Miele condensdroger T565C stopt vaak na 2 tot 15 minuten

Jacques de R

  • #1
Ik heb problemen met mijn Miele condensdroger T565C.
Na het apparaat te hebben gevuld met was en te hebben ingeschakeld, stopt hij vaak voordat hij klaar is, soms al na 2 minuten, soms na ca 10, soms na ca 15 minuten.
Soms maakt hij het programma ook goed af.
Meestal gaat het mis, kort nadat de koude-luchtventilator is gaan lopen. Vaak krijg ik een melding "reservoir ledigen", maar dit blijkt dan niet vol te zijn.

Ik heb het condenspompje gecontroleerd en ook de vlotterschakelaar en dit lijkt in orde te zijn.
Soms gaan na het stoppen alle Ledjes op het dashboard zwak branden. Soms brand er niets (behalve de "aan" -LED).
Soms gaat al heel snel na het starten van de droger het lampje "kastdroog" aan, terwijl het apparaat nog niet zover kan zijn.
Als het apparaat halverwege gestopt is, zet ik de keuzeschakelaar op stop/reset en daarna weer op het programma waar ik mee bezig was. Soms begint het apparaat weer te lopen, soms ook niet.

Herkent iemand deze problemen?
Zelf heb ik het idee dat er ergens iets op de besturingsprint mis is. Bijvoorbeeld een slechte verbinding in een van de connectoren of mogelijk in printsporen of een van de componenten.
Ik heb de connectoren al losgehaald en weer vastgezet maar dit hielp niet, printsporen kun je zelf nauwelijks controleren, de (SMD-)componenten ook niet.
Kan wellicht ook de voeding van de print een probleem zijn?
Is er iemand die deze problemen herkent en die weet hoe deze storing het beste kan worden aangepakt?

Bij voorbaat dank voor je reactie
 

Henny

  • #2
Lastig om op afstand een diagnose betreffende deze storing te geven.

Kan mogelijk iets met vocht te maken hebben.
Is het kapje van de binnenverlichting nog intact?
 

Jacques de R

  • #3
Ik heb heb kapje van de binnenverlichting op de tast gecontroleerd.
Volgens mij is het nog goed.
Het zit wel niet heel strak vast.
Moet er een rubberen afdichting tussen zitten?
De suggestie dat het met vocht te maken heeft me aan het denken gezet. Het zou best wel eens kunnen.

Als ik de droger zonder was, laat draaien dan gaat het goed, maar met was als deze eenmaal flink heet is, niet meer.
Kan er op de een of andere manier vocht of damp uit de trommel bij de stuurelektronica komen?
En als die vochtig wordt, geeft dat mogelijk lekstroompjes tussen de printsporen? Is dit een logische verklaring?
Heeft iemand een idee hoe damp / vocht daar terecht zou kunnen komen, en zo ja wat daar tegen te doen is?
 

Sayhello

  • #4
Heb je al eens geprobeerd om de droger te laten draaien op tijd en niet op strijk of kastdroog? Sluit de voorzijde van de condensorbak wel goed?
 

Jacques de R

  • #5
Ik heb de lege droger het programma "20 minuten warme lucht" laten draaien. Dit ging goed.
Daarna heb ik de deur los gehaald en gekeken of er gaten/kieren konden zijn (bijvoorbeeld bij perforatie voor lampglas) die vochttransport naar de stuurelektronica konden verklaren. Ik heb die echter niet gevonden.
Daarna heb ik de machine met vochtige was gevuld en een kastdroogprogramma gestart. Dit ging 20 minuten goed. Daarna ging het helaas toch weer mis. De foutmelding die ik kreeg was (toch weer) "reservoir legen" (terwijl ik dat juist van te voren leeggemaakt had en het dus beslist niet vol kan zijn.).

Ik vermoed nu dat het probleem dan toch iets met het condensaatcircuit te maken moet hebben. Ik heb het uitstroomgedrag naar het condensaatreservoir in de gaten gehouden. Wat ik gezien heb, nadat de koude-luchtventilator gestart was, was dat het eerst een tijdje duurt voordat er condensaat naar het bakje gepompt wordt, dan komt er in eens even een flinke hoeveelheid condensaat en daarna stopt het weer.

Ik verklaar dat doordat er (onderin de condensaatopvangbak onder de trommel) een vlotterschakelaar is die het condensaatpompje bij een bepaald condensaatniveau inschakelt en als het water daar weg is weer uitschakelt. Wat ik niet begrijp is hoe de storingsmelding "reservoir ledigen" tot stand komt. In het schema zie ik geen sensor voor de hoeveelheid water in het reservoir.

Hoe bepaalt de droger dan dat het reservoir vol is?? Welke informatie gebruikt het apparaat daarvoor? Zie ik ergens een sensor over het hoofd?. Om verder te kunnen, moet ik weten hoe de storingsmelding "reservoir ledigen" tot stand komt. Wie kan me vertellen hoe dit werkt? En wat kan er in dit circuit fout gaan???
Bij voorbaat dank voor uw reactie.
 

Henny

  • #6
De vlotter van de pomp, welke het condenswater naar het opvangreservoir transporteert, bedient een schakelaar welke, indien geactiveerd, aangeeft: "reservoir vol"
Reden dat het water te hoog oploopt in het pomphuis kan zijn:
*reservoir vol met condenswater,
*verstopping in de leiding naar of de toevoerbuis van het reservoir,
*defecte of verstopte afvoerpomp.

De afvoerpomp loopt niet constant, maar in een bepaalde cycles.
 

Sayhello

  • #7
U zou kunnen proberen om de slang die naar het reservoir loopt door te blazen. Of eens proberen het water niet via het reservoir op te vangen, maar via de afvoer aansluiting onderaan op de achterzijde van de droger.
 

Jacques de R

  • #8
Bedankt voor de vlotte reacties.
Ik begrijp uit de reactie van Henny, dat de condensaatpomp niet door de vlotterschakelaar wordt geschakeld, maar blijkbaar op tijd gestuurd wordt (in cycli, hoe vaak?). Als de vlotterschakelaar aanspreekt, dan heeft de condensaatpomp het blijkbaar niet klaargespeeld om voldoende condensaat weg te pompen?

Wat betreft de genoemde redenen voor "reservoir vol" probeer ik weg te strepen wat het niet kan zijn:
1. reservoir vol met condenswater: is niet waar (reservoir is bijna leeg)
2. verstopping in de leiding naar of de toevoerbuis van het reservoir: ik heb water in het opvangreservoir zien lopen, dus ik zou denken dat het slangetje niet verstopt zit
3. defecte afvoerpomp: volgens mij moet het pompje werken, want ik heb gezien dat er water in het opvangreservoir kwam?

Op het eerste gezicht zou ik dus zeggen, dat geen van de redenen bij mij de oorzaak kan zijn. Of kan het zijn dat het pompje te kort loopt of de tijd tussen twee pompcycli te lang is? (Kun je daar iets aan instellen?)

Kan het zijn dat het pompje niet hard genoeg meer pompt?
Kun je het pompje schoonmaken? Zo ja, hoe kun je daar in hemelsnaam bij, want de condensaatbak met pompje zit achter de warmtewisselaar en is in ieder geval niet van de voorkant toegankelijk?

Hoe kun je kiezen of het water naar het opvangreservoir gaat, of naar de afvoerslang aan de achterzijde? Moet je hier iets voor omschakelen?
 

Sayhello

  • #9
Je kan ook nog eerst het volgende proberen:

Het reservoir er uit nemen en kijken wanneer er condenswater gepompt wordt of dit echt een ruime straal is (denk aan een kraan die heel zacht loopt) of dat het meer een soort van druppelen is.

Aan de achterzijde van de droger zit een aansluittuitje met een stopje er op. Bij oude type's kun je een dopje eraf halen wat dmv. een slangklem vwast zit, bij de latere type's moet je een tuitje afbreken. Lees even in je handleiding v/d droger.

Wat betreft pompen van het condenswater kan het zo zijn dat de pomp niet voldoende capaciteit heeft om het water weg te pompen of toch een verstopte slang.
 

Jacques de R

  • #10
Tijdens het pompen kwam er echt een flinke straal uit. Dus dat leek wel goed te zijn.
Ik heb nadat de machine gestopt was (met de storingsmelding "reservoir vol", de warmtewisselaar eruit gehaald en met de hand via de ruimte van de warmtewisselaar gevoeld hoe hoog het water stond in de condensverzamelgoot achter de warmtewisselaar.
Ik had verwacht dat die vol zou staan (anders zou de vlotterschakelaar die verantwoordelijk is voor de melding "reservoir vol" toch geen contact mogen maken?).

Voor mijn gevoel zat er niet meer dan een 0,5 cm in. Dit lijkt mij onvoldoende om de vlotterschakelaar te laten aanspreken.
Ik heb daarna de warmtewisselaar weer geplaatst en de machine weer proberen te herstarten (knop op 0/reset en daarna weer op kastdroog gezet. Daarbij gebeurde er echter weer vreemde dingen. Er gingen 3 lampjes branden, die enigszins flikkerden en daarbij geleidelijk wat zwakker werden. De schakelaar weer op 0/reset. In eerste instantie gingen de leds toen nog niet uit.
Ik verdenk nu toch weer de elektronica. (??)

Ik zou eigenlijk een vervangend exemplaar van de stuurelektronica moeten kunnen proberen en kijken of dit soelaas biedt.
Ik heb nog niet geïnformeerd bij Miele wat zo'n unit kost, maar lijkt me niet goedkoop.
Maar het grootste probleem is, dat ik niet zeker ben dat het de oplossing brengt, en vrees dat ik een dure unit koop terwijl dit niet helpt en ik daarna alsnog een nieuwe droger moet kopen.
Verder bestaat de electronica uit twee delen: een print met trafo, relais en componenten voor maken van de voedingspanningen voor stuurelectronicaprint, en als tweede de stuurelectronica print zelf. In principe kunnen beide prints problemen hebben.
Wat moet je dan bestellen?

Is het ergens mogelijk stuurunits/elektronicaprinten op proef te bestellen, met het recht deze (of één van deze) te retourneren met teruggave van de koopsom, indien deze niet de oplossing brengt??
Heeft iemand hier ervaring mee?
 

Sayhello

  • #11
Heb je het schema die meegeleverd zit in de machine al bekeken? Ik weet zo even niet hoe dit type aan de info komt reservoir vol. Normaal gesproken bediend de vlotterschakelaar de pomp. Zoals Henny al zei:Lastig om op afstand een diagnose betreffende deze storing te geven. Toch lijkt het nu verdacht veel op elektronicafout/vocht gezien de lampjes die knipperen.

Wat betreft proberen electronica , zal moeilijk worden gezien de kwetsbaarheid van deze. Ze kunnnen tenslotte niet altijd zien of je de print defect hebt gemaakt.

Heb je een schema kan je hem inscannen en mailen , dan kan ik er eens overheen kijken
 

Jacques de R

  • #12
Ik heb het schema zeker bekeken. Het is echter alleen een blokschema op hoofdlijnen. Je ziet eigenlijk alleen welke sensoren, schakelaars. relais en motoren er zijn en hoe de bedrading loopt. De elektronische schakelingen op de printen zie je niet terug. Daarom is het ook moeilijk te achterhalen hoe die precies werkt.

Op het schema staan wel de typenummers van de printen:
De stuurprint is volgens het schema van het type EPW342 (op de print zelf staat EPW331/341)
De relais/trafoprint is van het type EL332

Blijkbaar (volgens de tekening) wordt de EPW342 bij de volgende Miele drogers gebruikt T510, T515, T517, T560C, T565C, T567C. Je zou dus zeggen dat er hier nog wel aan te komen moet zijn.

Vraag over tweedehands onderdelen verwijderd, handel is op het forum niet toegestaan, zie ook de forumregels, mod.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu