Mini luchtleidingsysteem op compressor maken.

Robin4

  • #1
Ik wil in de berging waar me werkbank staat een mini-luchtleiding systeem maken en deze op de compressor aansluiten zodat ik de compressor ergens anders neer kan zetten en zodat ik overal in me omgeving lucht kan krijgen. (Denk dat ik voor alles hoogstes 8 a 10 meter leiding nodig heb) Misschien zelfs nog wel minder.

Voor de gene die het niet begrijpen:


Alleen hier komen wat dingen bij kijken.
Voor het grootste deel snap ik wel hoe het werkt. En dat je op bepaalde punten aftap punten moet maken voor het condens en ook zak leidingen nodig hebt zodat het condens niet mee kan komen met de luchtstroom.

Nou snap ik dat ik als consument niks hebt aan 20mm alu buis wat gebruikt word in bedrijven waar een veel zwaarder compressor aan hangt.. Want mijn 1 fase compressor gaat dat nooit bijhouden om deze te vullen.. En drukval wil ik dus ook niet.

Nee ik ga verder geen gebruik maken van een luchtdroger omdat ik geen bedrijf ben en kwa opbrengst kwa lucht nooit zoveel gaat gebruiken. Met een goede vochtafscheider zou ik al ver moeten komen.


Ik wil de leiding dan aansluiten op de 1/2 inch aansluiting 12.7mm op de luchttank zelf.


Nou is mijn vraag hoeveel moet / mag de binnendiameter van de luchtleiding wezen?

Is het slim om deze ook gewoon op 12mm ID te houden.. Of beter nog iets kleiner nemen.
Als is slang die ik los gebruikt wel gewoon 9mm ID. Dit omdat ik ook van langere lengte gebruik hebt en kleinere diameter dan problemen gaat geven.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Met een luchtslanghaspel heb je veel meer mogelijkheden. ik zou hem voor geen goud willen missen.
Een vochtafscheider tussen de drukregelaar en de koppeling is voldoende, met een slanghaspel heb je bij normaal gebruik geen vocht in de leiding.
 

Robin4

  • #3
Mijn idee was eigenlijk een spiraal slang gebruiken van een fatsoenlijke dikte..

Zo`n haspel daar moet je ook maar net de ruimte er voor hebben.. Aangezien mijn berging niet zo heel groot is, zie ik in mijn geval geen voordeel voor een haspel..

Waarom zou je met een ringleiding dan wel condens vorming krijgen? Want er zijn toch ook kunstof buizen die je daar voor kan gebruiken?

Zo`n haspel slang ligt continu in de weg..
Laat ik al dit probleem hebben met normale slang.

Zo`n ringleiding hoeft helemaal niet duur te zijn..
Kan 12.5mm aan kunstof buis (wat daar geschikt voor is) voor 58 euro krijgen.. Dan heb je nog wat koppel stukjes en wat muur klemmen nodig en dan heb je zo goed als al zoiets in de berging.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik had van de tekening begrepen dat het een metalen systeem moest worden.
In kunststof buizen/slangen komt alleen in extreme omstandigheden condens voor in de leiding, die warmen daarvoor te snel op in tegenstelling tot metalen buizen.
 

Robin4

  • #5
Hoe ik het wilde doen:

Compressor op de geschikte plaats zetten.

Bij de compressor een zakleiding maken waar het condensaat naar beneden loopt. Aan de zakleiding een zijleiding maken waar de lucht door loopt..

Aan het begin maak ik een wand socket met 1/2 draad en dan zou je via de compressor aan de tank gewoon een leiding kunnen maken (van rubber of kunstof)

Rest van het leidingwerk kan in kunstof worden uitgevoerd.

De tekening gaf alleen het idee aan, niet het materiaal keuze.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Kan prima zo, sluit de compressor op de ringleiding aan met een slang, het handigste is met twee koppelingen, een aan de compressor en een aan de leiding.
De compressor is dan nog verplaatsbaar en je hebt niet maken met leidingen onder spanning.
 

Robin4

  • #7
Alleen de hoofd vraag blijft..


Is een 15mm OD / 12mm ID niet te veel voor een Airpress 425 /100 230volt compressor?


Dit zijn de specs van de slang:

Technische Daten

Abmessung: 15,0x1,5 mm (Da x s)
Länge: 12,5 m (Rolle)
Nennvolumenstrom: 23 m³/h = 370 l/min.
(bei 7 bar und Druckdifferenz von 0,1 bar bei 25 m!)
Biegeradius: min. 90 mm
Betriebsdruck: max.15 bar bei +20°C (für Steckverbinder aus Messing)
max.10 bar bei +20°C (für Steckverbinder aus Kunststoff)
Betriebstemperatur: -40°C...+60°C (frostgefährdete Bereiche beachten!)
(Medium Druckluft, andere Betriebstemperaturen und Medien nach Anfrage!)
Gewicht: 845 g


Besondere Merkmale

Material aus Polyamid (PA11/12w)
Farbe grau (RAL 7001)
UV-stabilisiert
Gute Flexibilität
Kleine Biegeradien
Gute Knickfestigkeit
Leichte und schnelle Installation
Gute Kälteflexibilität
Hohe Beständigkeit gegen Fette, Öle, Kraftstoffe, Hydrauliköle



Compressor specs:

Product informatie:
Type Airpress Compressor HL 425-100
Motorvermogen pk/kW 3.0/2.2
Spanning Volt/Hz/Ph 230/50/1
Pomptoeren rpm 1250
Aantal cilinders 2
Aantal trappen 1
Ketelinhoud l 100
Aanzuigcapaciteit l/min 400 l/min - 24 m³/hr
Effectieve capaciteit 300 l/min - 16,8 m³/hr
Oliegesmeerd ✔
Reduceerventiel ✔
Maximale druk max bar 10
Werkdruk bar 8
Pomp type; K17C
Afmetingen l x b x h, cm 98 x 48 x 90
Gewicht kg 81
Koppeling Universeel
Garantie 3 jaar
Bestelnummer 360566
EAN 8712418332384
Ontwikkeld voor: “doe-het-zelver
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Te dik kan niet, te dun wel.
Als de leiding dunner is krijg je problemen met de volumestroom, die moet niet onder de capaciteit van de compressor komen omdat dunnere buis de stroming van lucht gaat beperken.
 

Robin4

  • #9
Maar krijg je dan niet het probleem dat als de compressor 300 l/min maximaal haalt

En je gebruikt een leiding systeem dat 370 l/min doet dat de compressor het niet bij gaat houden?

Krijg je dan niet het probleem dat de druk in de leidingnet dan niet iets gaat zakken?

Dus 10 bar uit de compressor is werkelijk 7.5 bar bij het eindpunt? Om even een grof gezocht voorbeeld te gebruiken.



Weet er misschien hoeveel vermogen een 3 fase motor kan hebben als je die wilt aansluiten op een 3fase 25 AMP aansluiting?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #10
Dat maakt niet uit de leiding werkt gewoon als een vergroting van je opslagvat.

het duurt iets langer voordat je systeem op druk is het op druk houden maakt geen verschil (er van uitgaande dat het niet lekt)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Als de leiding te dun is kan het zijn dat je bij de compressor wel voldoende druk en hoeveelheid lucht hebt en bij het tappunt verderop niet voldoende omdat er te veel weerstand is door de dunne leidingen, daarbij moet ook de weerstand van de koppelingen worden opgeteld.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu