Momentsleutel 1/4

Robin4

  • #1
Ik wil een 1/4 momentsleutel aanschaffen..

Niet zo eentje die je voor 50 euro haalt bij de supermarkt... Maar wel een wat serieuzer model

Zou er eentje willen met een kijkglas omdat die wat beter zijn af te lezen..

Nou zie ik op het internet dat er momentsleutels zijn die zowel rechtsom als linksom kunnen vast draaien..

Dat schijnt (vermoed ik zelf) bij de meeste momentsleutels niet mogelijk te zijn links om vast te draaien..

Iemand die mij advies kan geven welke momentsleutel intressant zou kunnen zijn.

De sleutel moet wel rond de 3% tolerantie vallen.

Ik vond die van * wel aardig, alleen met die sleutel kan je niet links om draaien..

Liefst een range van 1-30Nm als dat bestaat.


Ben momenteel aan het denken voor een *.. Maar misschien zijn er nog iets betere dan deze..
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Sorry, maar op klusidee doen we niet aan specifiek merkadvies. Zie hiervoor de forumregels.
 

Robin4

  • #3
Ik was net even op het internet aan het zoeken en kwam dus bij de momentsleutels..

Gaat hier om de *.. Raar vind ik dat ze het 1/4 model 1-5 NM mee geven.. En dat je meteen al een 3/8 model nodig hebt voor 8 t/m 60 Nm..

Hoe komt het dat hun het zo doen.. En de meeste fabrikanten toch voor 1/4 5-25nm / 6- 30nm

hanteren..

Het gene wat ik er momenteel ermee wil doen is de cilinder kop moeren op 18nm vast zetten van een 139QMB motorblok..

Het voordeel van * is opzicht de prijs want 129 euro vind ik heel erg schappelijk.. En die kunnen zowel links als rechts om vast zetten..


Ik zie op * ook van die goedkopere digitale momentsleutels die een tolerantie hanteren van 2,5%..

Is het dan verstandiger om zo`n goedkope digitale (merk onbekend) moment sleutel te kopen..

Het voordeel van een * is dan weer dat deze modellen kan laten eiken bij hun eigen test centrums.

En het eiken van een goedkope sleutel is dat waarschijnlijk helemaal niet waard.

merken verwijderd - mod
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Nogmaals we doen hier niet aan merkadvies.

Als het voor het eenmalig vastzetten van een cilinder kop gaat zou ik even bij de lokale garage voor een paar minuten zo'n ding lenen.
 

Sjarel

  • #5
Er zijn adapters genoeg om kleinere doppen te gebruiken. Dus 3/8 zal gaan naar 1/4 . Die van mij begint van 250 en gaat tot 1000. Iets van de staalbouw.
En wel handig bij krukasbouten ,naafmoeren en cullassebouten met graden.
Dan heb ik nog zo'n frêle kleine ding dat stopt bij 25 nM, goed voor de lange rekboutjes(M7) van de injectors die verder moeten met gradenverdraaiing.
Dus elke momentsleutel heeft zijn toepassing of bereik.
Desnoods koop je dat occasie voor dat eenmalig gebruik.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
De maat van de momentsleutel is niet belangrijk, er zijn verlopen te koop tussen 1/4, 3/8 en 1/2.

Kijk eens bij fietsgereedschap: bij carbon racefietsen moet je uiterst nauwkeurig de boutjes vastdraaien, vandaar dat er kleine momentsleuteltjes voor te koop zijn.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
7
10
32

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu