Muur met of zonder wapening ?

Petitmas

  • #1
Hallo

Ik ben 3 toiletten naast elkaar aan het maken. De scheidingsmuren worden van betonblokken gemaakt, afmeting 50x10x20 (lxbxh)

De muren worden 220 hoog maar zitten boven en zijwaarts nergens aan vast. Moet ik het uiteinde van de muur nu verticaal verstevigen middels een staaf ijzer er in en dan volstorten met beton of is dat overbodige luxe ?

A plus
Arthur
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Wanneer het echte betonblokken zijn lijken ze mij stevig genoeg, het hangt er een van af waar de toiletten komen.
Op een camping etc. zou ik ze met een stevig rvs profiel aan de bovenkant met elkaar en eventueel aan de zijmuren verbinden.
 

Petitmas

  • #3
Hallo

Dank voor je reaktie. Aan de zijmuren kan natuurlijk niet want het zijn 3 toiletten naast elkaar, dan heb je 4 muren en het gaat dus om de middelste 2 :-)

Het is een sanitairgebwou op een camping en er zit een puntdak op, dus fixeren aan de bovenkant is ook geen optie want het is "open" tot op 350 cm hoogte.

Ik kan alleen maar kiezen uit gewoon opmetselen en er op vertrouwen dat dat stevig genoeg is of van de stenen op de kopse kant alle bodems er uit slaan, vertikaal een staaf wapening er in en volsorten met beton. De toiletten zijn 150 cm diep en er hangt alleen een houten deurtje aan die muurtjes.

A plus
Arthur
 

Michiel_H

  • #4
Heb je geen achterwand? Waar zit het reservoir dan aan vast?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Het profiel bovenaan brengt stevigheid.

 

Petitmas

  • #6
Hoi Jan

Ja dat klopt, daar zaten we ook aan te denken, maar het staat zo onwijs lelijk, want daar weer boven is alles open. Kijk, er hangt alleen een deurtje aan en als iemand bijvoorbeeld struikelt zal de muur echt niet omgaan, maar ja.......

Groeten
Arthur
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu