Muur strakmaken voor nieuwe keuken

Lexxos

  • #1
Hallo klussers,

ik heb inmiddels de complete oude keuken eruit gesloopt, het cement van de muren gebikt om al het leidingwerk te gaan verleggen, en electra aan te leggen waar nodig voor de nieuwe keuken (Alle electra wordt vervangen in huis incl. groepenkast e.d.)



op de foto kan je zien dat de muren niet al te netjes recht zijn, dus ik wil met groene gipsplaten de muren strak maken. nou heb ik dus gelezen dat je rekening moet houden met de hangende delen. ivm versterking van de gipswand.

nu is mijn vraag, is het bijv. mogelijk om te zeggen dat ik de balken opzet met 2"x3" balken om de 60 cm (Hart) het leidingwerk in orde te maken zoals waterleidingen e.d. , daarna eerst met OSB platen dichtmaak, en daar vervolgens overheen de groene gipsplaten verwerk om vervolgens daar netjes de keuken tegenaan te plaatsen ?

dit lijkt me wel mogelijk, ook zodat door de OSB platen de kasten makkelijker opgehangen kunnen worden ? meer stevigheid

de deuropening op de foto zal dichtgemetseld worden met groene blokken omdat er een hoekkeuken inkomt :)

Mvg,
Sander
 

renehi

  • #2
Kun je de muur niet rechtstucen? Scheelt veel kosten, volgens mij ook nog wanneer je nog een stucadoor inschakelt.

Maar als je giplsplaten gaat gebruiken, kun je i.d.d. OSBplaat (1,5 cm dik) gebruiken en daaraantegen de gipsplaten doen. Geimpregneerde platen lijkt mij niet nodig, of u moet een zeer vochtige keuken hebben....zoals een badkamer. Naar ik mag aannemen word de wand achter de kraan waterdicht afgewerkt, m.b.v. tegels o.i.d. zodat je gipsplaat eigenlijk nooit nat wordt
 

Lexxos

  • #3
Naja ik neem de wand ervoor juist zodat ik zelf simpel alle leidingen makkelijk achter de wand kan wegwerken, de wanden zijn niet al te dik dus ik wil liever niet alles in de muur wegfrezen

Er komen inderdaad wel tegels op de wand, maar ze hebben me verteld dat ik beter toch die groene kon nemen voor de keuken.

maar als de gewone ook kunnen, dan pak ik de gewone wel

was niet van plan om in de keuken te gaan douchen :D
 

renehi

  • #4
Je kunt altijd voor de zekerheid bij de natte gedeelte een groene plaat nemen. Echter wanneer er lekkage uit een waterleiding is, dan moet het toch opengebroken worden en is het verzekeringswerk.

Maar hoe dik is de tussenwand? Een normale tussenwand 10 cm dik ? Als je hier 2 cm uitfreesd dan heb je 20% verlies op dat punt. Daarna wordt deze ruimte nog aangesmeerd met gips en nog wat tegels ervoor, lijkt mij dan niet zo'n probleem. De afvoer zou ik mooi, (met afschot 10%) over de grond laten lopen, waar de stelpootjes van de keukenkastjes zitten heb je meestal genoeg ruimte. Bij de wasbakkastje kun je hem omhoog laten komen, daarvoor hoef je meestal niet te frezen (of een klein beetje).

Zoals gezegd met rachelwerk, OSB en gipsplaat is duurder maar is ook een mogelijkheid als je de sterkte van de wand niet vertrouwd.
 

Bass

  • #5
Ik weet niet of er hangende keukenkastjes komen, maar die zou ik liever aan een stenen muur hangen dan aan wat rachelwerk met een osb-plaat. Als je zo'n kastje volstopt met servies, is dat namelijk een behoorlijk gewicht.

Daarbij verlies je veel minder ruimte als je freest en stuct. Dat lijkt me fraaier bij de deurkozijnen.
 

Lexxos

  • #6
Ik heb vandaag de deurpost weggehaald van de douche, de muur is maar 6 cm dik.

Ik heb gemerkt dat de woningbouw toendertijd lekker diep in heeft lopen frezen waarbij ze gewoon zowat door de hele muur zijn gegaan.
er zitten hier en daar dus al wat barsten in het stenen muurtje waar ze gewoon flink overheen hebben gesmeerd.
verder zijn ze gewoon met gaten boren door de leidingen gegaan in de muur.
nu gaat dus echt ALLES aan leidingen wordt vervangen in de keuken, maar dan nog wil ik gewoon die muur strak maken ipv alles weer infrezen, ik heb er een hard hoofd in als ik nog verder ga frezen in de muur. ik zit eraan te denken om voor de stevigheid al die freesgleuven weer vol te smeren, en dan lekker alle leidingen opnieuw OP de muur leggen, en daarna strak een wandje ervoor.

@ bass, ik ben er niet zo bang voor hoor dat als alles goed vastgeschroefd zit het weer loskomt, voor mijn werk hang ik hier en daar nog wel eens een automaat aan de muur op van ongeveer 130 / 140 kilo (Houten wandjes) en die komen ook niet naar beneden zetten :)

terwijl die automaten als de deur opengaat er een flink grote hangkracht op komt. dus een keukenkastje ben ik nie zo bang voor :)
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Tja, zo'n klampmuurtje stelt niet veel voor. En als die al half doorgefreesd is, en daar weer een nieuwe wand aan vastzetten...
Je zou ook kunnen overwegen om het hele muurtje weg te halen en er een 10cm dikke Gibo wand neer te zetten, leidingen erin fresen en je bent klaar. Is niet eens veel meer werk.
 

renehi

  • #8
Aan voornoemde OSB/ spaanplaat dikte wordt in de Houtskeletbouw gebruik van gemaaakt. Aan deze platen kunnen gewoon hangkastjes worden gehangen.

Met Gibo werken is natuurlijk ook een optie. Volgens mij lopen nu 2 freesgaten waar de hangkasten komen. Je kunt ook met goed rachelwerk een zelfstandige voorzetwand maken. Deze zet je vast aan het plafond, en vloer en met wat hoekijzers aan de oude wand. Zodat de oude wand ook wat stabiel wordt. Je krijgt dat wel een dikkere wand en kan je geen standaard deurkozijnen meer gebruiken. Meerdere opties dus
 

Lexxos

  • #9
Een nieuwe wand plaatsen is geen optie, dan moet ik de complete wc + badkamer ook ontdoen van deze wand, de badkamer / toilet / keukenwand komen allemaal op elkaar uit.

de deur naar de badkamer komt te vervallen, en mijn idee was dus om een sterk rachelwerk op te bouwen en goed te verankeren, daarna eerst OSB plaat erop, en daarover de gipsplaten.

ik had zelf het idee dat dit een prima constructie moet zijn :)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik vraag me nog steeds af waarom er ook nog gipsplaten over de OSB-platen moeten ?
Ik zou het in 1 keer doen met underlayment of multiplex platen op de rachels.
 

Lexxos

  • #11
Dus ik hoef voor de keuken eigenlijk geen gipsplaten te gebruiken ?

kan ik dan wel gewoon op die OSB plaat tegelen ?

wilde eigenlijk voor het vocht op de plek waar de kraan bijv komt groene gipsplaten gebruiken. ivm vocht.

of moet ik gewoon iets van geimpregneerde multiplex nemen ofzo (als dat bestaat ??)

ben zelf geen super DHZ'er vandaar dat ik hier kom vragen om de tips :)
 

renehi

  • #12
Vraag hangt ook een beetje af hoe je de want af ga werken: gedeelte tegels en daarboven stucwerk? Of helemaal tegels?

Wat ik ook nog welles doe is tussen de balken een halve meter houtplaat vastschroef, dit alleen op de punten waar vermoedelijk een verhoogde stevigheid van de wand is vereist. Bijv. terhoogte waar de ophangpunten van de hangkasten zijn of van een wasbak. Je kunt daarna overal de gipsplaten direct tegen de balken aanschroeven (je hebt dan wel op elke 30cm i.p.v. 60 cm een balk nodig voor de stabiliteit.)
 

Lexxos

  • #13
Wat ik dus zelf in gedachte had was het volgende :

de wand waar het keukenblok tegenaankomt zie je dus op de foto, hierop wil ik gewoon het leidingwerk allemaal opnieuw aanbrengen incl. de raggels.

de rachels met het hart om de 30 centimeter verankerd aan plafond, vloer en muren, daarop OSB of Multiplex plaat, met daarop groene gipsplaat. de leidingen lopen dus achter de wand (Zonder knelkoppelingen) en komen eruit op de punten waar ze moeten komen. De keuken komt dus tegen de gipswand aan te staan, de rand tussen het aanrecht en de keukenkastjes zal betegeld gaan worden, of heel misschien met een smoke glas spiegel bedekt gaan worden (Hier ben ik nog niet helemaal uit) dus niet de hele muur zal voorzien worden van tegels / spiegel maar alleen een klein gedeelte.

ik wilde juist de hele wand bekleden met OSB / Multiplex, zodat ik zeker weet dat er altijd iets achter de plek zit waar evt. geschroevd moet worden.

mvg,
Sander

:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu