Miele - loopbus/aspassing verwijderen van trommelkruisas

Jacom

  • #1
Hoi, met hulp van youtube en dit en andere fora heb ik inmiddels het kapotte alu trommelkruis van mijn Miele wasmachine verwijderd en een gebruikte versie van staal gevonden (help, wat een klus...)
Nu wil ik ook de loopbus/aspassing op de as van m'n nieuwe stalen trommelkruis vervangen. Ik krijg die bus er echter met geen mogelijkheid af (heb 'm al verwarmd met een fohn, krijg 'm met een waterpomptang dan een beetje in beweging heen en weer maar niet omhoog...). Heeft iemand tips om die bus er af te krijgen (gewoon maar doorslijpen/zagen? met als risico dat je de as beschadigt?)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Slijp er een sleufje in, zet een schroevendraaier in het slefje en geef er een tik op, met een beetje geluk knapt de bus en kunt u hem eraf halen.
Idd oppassen dat u de as niet raakt tijdens het slijpen.
De bus en as vooraf inspuiten met wd40 en een tijdje laten intrekken.
 

Jacom

  • #3
Dank! Ik heb uiteindelijk met een ijzerzaag een paar zaagsneden naast elkaar in de bus gemaakt en de stukjes metaal tussen de zaagsneden er vervolgens uitgetikt. Toen was de klemming voldoende verminderd om 'm los te krijgen.
De bus bleek een binnenvoering van kunststof te hebben, dus als je oplet met zagen zit je niet onmiddellijk op de as te zagen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu