Miele W733 stopt wasprogramma

BenKlus

  • #1
Mijn Miele W733 wasmachine stopt na ong. 5 minuten het wasprogramma. De digitale teller rechtsboven geeft dan 2 liggende streepjes weer.

De deur gaat d.m.v. de deur open knop niet meer open, alleen nog met de mechanische hendel achter het klepje links onder.

Het programma dat ik draai is de witte bonte was op 30 graden. De tijdsduur hiervoor is 107 minuten volgens de teller. Dat is altijd zo geweest. Het programma begint wel met de toevoer van water en de uitstroom van mijn zeep en daarna stopt het programma.

Wie kan mij helpen met goed advies zodat ik het weekend weer lekker kan wassen.

Ben
 

Co de Witgoedman

  • #2
Draait de trommel wel, indien deze niet draait heeft u vermoedelijk versleten koolborstels van de motor.
 

Pandje

  • #3
Wat ook vaak gebeurt is een draadbreuk bij het stekkertje naar de motor of een verbrand stekkertje.

Nou dat ik hier toch ben, heb hetzelfde machine staan en deze geeft dezelfde 2 streepjes aan bij het spoelprogramma heb de aquastop al gecontroleerd en het inlaatventiel deze werken prima iemand een oplossing?
 

BenKlus

  • #4
Als aanvulling nog het volgende. De trommel kan wel draaien en de water toevoer is ook in orde. Als ik een wolwas programma draai met koud water, dan werkt hij het hele programma wel gewoon af (trommel draait, water erin, centrifugeren e.d.)

Zou er iets met de verwarming aan de hand kunnen zijn? en hoe los ik dat dan op?

Ben
 

Henny

  • #5
Inderdaad, het lijkt op en storing in het verwarmingscircuit.
Meet eerst het verwarmingselement door.
Als dit in orde is, meet dan de thermostaat voeler (NTC) door.
Meet deze voeler op het stekertje welke op het moduul gestoken zit.
Het is ook mogelijk dat er een breuk in de bedrading van de voeler zit.
 

BenKlus

  • #6
Henny, ik heb de verwarmingselementen doorgemeten, die zijn 8 ohm. Met losgenomen draden zijn ze 11 ohm. Die waardes zijn goed heb ik begrepen. Dus op naar de voeler.
Kun je me zeggen waar die voeler zit en waar die op de module aangesloten zit?

Ben
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Pandje schreef:
Nou dat ik hier toch ben, heb hetzelfde machine staan en deze geeft dezelfde 2 streepjes aan bij het spoelprogramma heb de aquastop al gecontroleerd en het inlaatventiel deze werken prima iemand een oplossing?
Pandje,

Het is beslist niet de bedoeling om een vraag over je eigen probleem bij die van een ander te "dumpen" ook al betreft het een zelfde merk en type en eenzelfde soort storing.

Wanneer je een vraag hebt, dan svp een nieuw onderwerp aanmaken, met alle benodigde gegevens, zoals merk, typenummer, en zo duidelijk mogelijke beschrijving van het probleem!

Weet iemand BenKlus verder te helpen?
 

Henny

  • #8
De temperatuurvoeler (1103722) vindt je onderin de kuip, meestal aan de rechterkant bij Miele.
Het is een metalen staafje met een stekerverbinding in een rubber hulsje gestoken.
Vanuit deze voeler loop een (dun) kabeltje naar het electronica module.
Controleer ook dit kabeltje, daar het weleens beschadigd kan raken.
 

BenKlus

  • #9
Henny,

De voeler heb ik doorgemeten met het stekkertje eraf. Weerstand is ong. 17K Ohm. Is die waarde in orde?
Het stekkertje en de kabels heb ik nagekeken en die zijn in orde.

Zou het dan aan die (dure) stuur print liggen?
Ik ben al op zoek gegaan naar zo'n print (liefst 2e hands). Kun je (of iemand anders) mij zeggen waarop je zoals moet letten bij de aanschaf van print.

Het gaat om print nr. (op de kap) EDL001 (EDLSTU001) met Miele nr: 2108073. Het laatste cijfer staat met de pen op geschreven en is wellicht een soort sub nr?
Op de printplaat zelf (die heb ik er uitgehaald) staat als Miele nr. overigens 2096972.

Wie helpt mij verder?

Ben
 

Henny

  • #10
Weerstandwaarde van de NTC voeler lijkt mij in orde.
(ik zal dit nog even voor je controleren)
Controleer ook eens de bedrading van de verwarmingselementen.
Vermoedelijk vindt je onderin het geopende front van de machine
een elektrisch schema.
Vaak loopt de bedrading hiervan via een relais in de machine.
 

BenKlus

  • #11
Henny,

De print heb ik er uit gehaald en ik zou bij Aloys van mieleoccasions (die mij erg goed heeft geholpen) een andere halen.

Aloys wees mij er op dat het misschien de print niet zou zijn gezien de code (2 streepjes) en via hem ben ik bij de helpdesk van Miele uitgekomen. Zij hebben mij uitgelegd hoe ik de foutcode kon uitlezen, waarmee zij dan weer aan konden geven waar het probleem precies zou zitten.

De printplaat en de machine heb ik weer in elkaar gezet. De foutcode uitgelezen, die van de vorige keer (E3, koolborstels) zat nog in het geheugen. Die code heb ik gewist. En tot mijn verbazing draait ie z'n programma weer goed.

Opwarmen prima. Waar het aan heeft gelegen weet ik niet en Miele ook niet. Misschien een slecht contact. Maar ik ben weer blij.
Als je er benieuwd naar bent, kan ik je procedure geven waarmee je de foutcode kunt lezen en resetten en een paar codes met de problemen.

Met dank aan Henny, Aloys, de helpdesk van Miele en anderen voor hun bijdrage.

Ben

PS Miele liet mij weten dat de voeler 14,65 kOhm zou moeten zijn.
 

Henny

  • #12
Je hebt er de nodige energie ingestoken en het resultaat mag er wezen!
Weer een goed werkende wasmachine.
Je zou inderdaad denken dat er bij het opnieuw aansluiten van het electronica moduul er mogelijk een stekerverbinding is hersteld.
Informatie over het uitlezen en resetten van foutcodes zijn altijd welkom
als aanvullende informatie.
Andere Miele bezitters kunnen hier hun voordeel mee doen.
 

BenKlus

  • #13
Hierbij de informatie om de status vd W733 uit te lezen. De werkwijze schijnt niet voor elke Miele hetzelfde te zijn. Deze werkt in ieder geval voor de W733.

Status/foutcode uitlezen:
1: Machine uit zetten, deur dichtdrukken
2: bovenste 2 knoppen vh middelste vlak tegelijk indrukken
3: machine aan zetten, de 2 knoppen loslaten
4: 2e en 3e knop vh middelste vlak tegelijk indrukken
5: status/foutcode uitlezen op het display

De machine kan 1 foutcode vasthouden in het geheugen. Hiermee is het niet mogelijk een oudere foutcode te overschrijven met een nieuwe. De oplossing hiervoor is de reset.

Status/foutcode resetten:
1: Machine uit zetten, deur dichtdrukken
2: 1e en 3e knop vh middelste vlak tegelijk indrukken
3: machine aan zetten, de 2 knoppen loslaten
4: onderste knop vh middelste vlak 2*indrukken
na de 1e keer op het display: SP
na de 2e keer op het display: leeg

De standaardcode voor een goed werkende machine is F0
Foutcode E3 zou duiden op een defect aan de motor (bijv. koolborstels)
Foutcode F1, F2, F3 of F4 zou duiden op een temperatuur probleem (o.a. voeler)

Deze info kreeg ik van de service desk van Miele NL: Tel. 0900-2020153

Ben
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu