Motorloze afzuigkap aansluiten op centrale ventilatie

Inspector

  • #1
Hallo,

Ik heb onlangs een motorloze afzuigkap gekocht, een Siemens LC 6x971.
Deze moet ik nu, via een Perilex schakelaar, aansluiten op een 3 standen centrale woonhuisventilator. De afzuiging wordt nu nog bediend door een driestanden schakelaar en is op de op de volgende wijze in de schakelaar aangesloten:
bruin = L3
zwart = L1
zwart/wit = L2
Daarnaast is er nog een bruine en aarde draad welke niet gebruikt worden maar in de Perilex wel aangesloten zijn.

In de Perilex is de aansluiting als volgt:
N = blauw
L3 = bruin
L1 = zwart
L2 = zwart/wit
en aarde spreekt voor zich.

De afzuigkap beschikt naast een gewone 220 stekker voor de verlichting nog over 2 driepolige stekkers een een zwarte stekker met de vermelding: N, aarde en L1 en een bruine stekker met de vermelding T1, T2 en S3.

Heeeft iemand enig idee hoe ik dit moet aansluiten?
 

Jacovrie

  • #2
inspector schreef:
Ik heb onlangs een motorloze afzuigkap gekocht, een Siemens LC 6x971.
Deze moet ik nu, via een Perilex schakelaar, aansluiten op een 3 standen centrale woonhuisventilator. De afzuiging wordt nu nog bediend door een driestanden schakelaar en is op de op de volgende wijze in de schakelaar aangesloten:
bruin = L3
zwart = L1
zwart/wit = L2
Daarnaast is er nog een bruine en aarde draad welke niet gebruikt worden maar in de Perilex wel aangesloten zijn.

In de Perilex is de aansluiting als volgt:
N = blauw
L3 = bruin
L1 = zwart
L2 = zwart/wit
en aarde spreekt voor zich.

De afzuigkap beschikt naast een gewone 220 stekker voor de verlichting nog over 2 driepolige stekkers een een zwarte stekker met de vermelding: N, aarde en L1 en een bruine stekker met de vermelding T1, T2 en S3.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aansluiten?
Dit type motorloze afzuigkap is eigenlijk bedoeld voor een bijpassende motor, vandaar al die stekkers. Hoogst waarschijnlijk heb jij een mechanische ventilatie met twee afzuigstanden (L1 en L2).

Niet alle motorloze afzuigkappen kunnen hier zondermeer op worden aangesloten. Ik heb nog even op de site van Siemens gekeken, maar kom daar geen nadere (aansluit) specificaties van deze afzuigkap tegen.

Lijkt me toch het beste dat je of nadere gegevens vraagt bij de winkel waar je de afzuigkap hebt gekocht of je in verbinding stelt met Siemens. Waarschijnlijk kun je met een overbrugging de afzuigkap wel aansluiten, maar kun je dan een aantal mogelijkheden niet gebruiken. Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu