Motor of elektrische besturing?

Eenkhoorn

  • #1
Dag allemaal,

Onze Philips stofzuiger (FC9173/01/A) verliest soms zijn vermogen/zuigkracht, alsof men de standen-schakelaar naar beneden schuift (terwijl hij dus nog gewoon op maximaal staat).

Als ik dan zelf de standen-schakelaar naar beneden schuif en daarna weer naar maximaal, gaat doorgaans het vermogen ook weer naar maximaal.

Op maximaal heeft de stofzuiger verder prima zuigkracht, de motor is in die zin krachtig genoeg.

Ik denk zelf dat het probleem in de elektrische besturing zit. Wat denken jullie, wellicht toch motor?

Alvast bedankt!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Volgens de Philips gegevens en handleiding zit er een vrij uitgebreid motorfilter in (dat kun je uitspoelen + nieuw filterdoekje ertegen) en een Hepafilter (tegen allergiën).

Indien een van de twee (bijna) verstopt is zou de beveiliging van de motor(-besturing) misschien het genoemde gedrag kunnen veroorzaken.

Je zou dus in elk geval het motorfilter kunnen omspoelen (zie handleiding) en het hepafilter er voor test tijdelijk uit kunnen laten. Blijkt het succesvol zonder hepafilter en heb je dat beslist nodig, dan kun je altijd nog ergens een nieuw filter bestellen.

Helpt het niet dan lijkt een probleem in de elektronica me voor de hand liggend, maar gezien de prijs van de hele stofzuiger (volgens Tweakers ca 150 Euro) niet echt zinnig.
 

Eenkhoorn

  • #3
Bedankt Kees, dat is zeker het testen waard.

Mocht de stofzuiger dit alsnog met schoon motorfilter en zonder HEPA-13 filter doen, is het dan aannemelijk dat het in de elektra zit in plaats van in de motor zelf?

De prijs van beide onderdelen valt mee, de motor kost circa € 53,- en de elektrische aansturing kost circa € 24,-. Toch vervang ik natuurlijk liever één onderdeel, dan direct beide.

Bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Controleer ook even de lengte van de koolborstels, bij minder dan 15 mm lengte deze vervangen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Of het eerder de motor is of juist de besturing kan ik niet zeggen, eigenlijk geen idee.

Naast het controleren van de koolborstels zou je de printplaat van de besturing ook nog op slechte cq. losse soldeercontacten kunnen checken. Je weet maar nooit... :wink:
 

Eenkhoorn

  • #6
Dag Jan, bedankt voor je bericht. Volgens mij heeft deze motor geen losse koolborstels, kan dat kloppen? Zie eventueel Google, onderdeelnummer is 432200909430.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Klopt, dat is weer zo'n oplichterstruc van een fabrikant, je moet dan je knip omkiepen voor een nieuwe motor terwijl je het met een paar koolborstels zou repareren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu