Miele Novotronic T440C verwarmings element vervangen

Olliebaar

  • #1
Bij mijn inmiddels best wel oude droger is blijkbaar het verwarmings element kapot. Na 20 tot 30 minuten gaat consequent de aardlek eruit. Koude lucht drogen doet ie nog wel goed.
Inmiddels op dit forum al ontdekt dat je het element van binnenuit moet vervangen door de achterplaat van de trommel te verwijderen. Helaas lukt dat niet met de kennis die ik heb :(
Ik zie 6 imbus bouten op de achterwand zitten die ik los kan draaien. Ik hoopte dat nu de achterwand los zou komen maar ik kan deze alleen met enige moeite verschuiven en een heel klein stukje bewegen. Ik zie verder geen boutjes oid waar ik nog meer bij kan :? . Kan iemand mij uitleggen hoe ik de achterplaat los krijg?
 

Rusako

  • #2
Ik zal het proberen het U uit te leggen; als U tegen de achterkant kijkt als je de deur los hebt in het midden daar ziet u twee grotere gaatjes deze volgen daar zijn twee inbus(torx) boutjes verstopt!! even bij lichten :idea: en U vindt ze vast!! plus de 6 inbus boutjes en de plaat kan los:wink:suc6
 

Olliebaar

  • #3
Beste Rusako, Ik heb de iets grotere gaatjes en de daar diep achterliggende boutjes gevonden :D. Er zat nogal wat stof op/in en daardoor was het lastig te zien. Ik heb de boutjes met dezelfde imbus sleutel kunnen losmaken. De achterplaat kwam nu gemakkelijk los. Daarna nog 4 koperen boutjes losgemaakt om de grijze metalen deksel te verwijderen die nu tevoorschijn kwam. Hierna moest ik wel even kijken waar het element zat maar dat kan je er dus zo uitschuiven nadat je de bedrading hebt losgemaakt.
Prijs van het element valt wel een beetje tegen zeg, zo'n 220 Euro voor een oude machine :denk:
Ik ga het element wel kopen en dan maar hopen dat de thermostaten die je moet overzetten ook heel blijven.

Erg bedankt voor de advies. :prima:
 

Rusako

  • #4
Weet U zeker dat het element stuk is en niet de clicksons die boven op het element zitten? meeten is weeten :wink:
 

Olliebaar

  • #5
Beste Rusako, Ik heb nog even goed naar het element gekeken en de behuizing even voorzichtig verwijderd. Ik zie 2 lagen opgerolde draden waarvan er 1 was onderbroken. Deze onderbroken wikkeling zat ook onder het stof. Het andere wikkeling was wel schoon. Ik heb de kapotte wikkeling een klein stukje uitgerold, beetje schoongeschraapt en met een klein koperen buisje weer aan elkaar gemaakt in de hoop dat het weer werkt. Alles daarna goed van het stof ontdaan. Ga het element nu terugplaatsen en proefdraaien om te zien of het verzamelde stof en de onderbroken wikkeling de problemen hadden veroorzaakt. Met de clicksons bedoel je de thermosstaten die aan de boverkant zitten? Hoe kan ik die doormeten?
 

Olliebaar

  • #6
Probleem lijkt opgelost. Aardlek schakelt niet meer uit, temperatuur lijkt goed. Dat scheelt weer een hoop centen. Nu eens kijken hoe lang ie het nog volhoud. :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu