Miele T453C condensdroger: Wel warm, droogt niet

Sjampoo

  • #1
Hallo, ik heb al even de zoekfunctie gebruikt, maar de oplossing niet gevonden.

Topic met zelfde probleem (lijkt het)
Miele problemen

De droger doet het gewoon , maar blijft een eeuwigheid draaien. De was wordt warm, als je de condensor deksel verwijderd, komt daar ook warme lucht uit, maar er is geen luchtcirculatie. Buiten de droger is er dus niets aan warme lucht te voelen. Normaal wordt het washok wel warm, en is de droger een leuke bijverwarming .

Als ik de droger op koude lucht zet, hoor je duidelijk een ventilator aangaan en stroomt er, wel eens waar koude, lucht uit het rooster aan de voorkant. Tijdens alle andere programma s is het windstil aan de buitenkant.

De condensor wordt dus duidelijk niet gekoeld als de droger op drogen staat, maar de koude lucht ventilator doet het wel.


Nagut: Ik lees hier en daar over een servicedeur, en de koude luchtventilator. Ik zou graag weten/vinden/zien waar ik de service deur kan vinden, want het lijkt erop dat het gewoon de voorkant is die los kan?

De droger staat erg krap, bovenop de wasmachine, in een oude douche-ruimte: Er is dus vrij weinig ruimte links en rechts en eruit tillen wordt ik niet echt vrolijk van. Hij is al wat ouder, maar functioneerde altijd goed. We houden de roosters en de condensor ook goed schoon, al is de ruimte onder de deurroostertjes best al weer vies geworden.

Graag hulp!

*nieuwe kopen = miele kopen, want ben erg tevreden, maar nog liever zou ik m gewoon repareren*
 

Sjampoo

  • #2
Service deur gevonden!

Gewoon alle schroeven die je kunt vinden aan de voorkant eruit draaien en de voorkant zwaait inclusief het bedieningspaneel naar rechts toe open.

2 schroeven bij de 'waterbak'
stuk of wat schroeven die je vind achter de geopende normale deur.

Tip: De normale deur hoeft er niet af! ( ikke wel gedaan )


Maar goed; vervolgens eigenlijk niet veel wijzer. Niets gevonden.

Plastic-afdek-dinges voor warme-lucht-trommel-afvoer-ventilatie eraf gehaald, stond wat water in ( bij een doodpunt bij de ventilator ) maar niets raars gevonden. Schoepen van warmelucht ventilator zijn niet vies (warmelucht ventilator deed het sowieso gewoon) Koude lucht of beter: de condensator-koeler niet gevonden. Iemand een idee?
 

Sjampoo

  • #3
Niemand een idee?

(Wel warm, maar geen koeling over de condensor?!)
 

Sjampoo

  • #4
Service deur / servicedeur

6 schroeven:
2 achter 'zeep' bakje ( condenswaterbak )
4 achter de normale deur

In de link staan de schroeven met rood omcirkelt



Bij geopende servicedeur ziet het er vervolgens zo uit:



De NTC Voeler welke de koudelucht ventilator aanstuurt, zit onderin het waaier huis. (aangegeven met groene pijl)

Deze voeler stuurt vanaf 55 graden luchttemperatuur de koude lucht ventilator aan, om de condensor te koelen. Gaat de koude lucht ventilator niet aan, dan duurt het een eeuwigheid voor de was droog is: er vind vrijwel geen condensatie van water uit van de warme, vochtige lucht plaats.

De NTC is eenvoudig te wisselen, maar het kan ook zijn dat de voeler onder het stof zit, of een slecht contactje heeft. Bij ons stond er onderin de waaierkap veel water, mogelijk heeft t gelekt op de contacten van de NTC (zit hier vlak onder) en was er daardoor een slecht contact ofzo

De voeler zelf is een eenvoudig metalen staafje, zonder onderdeelnummer. Enige nummer dat ik kon vinden was van het rubberen afdichtingsdopje: 2031731

Hier nog een foto van de uit het afdichtingdopje getrokken NTC voeler:



-------------------------------

Analyse:

-Droger wordt wel warm ( was is warm )
-Lucht in de droger is ook vochtig
-Droog tijd is veelste lang: lijkt maar niet op te houden met draaien
-Aan de voorkant is bij gesloten droger geen luchtstroming waar te nemen uit het ventilatierooster

Bij schakelaar op koude lucht is er wél direct luchtstroming uit het rooster waarneembaar: Ventilator koudelucht is NIET defect

Dus: aansturing ventilator niet in orde.

Wordt via NTC (temperatuur voeler) in waaierhuis van warmelucht stroming gestuurd.

NTC schoongemaakt, contacten gecontroleerd, en na ongeveer 5 minuten draaien met een vochtig wasje is weer luchtstroming aan de voorkant waarneembaar!

Let op: Als je de droger normaal aanzet, draait de koudelucht ventilator nog niet direct. Pas bij een temperatuur van circa 55 graden gaat de koudelucht ventilator draaien!
 

Zeeland

  • #5
De NTC / voeler aan de voorzijde is hoogstwaarschijnlijk goed. Is deze niet goed geeft de electronica(bedieningspaneel) dit weer met een knipperend lampje en springt het prograama direct door naar kreukbeveiliging/einde
Ik zou het zelf zoeken in de thermostaten op het verwarmingsregister. Deze schakelen waarschijnlijk te snel, zodat de temperatuur van min 55 graden om de ven aan te sturen niet bereikt word.
 

Sjampoo

  • #6
Hmm.. weet je het zeker?

Ondertussen draait de droger alweer z'n tweede volle lading... met eigenlijk alleen een losgehaalde en weer aangesloten NTC/voeler aan de voorzijde.

Ik ' vertrouw ' het nog niet helemaal, want tja, een storing die zich oplost door alleen even los en vast te maken, dat zijn de meestal ' onbetrouwbare ' oplossingen, van korte duur.

De door jou aangehaalde thermostaten zitten ongetwijfeld ergens aan de achterkant
neem ik aan?

Ik zou bijna denken dat 't voordeliger (en gemakkelijker) is de NTC/Voeler aan de voorkant te overbruggen, dan deze te vervangen: Kan het kwaad als de koudeluchtventilator altijd draait? Lijkt mij eigenlijk niet: Deze gaat normaal tijdens een droogbeurt toch vrij snel aan ( minuut of 5 ) en pas weer uit als de droger klaar is?
 

Zeeland

  • #7
Het is niet zo erg dat de ven aan blijft, maar de optie om de thermostaat door te verbinden werkt waarschijnlijk niet:

de meting van de temperaturen geschiedt via de NTC/temperatuurvoeler. Het spanningssignaal wordt naar de besturing gebracht en in de sturing vergeleken met de temperatuur die bij het gekozen programma hoort.
De procesluchttemperatuur wordt geregeld via de sturing door het verwarmingsrelais in en uit te schakelen
 

Sjampoo

  • #8
Omdat we hier nog volop in de luiers zitten ( spruit van 6 weken) draaien de wasmachine en wasdroger overuren. Commentaar van Moeders de vrouw na de 'reparatie' : Lijkt wel alsof de droger veel sneller klaar is dan voorheen!

Hmmm. Goede schoonmaakbeurt doet wonderen?

Ik denk dat ik het er zo maar bij laat: mocht ik nog problemen ondervinden, meld ik dat hier weer!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu