Motor electrische zonwering defect?

Nusa

  • #1
Ik heb een (tweede handse) electrische zonwering geplaatst aan m'n achtergevel van 6m bij 2.50m.
Nadat alles gemonteerd en geinstalleerd was, werkte alles prima.
Nu is bij de laatste keer van het oprollen van het doek de knop van de motor in de "omhoog"-stand blijven staan.
Wanneer ik nu het scherm weer wil laten zakken hoor ik de motor niet meer en het doek gaat maar een klein stukje naar beneden en het omhoog doen lukt ook niet meer.
Wie weet wat het probleem kan zijn.

Een paar uur later weer geprobeerd:
scherm ging een klein beetje naar beneden. De motor klonk normaal, maar stopte er gelijk weer mee. Daarna regeerde deze niet meer op de schakelaar.
Draadje ergens los?
 

Toon

  • #2
Of misschien de afstelling? Meestal zitten er op de motor 2 instelschroeven oid om z'n maximale standen (op/neer) in te stellen.
 

Nusa

  • #3
De motor draait niet meer.
Je hoort hem wel zoemen/brommen
 

Kluske

  • #4
De motor wil niet meer naar binnen en niet meer naar buiten.
Dit hoort erop dat toch dat de motor stuk is.
Of een nieuwe plaatsen of deze repareren, waarschijnlijk is de condensator stuk.
 

Nusa

  • #5
Hallo Kluske,

weet jij, of iemand anders mag natuurlijk ook, toevallig ook een site waar uitgelegd wordt hoe je een motor moet vervangen?
 

Kluske

  • #6
Even een vraag voordat ik je uitgebreid antwoord kan geven.
Kunje vertellen welk type scherm het is?
Een gesloten cassette of een half open systeem?
Mooiste is een foto plaatsen dan weet ik om wat voor een scherm het gaat.
 

Nusa

  • #7
Het is geen gesloten cassette. Ik denk half open.
Kun je zo ook aan geven welke (sterkte) motor erin moet?

En bij deze ook de foto's.







 

Kluske

  • #8
Hoi Nusa,
Indien je dit zelf wilt doen geef ik je een advies haal het scherm weer van de gevel. Wanneer je dit niet vaak genoeg gedaan hebt is het en gevaarlijk karweitje.
Leg om ieder arm een touwtje zodat de veerspanning van de armen weg is. Neem de twee schroeven aan de bovenzijde aan de motor zijde weg, neem ook de twee schroeven aan de zijkant van de console weg. Nu kunje de borging van de motor los trekken, schuif nu de buis met motor zo dat je de motor uit de buis kunt halen.
Waarschijnlijk is dit een 25 of 30 nm motor.
Haal een andere motor, met de juiste buis diameter (78mm)en de buis aanpassingen(meenemer en adapter).
Plaats nu alles in omgekeerde volgorde weer terug,hang het scherm weer aan de muur en verwijder de touwen. Een tip voor montage doe een touwtje om het scherm zodat je scharnierpunten van de armen zo strak mogelijk in de kap zitten zodat na montage je armen niet onder de kap weg zakken.

Succes, kluske.
 

Nusa

  • #9
Kluske bedankt voor de informatie.
Ik heb inmiddels de motor eruit. Hier heb ik de condensator uitgehaald en zal eerst deze vervangen. Helpt dit niet dan kan ik alsnog de motor vervangen.
 

Nusa

  • #10
Ik heb de condensator vervangen, maar dit hielp ook niet. De motor bleef alleen maar brommen. Toen maar besloten om de motor helemaal uitelkaar te halen. Alle draden gecontroleerd, weer recht gelegd (het leek erop dat een draad ergens klem zat) en de motor weer inelkaar gezet.
En.... hij doet het weer!
Wat het probleem precies was weet ik niet.
Maar dankzij de aanwijzingen op dit forum is het probleem toch opgelost.
Mijn dank.
 

Toon

  • #11
Mooi dat het opgelost is en bedankt voor de terugmelding!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu