Montage hoogte afzuigkap

Klungel smurf

  • #1
Beste klussers,

Vandaag is onze nieuwe keuken geleverd. Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen wat de afstand minimaal en maximaal mag zijn tussen aanrechtblad en onderzijde afzuigkap.
De keukenleverancier heeft hiervoor 70 cm aangehouden, maar aangezien ik met mijn 1,98 m voor een smurf nogal uit de kluiten gewassen ben, kijk ik er nu bovenop. De leverancier wil de afzuigkap best wat hoger hangen (mijn idee is zo'n 90 i.p.v 70 cm) , maar zegt dat daarmee de afzuigcapaciteit sterk zal afnemen?
Weet iemand of dit werkelijk problemen zal opleveren?
Ter info voor de experts: de afzuigkap is van het merk Itho en type Elan D7401.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie adviezen.

groeten,
 

Janavg

  • #2
Ik ga altijd uit van een hoogte van 65 cm bij een gaskookplaat en 55 bij inductie of keramisch. Dus volgens mij heeft je keuken leverancier gelijk. Maar dit is ook een kwestie van proberen. Je heb wel een afzuiger met een zeer behoorlijk vermogen uitgezocht. Niet geschoten is altijd mis.


succes Jan
 

Klungel smurf

  • #3
Jan,
Voor de volledigheid: ik heb een inductie-kookplaat.
In dat geval zou jij "slechts" 55 cm aan houden. Dus met andere woorden dan heeft iedereen groter dan zo'n 180 cm [ =195 - (70-55)] hetzelfde beperkte zicht als ik ??? :roll:
 

Janavg

  • #4
Dit is de minimale maat voor een goed afzuiging. Lager mag niet. Er wordt natuurlijk niet gezegd dat de kap niet hoger mag hangen. Dit gaat echter wel ten koste van de afzuiging.


groet jan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Zit de kap tussen keukenkastjes of hangt hij apart ?
 

Klungel smurf

  • #6
Jan,

De afzuigkap is 90 cm breed en hang apart. De 4-pits kookplaat er onder is 60 cm breed.
Op zich is het in hoogte verzetten van de afzuigkap niet lastig. Het probleem zit hem in de glazen achterplaat tussen kookplaat en afzuigkap. Deze moet bij verandering van de hoogte ook opnieuw in de aangepaste hoogte afmeting geleverd worden. Eventueel doet de keukenleverancier dit op zijn kosten. En dat zonder mokken. Prima zaakje dus!!
Ik moet er wel bij zeggen dat op de goedgekeurde tekeningen de afzuigkap wel hoger was getekend....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Ik vroeg het omdat een afzuigkap tussen twee kastjes wat hoger kan hangen zonder veel verlies van afzuigcapaciteit.

U zult moeten kiezen tussen twee kwaden, enerzijds iets verlies van capaciteit en dus een hogere stand met meer lawaai en het kijken op de bovenkant.
Wanneer u geen groot gezin hebt en niet al te uitgebreid kookt zou ik kiezen voor een hogere plek.
 

Klungel smurf

  • #8
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Ik zal er in ieder geval eerst nog maar eens een nachtje over slapen voordat ik iets laat veranderen.

Langs deze weg wil ik het forum in geval complimenteren voor alle raad en daad die ik van jullie het laatste jaar heb gekregen tijdens de verbouwing; die nu gelukkig bijna is afgerond :)
 

H@ns

  • #9
Omdat je afzuigkap 90 is en de kookplaat slechts 60 zal je in dit geval maar weinig dampen laten ontsnappen.
Je zult wel eerder over moeten op stand 2 i.p.v. stand 1, dus iets meer herrie maar ik zou 'm zelf altijd hoger hangen als dat mooier kijkt!

Heeft dit model geen randafzuiging? dan kan het helemaal geen kwaad om hem wat hoger te hangen namelijk.
 

Klungel smurf

  • #10
Hans,

Dit model afzuigkap heeft inderdaad randafzuiging.
Maar hoezo kan het dan geen kwaad?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Door de constructie heeft een model met randafzuiging meer effect dan een model met middenafzuiging.
Door de warmte stijgen de dampen recht omhoog, bij een middenafzuiging kunnen er veel dampen langs de kap stromen, bij randafzuiging stromen de dampen juist vanuit het midden naar de randen en worden daar afgezogen.

H@ns, je corrigeert me wel wanneer je nog iets anders bedoelt ?
 

H@ns

  • #12
Afgezien van de dubbele "heeft" sla je de spijker recht op zijn kop :wink:
Niets aan toe te voegen dus.

Randafzuiging zorgt dat ontsnappende dampen alsnog gevangen worden, jouw combinatie van breder dan de kookplaat en randafzuiging maken het daarom mogelijk de kap hoger te hangen dan gebruikelijk. Doen dus!
 

Klungel smurf

  • #13
Hans / Jan,

De knoop is doorgehakt en inmiddels is de afzuigkap verhangen naar ca. 90 cm boven aanrechtblad. Nu dus nog even wachten op een nieuwe spatplaat.

Als alles over een paar weken operationeel is, laat ik op het forum nog wel even weten of de gemaakte keuze inderdaad de juiste was.

groeten, Klungel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu