Muren en plafond nieuw te bouwen badkamer

Bootsman

  • #1
Ik ben bezig met een badkamer te maken van een oude slaapkamer en heb hier nog een aantal vragen over de muren en het plafond

Muren
Helaas moest ik, om de boel met HeA Balken voldoende te ondersteunen een tweetal muren weghalen. Nu moet ik deze muren weer optrekken. Nu heb ik een aantal opties:

a) Groene Gibo blokken
b) Ytong blokken
c) een houten frame (100 * 40 mm), daartussen steenwol, watervast multiplex tegen het frame en dan afwerken met groene gipsplaat en tegels.

Mijn voorkeur gaat uit naar optie C voor de muren aangezien dit volgens mij het lichtst in gewicht is en ik geen ervaren metselaar ben.
De huidige vloer is van hout, zodra het staal onder de balken ligt, plaats ik een paar balken extra en stort ik een lichtgewicht betonnen vloer op lewisplaat.

Nu heb ik een aantal vragen over de muren:

1) Hoe zit het met de werking van de muren bij een houten frame met multiplex en gipsplaat. Het zou een beetje jammer zijn als de tegels gaan scheuren.

2) Het liefst zet ik eerst de wanden en stort ik daarna pas beton. Dit omdat ik de houten balken van het frame goed op de houten ondervloer kan schroeven. Is dit een goede werkwijze om eerst de wanden op te trekken en dan lichtgewicht beton te storten? Zijn er nog aandachtspunten waar ik aan moet denken?


Het plafond van de badkamer
Het plafond van de badkamer zit deels onder een platdak en deels onder een schuin dak. Het plat dak is aan de buitenzijde geïsoleerd en het schuine dak bestaat uit geïsoleerde unidek platen. Het plafond maak ik van een houtenframewerk met groene gipsplaten. Moet ik nu nog dampdichte folie tegen het rachelwerk aannieten voordat ik de groene gipsplaten monteer of is dit gezien het al aan de buitenkant geïsoleerde dak niet nodig?


Alvast bedankt voor julie tips!

Bootsman
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Eerst de vloer storten en dan de wand plaatsen, hierdoor is er minder kans op lekkage en werking van de wand.
Waar u de wand van maakt is uw eigen voorkeur, dat maakt niet zoveel uit, Ytong en gibo blokken worden trouwens gelijmd en niet gemetseld.
De werking van multiplex platen is te verwaarlozen.
 

Bootsman

  • #3
Dank je voor je antwoord Jan. Nog even terugkomend op de vloer en de wand. Ik laat de vloer sowieso 10 mm vrij van de wand ivm vloerverwarming (voorschrift fabrikant lewisplaat). Is het dan niet mogelijk eerst de wanden te plaatsen, de vloer op 10mm van de wand storten en dit later goed af te dichten met kimband en pasta?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Beton op lewisplaat moet doorlopen, de sterkte komt door het opvullen van de profielen met beton, de profielen in de plaat alleen zijn niet sterk genoeg om een beetje wand te dragen.
De verbinding tussen wand en vloer kan ook met kimband waterdicht gemaakt worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu