Muur in garage (kamer maken in deel garage)

Bouwhenk

  • #1
Situatie: vrijstaande garage van 15*4, ongeïsoleerd, half-steens, cementvloer.

Klus: in het achterste deel van de garage wil ik een verwarmde kamer maken. Daartoe moet ik o.a. een muur maken tussen de toekomstige kamer en de rest van de garage. De rest van de garage blijft onverwarmd dus koud. De muur moet dus goed isoleren. Ook wil ik er een radiator aan op kunnen hangen.
Het idee is om de muur te maken door 2* hout met glaswol constructie tegen elkaar te zetten en daar aan de zijde van de kamer OSB platen en gipsplaten tegen aan te schroeven. Aan de andere zijde enkel gipsplaten. Een beetje zoals een scheidingswand binnen, maar dan 2* zo dik.

Vraag: is dit een goede oplossing of kan ik het beter anders aanpakken, bv met cellenbeton? En waar moet ik verder nog op letten?

Ik loop hier al een tijdje mee te puzzelen, maar een vergelijkbare situatie ben ik in de forums hier nog niet tegengekomen. Dank alvast voor jullie reactie.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Cellenbeton isoleert minder goed dat een hsb-wand. Of je maakt de wand dikker. Betrek heel de afwerking bij je keuze (stucwerk, enz.)

Ga je de buitenmuren van die kamer ook isoleren?
 

Bouwhenk

  • #3
Bedankt voor je reactie.
Het is niet mijn bedoeling om de muur te stucen, maar te verfen of behangen. Begrijp ik uit je reactie dat het op zich een goede constructie is zoals ik het wil doen?

En ja, ik moet de buitenmuren (en het platte dak) ook isoleren. Idee daarbij is om 2cm dikke regels op de muur te zetten, daarop dampdichte folie. Vervolgen daartegen houtskelet met steenwol, en daartegen weer gipsplaat.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ja. Gasbeton kan je volgens mij niet direct schilderen of behangen, want dan blijf je de blokken zien (tenzij je dat wil). Bij gipsplaten moet je eerst de naden afsmeren (tenzij je die in het zicht wil houden).

Je moet de dampdichte folie aan de warme zijde doen, dus net achter de gipsplaat.
Als de muur nu wel eens vochtig aan de binnenkant is, moet je daar rekening mee houden, anders rot het hout weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu