gaat plaatsen zou ik altijd voor Gasbetonblokken gaan ipv houten regelwerken met groene gipsplaten, de Ytongblokken constructie is toch echt veel steviger.

Leidingen en dergelijke kun je er heel makkelijk in frezen, echt geen probleem.
 

Pepjo

  • #4
Gipsblokken op een houten, jaren 30, verdiepingsvloer ?
Dat moet je wel erg goed onderbouwen om scheurvorming te voorkomen.
 

Vandermark

  • #5
Pepjo schreef:
Gipsblokken op een houten, jaren 30, verdiepingsvloer ?
Dat moet je wel erg goed onderbouwen om scheurvorming te voorkomen.
Nee, gasbeton, dat is geen gipsblokken, gasbeton kan veel beter tegen vocht, en ja uiteraard moet je rekening houden met de werking van ondergrond; de blokken moeten los liggen in zo'n houder, op Ytong.nl staat veel beschreven.
 

Pepjo

  • #6
Mijn ervaring is dat er op houten verdiepingsvloeren eigenlijk maar één soort scheidingswand op de lange termijn voldoet. En dat is de gipswand, met houten of blikken frame.
 

Vandermark

  • #7
Als je dan toch een wand wil maken met een houten/blikken regelwand dan zou ik voor sterkere platen gaan: Een cementgebonden plaat zou ik voor een badkamer veel liever gebruiken dan de groene gipsplaten.

Maar ik blijf erbij dat als je een hele nieuwe muur gaat maken ik een gasbetonblokken wand een veel geruststellender idee vind.
 

Amdusias

  • #8
Ik weet wel welke platen je bedoelt , en die wou ik ook aanbevelen , echter zal het eind product het zelfde zijn, een strakke wand namelijk.
en de kosten van die platen ten opzichte van groene gips staan niet in vergelijking.

En over de sterkte,.. ik zeg ook niks voor niks dat je op de plekken waar je iets wilt plaatsen dat je daar multiplex in moet verwerken voor extra stevigheid .. en ik heb veel meer vertrouwen in een houten wand om een hout ondergrond dan gasbetonblokken .. hout kun je door schroeven en is vele malen makkelijker te verwerken en de kosten zijn lager..
waarom zou het anders nog steeds vaak zo worden toegepast in renuvatie projecten en zoizo in de bouw?...

Je zult me trouwens niet horen zeggen dat gasbeton blokken niet wil ,.. maar zal bij mij zeker geen 1e keuze zijn.. hout is nu echt eenmaal veel makkelijker..... maar ja dat is mijn mening :shock:
 

Chathanky

  • #9
De toepassing in de bouw is ook meer vanwegen de snelheid van verwerken en gebruikersgemak.

Ik heb thuis laatst een gibo wandje kunnen afbreken omdat door de werking van de houten vloer alle blokkken los zaten, ik kon ze zo herbruiken bij wijze van spreken.

Ik heb de wand ook vervangen voor gips op stalen profielen en dit beviel me prima kwa verwerking en stevigheid.
Voor de extra stevigheid en eventuele brandwerendheid worden ook wel meerdere platen op elkaar geschroeft.
Andere toepasing die ik gezien hebt en al jarenlang probleemloos voldoet is de eerste laag met houten platen te beschroeven (bv obs) en daarop gips schroeven. Je kunt hier op vrij schroeven zonder pluggen en het wordt een stevige wand.

Voor de badkamer zijn cementplaten zeker een goede oplossing.
 

Sasan

  • #10
Oké, groene gipsplaten op hout of aluminium staanders dus. Laag steenwol er tussen, leidingen en eletra wegwerken en klaar! :D
Fermacel valt helemaal af?

Ik begrijp dat gasbeton en cellenbetonblokken niet zo best om kunnen gaan met de bewegelijkheid van een houten vloer. Is het dan een optie om eerst een betonvloertje te storten, moet er toch in om te kunnen tegelen en daar de blokkenmuur op te zetten...
Of loop ik dan het risico dat de vloer niet kan verdragen dat er aan 1 kant een muur staat en aan de andere kant niet. Kan me ook voorstellen dat deze optie meer gevoelig is voor lekkage.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu