Minimale diameter cv buis en minimale diepte in dekvloer

Xander999

  • #1
Hallo iedereen,

Wij willen bij mijn broer zijn appartement de oude cv leidingen vervangen door flexibele buis in de vloer. Nu is de dekvloer maar 2,5 cm. Alle (6) radiatoren worden aan gesloten op een verdeler.

Vragen:
  • Mag je flexibele buis (Wicu) van 12 mm gebruiken voor het aansluiten van een radiator? De maximale afstand tussen de verdeler en de radiatoren is 10 meter.
  • Kan ik bij een mantelbuis van 15 mm de buis in de dekvloer leggen. Er ligt dan dus 10 mm beton boven de buis, is dit genoeg? Misschien kan ik 5 mm dieper gaan in het gewapend beton zodat er 15 mm beton boven de buis komt te liggen.
 

Gerrit

  • #2
Ik ben geen c.v.-deskundige, maar 12 mm. lijkt mij wel wat weinig. Het minimum wat gebruikt wordt is 15 mm.
Bij 12 mm. heb je bovendien het probleem dat het bij de radiator niet op de gangbare afsluiters past.

Sukses
 

Ketelman

  • #3
Klopt helemaal Gerrit, verder is het moeilijk te zeggen, hoe dik de leidingen moeten zijn als je niet weet hoe groot de radiator is die er aan komt te hangen.

Als je zonder verdere info roept 15 mm is dik genoeg en hij legt die slang of buis en er blijkt een 3 meter lange kolomradiator aan te zitten is ie nog niet veel verder want die radiator wordt niet warm.

12 mm is erg dun (en waarschijnlijk te dun) maar om zo een maat te roepen vind ik ook tricky.
 

MarcoDezicht

  • #4
Jos ik ben het geheel met je eens.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu