Muur verhogen / plaatsen

Sincere1983

  • #1
Beste experts,

Afgelopen vrijdag hebben wij de sleutel gekregen van onze nieuwe (oude) woning.
Het gaat hier om een vrijstaande woning uit 1909.

In de woning is er al het een ander gedaan door de vorige bewoners (vooral begane grond, bijv. verlaagd plafond, stalen draagbalk geplaatst etc.).

Nu zijn wij de gehele 1e verdieping aan het strippen. Hierbij komen we op twee onderwerpen met een aantal vragen:

1. We gaan in de badkamer een muur plaatsen om een inloopdouche te creeeren. Ons idee in deze was om een dubbele rij gipsblokken te plaatsen van 1m40 diep en +/- een hoogte van 2m50.
De badkamer heeft in principe een houten ondervloer (cement dekvloer hebben we even verwijderd ivm loodgieter).

Vragen:
- Zal het gewicht van een stapel gipsblokken tot problemen leiden of zal de draagconstructie dit wel aan moeten kunnen normaliter? Ik begrijp dat dit op basis van inschatting/gevoel is maar was er nieuwsgierig naar.
- Kunnen we de gipsblokken het beste eerst op de houten vloer plaatsen en dan de cement dekvloer weer aanbrengen, of andersom (dus eerst cement dekvloer en daarop de gipsblokken)?

2.Op dit moment heeft het huis nog een vlizo-zolder. Omdat de 1e verdieping lage plafonds heeft gaan we in de hoofdslaapkamer en badkamer het plafond volledig verwijderen (en dus de vlizo kleiner maken).
Uiteindelijk gaat dit als gevolg hebben dat we de bestaande muren verder doortrekken tot het dak (dit ook omdat we dan de mooie draagbalken van het dak zien).

Vragen:

- We gaan in ieder geval lateien plaatsen boven de drie deuren die naar de badkamer+hoofdslaapkamer gaan voor extra steun hier. Is dit werk wat relatief eenvoudig zelf te doen is (op dit moment zit er maar 1 rij baksteen boven de kozijndeur dus het is erg eenvoudig om dat rijtje even weg te halen en er een latei te leggen) of zie ik iets over het hoofd?
- Gaat het gewicht van het verder ophogen van de muren nog tot mogelijke problemen leiden? Uiteraard ook hier snap ik dat het een inschatting is.

Ik zie een reactie heel graag tegemoet.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Zo te horen komen er wat constructieve wijzigingen. Je kan het beste al dit soort vragen aan een constructeur voorleggen.

Bij het verwijderen van de zolder in de gaten houden waar de spanten lopen. Dat je niet ook die balk wegzaagt ;)

Kies voor de badkamer wel een blok uit wat tegen water kan.
 

Sincere1983

  • #3
Inmiddels hebben we besloten niet met gipsblokken te gaan werken maar een metalstucwand te plaatsen.

Op deze manier gaan we weinig constructiefs wijzigen omdat het gewicht niet zo hoog is.

Bedankt voor het snelle antwoord in ieder geval.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
:prima:

Succes met de verbouwing!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu