Miele wasdroger Novotronic T410 werkt niet meer

Pluripotentt

  • #1
Bij mijn Novotronic T410 gaat sinds gisteren de deur niet meer dicht en lijkt er ook helemaal geen leven meer in te zitten. Er gaan geen lichtjes meer aan etc.

De droger is waarschijnlijk mid programma gestopt en de was was enorm heet. Via beveiliging het deurtje opengesprongen gok ik.

Zelfde gebeurde een aantal maanden geleden, na grondig schoonmaken van de afvoerbuis heb ik het tot nu kunnen rekken.

Zijn er eventueel vervolg stappen die ik kan ondernemen om te kijken wat het euvel is en eventueel zelfreparatie?

Ik vind het leuk om apparaten uit elkaar te halen en proberen te repareren en heb deze week wat tijd over.

Heeft iemand een schema voor het uit elkaar halen van dit type wasdroger?
 

Peterke

  • #2
Als de deur niet meer sluit dan staat de droger in de Laatste redding alvorens hij overhit raakt
Op het verwarmings element zit een thermostaat met drie pootjes deze is stuk en die er naast zit is de werktemperatuur thermostaat is ook stuk
Die met 3 draden er aan opent de deur electrisch als nood stop

artikel6671900
artikel6671870

Demonteren moet door het deurgat
Trommel zo draaijen dat 2 grotere gaatjes in de achterwand ongeveer 8 cm uit elkaat uit lijnen met 2 inbus bouten die achter die gaatjes zichtbaar komen ...losdraaijen en dan NIET MEER MET DE KUIP DRAAIJEN!!!! ...DAARNA DE 8 INBUSSEN LOSDRAAIJEN IN DE ACHTERPLAAT REST VOLGD VOOR ZICH EN STEKKER ER EERST UIT HALEN
 

Pluripotentt

  • #3
Bedankt Peterke,

Ik ga de onderdelen bestellen en aan de slag!
 

Pluripotentt

  • #4


Alles precies gedaan na een perfecte uitleg van Peterke.

Ook alles goed schoongemaakt wat ik tegenkwam.

Sluit alles aan en de wasdroger doet het weer! Na een paar minuten test zet ik het programma weer uit, maaaar


Nu heb ik weer precies hetzelfde probleem. Deur gaat niet dicht en wasdroger doet het niet meer.

Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
 

Peterke

  • #5
Trek de buis of geribbelde slang eens van de droger af en start hem dan eens?
 

Pluripotentt

  • #6
Buis verwijderd, helaas geen effect. Buis helemaal schoon en ook intern zijn de afvoerbuizen schoon.

Inmiddels ook de voorkant opengedraaid, maar buiten wat stof geen bijzonderheden.



Zie foto's https://imgur.com/a/U39DFGE
 

Pluripotentt

  • #7
De droger getest met deur open en hij draait weer. Waar ik wel van schrok is dat binnen 10 seconden de achterplaat helemaal roodgloeiend was. Normaal zie je dit natuurlijk niet, omdat de deur dicht is. Werkt een wasdroger zo altijd of is dit niet goed?

Hierbij een filmpje van de test.
1seconde na het stoppen van filmpje, klikt de deur weer automatisch open ivm hittebeveiliging. Iets is er dus zeker nog niet goed.
https://photos.app.goo.gl/xy5Z4Yw3y63bV8vr8
 

Witgoedproblemen

  • #8
Is er voldoende luchtcirculatie met gesloten deur?
Voel je de lucht aan de uitlaat waar de afvoerbuis opzit?
 

Pluripotentt

  • #9
Ga ik testen als ik alles weer in elkaar gezet heb!

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen, nu ik de droger helemaal open heb?
 

Peterke

  • #10
In het deurgat liggen 2 halve maanfiltertjes deze kan je met een lepel er uit wippen borstel deze erns goed door met heet water en terug zetten ...let op er is een smalle kant en brede kant goed kijken hoe ze nu zitten!!
 

Pluripotentt

  • #11
Hele droger weer in elkaar gezet en de maanfilters schoongemaakt.

Helaas blijft de deur openspringen na 30 seconde.

Ookal zijn we verder dan waar ik begonnen ben, ik denk helaas dat ik het op moet geven. Bedankt voor alle hulp!

Heb nu wel inzicht in de werking van een droger en dat waren de onderdelen die ik besteld heb wel waard 😀

Ps. De afvoer blaast genoeg lucht naar buiten!
 

Peterke

  • #12
Probeer nog eens een ding
Zet hem eens op koude lucht en dan met de deur open laten draaien en dan kijken of element warm word
 

Pluripotentt

  • #13
Op koude lucht doet hij het gewoon. Element wordt niet warm.

Geen bijzonderheden met de deur open.
 

Peterke

  • #14
Lijkt was mis te gaan met de aansturing van het element
Relais blijft in ieder geval niet plakken

Vermoed iets met je electronica
 

Pluripotentt

  • #15
Je zult het niet geloven, maar na het draaien van het koude programma, doet hij het weer..

Verschillende programma's met open deur gedraaid en element gaat dan even aan, dan weer uit, dan weer aan. Het lijkt me dat dat ook de bedoeling is, klopt dat?
 

Peterke

  • #16
Jazeker zo moed dat gaan die thermostaat met 2 draadjes regeld de temperatuur
 

Pluripotentt

  • #17
Bedankt voor je geweldige hulp Peterke!

Hopen dat ik nog paar jaar plezier van de machine kan hebben.
 

Witgoedproblemen

  • #18
Wat was er nu defect?
 

Pluripotentt

  • #19
Vreugde van korte duur. Zelfde probleem waar ik mee startte.

Nu definitief de deur uit.

Toch bedankt voor het avontuur!
 

Witgoedproblemen

  • #20
Stel je vraag eens op circuits online. net, veel witgoedmonteurs daar.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu