Multiplex met circelzaag of combinatie met MDF

MarijnS

  • #1
Ik wil een bureau met kastruimt maken, welke een robuust uiterlijk heeft, met een mooi afgeronde hoek aan 1 zijde (R=70). In mijn zoektocht naar een kant en klaar oplossing, kwam ik uit op Multiplex kwartronde hoeken.
Daarnaast mag het bureau niet doorzakken, dus dacht ik aan 18+12+18mm. De 2x 18mm is dan voor binnen en buitenkant ronde hoek.

Nu zit ik in dubio over het bovenblad, wat uiteindelijk strak in de lak, helemaal glad moet worden, ook bij de aansluiting naar de ronde hoekprofielen.

Hieruit rollen enkele vragen:

Kan ik Multiplex met een circelzaag zagen en splinters voorkomen?
Kan ik MDF verlijmen op Multiplex, bijvoorbeeld als toplaag en Multiplex voor de stevigheid?
Zijn er MDF afgeronde hoeken (R=70 en R=50), zoals deze er van Multiplex zijn?
Hoe makkelijk is Multiplex te gronden / schilderen?
Welke wordt gladder? Multiplex of MDF?

Als ik deze vragen beantwoord krijg, zal ik ook, nadat alles is uitgewerkt, mijn tekeningen en ervaringen hier delen.
 

Omsels

  • #2
1. Ja, gebruik van het goede (en scherpe) zaagblad is belangrijk
2. Ja dat kan. Maar multiplex is niet per definitie steviger dan mdf
3. Geen idee. Eventueel bij een betere houtzagerij / houthandel of meubelmaker informeren.
4. Gemakkelijk. Is zelfs gegrond multiplex te verkrijgen.
5. MDF zal strakker worden.

Als je wat meer info en afmetingen geeft, dan kunnen we je misschien iets meer van dienst zijn wat betreft advies.
 

MarijnS

  • #3



Hartelijk dank voor uw antwoord.

Hierbij een printscreen vanuit AutoCad.
Het bureau krijgt een lengte van 2m10, met daaronder links en rechts kastruimte.
De diepte is (slechts) 60cm, met een uitsparing aan 1 zijde voor een leidingkoof.

De vrije overspanning is dus eigenlijk niet zo groot dat ik rekening moet houden met doorbuiging. Echter, voor de uitstraling vind ik het fijn als het geheel wat robuuster is.

De afgeronde hoek maakt het wat complexer, aangezien deze moet bestaan uit een binnen en buiten bocht. De binnen diameter is echter niet in MDF beschikbaar. Beide zijn wel in Multiplex te krijgen.

Mijn idee is om de kant-en-klare kwartronde profielen te bevestigen met een 'slis' verbinding (pen en gat), waarbij ik de binnenste plaat (MDF of Multiplex) 2 cm langer houd dan de buitenste platen en daarop de kwartronde profielen verlijm.

Het is mijn eerste project, dus ik ben wat onzeker over de keuzes, vandaar dat ik dit graag hier voor leg.

Ik zie ook kant en klare meubelpanelen, met een witte toplaag, aan alle zijden (Gamma).
Daarbij vraag ik me af of deze nog te verlijmen zijn, aangezien de laag vrij glad is.

Al het advies wordt zeer gewaardeerd!
 

Omsels

  • #4
Die onzekerheid over keuzes ken ik maar al te goed, maar bedenk je dat er altijd meerdere wegen naar Rome leiden.

Als beide radiussen in multiplex te verkrijgen zijn, maakt het natuurlijk wel iets makkelijker. Ik heb op google snel even dit overzicht gevonden:


Hiermee kun je in 2 of 3 stappen, in verschillende plaatdiktes naar je dikte toe werken.
Ik zou ook niet het hele blad opdikken naar 40 of 50 mm, maar enkel de rand. Of eventueel in het midden hol laten. Doorbuiging hoef je je geen zorgen over te maken.

Witte meubelpanelen zijn niet zo goed te verwerken. Ze splinteren heel snel met zagen. Ik zou het persoonlijk gewoon uit multiplex maken. Als je het echt spiegelglad wil hebben, zou je met fineer kunnen werken. Daar heb ik persoonlijk alleen geen ervaring mee.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Als je er een torsionbox van maakt, is MDF zeker sterk genoeg.

Bedenk vooral hoe je de kopse kanten wilt hebben. Die bepalen soms ook de keus tussen MDF en multiplex.

Meubelpanelen zijn op zich wel te lijmen. Maar in dit geval lijkt me het niet handig, omdat je de ronde hoek in een ander materiaal maakt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu