Metselen op waterkerende folie ???

Patrickes

  • #1
Ik ga een uitbouw aan mijn woning maken. De vergunningaanvraag ligt bij de gemeente en verwacht met een paar weken te kunnen beginnen.

De enige vraag waar ik geen antwoord op kan vinden is de volgende:

Op de bouwtekening staat waterkerende folie getekend tussen de fundering en de binnenspouw en buitenmuur. Dit natuurlijk om optrekkend vocht tegen te houden en vallend condenswater naar buiten af te voeren.

Maar als ik ga metselen op deze folie, mis ik toch iedere constructieve verbinding tussen de fundering en de muur die er op komt te staan?
De muur staat dan gewoon los op de fundering doordat de folie er tussen zit, lijkt mij. Of hecht het cement zich aan de folie??



Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reacties.


Patrick
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Metselwerk staat door eigen gewicht op de fundering, die folie veranderd niets. Wie heeft het getekend? Er zal op zich een reden zijn daar folie te tekenen, normaal is dat namelijk niet nodig.
 

Patrickes

  • #3
IJkenhout,

Bedankt voor je antwoord en de nuttige link!

Het is getekend door een bouwkundig ontwerpbureau.

Een speciale reden is er naar mijn weten niet. We hebben geen erg hoog grondwater niveau ofzo.

Wat waarschijnlijk af gaat wijken van de tekening is dat er geen systeemvloer in komt maar een vloer gestort op een zandbed met polystyreen (piepschuim) er op.

Als ik hem achterwege zou laten, ontstaat er dan geen koudebrug?
 

Ralph

  • #4
Dit bouwkundig ontwerpburo heeft het heel goed begrepen, hoeveel ellende is er wel niet in Nederland met woningen die optrekkend vocht van uit het fundament hebben omdat die folie/sperlaag er niet zit.

In Duitsland word het al jaren zo gedaan met en zijn er zelfs DIN voorschriften voor in de woningbouw. Dat houdt in dat het er in moet, en je prakties failliet bent als je dat als ondernemer vergeet in te bouwen.

Ik zou het er zeker in bouwen in het kader van voorkomen is beter dan genezen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Je maakt een vloer op zand terwijl je fundering op palen is? Niet echt handig. En ja, dan krijg je een koudebrug.

Ga je het zelf bouwen?
 

Chathanky

  • #6
Die vloer wordt toch geïsoleerd, die heeft niets met een koudebrug te maken op volle grond. Die folie heeft ook niets van doen als isolatie.

Als je die weg laat heb je alsnog het risico op optrekkend vocht. De vloer met ps platen moet ook liggen in een waterkerende folie. Die sluit aan op je fundering.

Je ziet wel in de detailtekening dat de vloerplaat een koudebrug maakt met de fundering en wel het deel waar hij op de fundering rust. Dat kan met wat inspanning beter.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7

Ik vraag me af of die folie daar zin heeft. Daar zou je gewoon hechting kunnen krijgen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Normaal heeft een systeemvloer oplegnokken. De rest is geïsoleerd en heb je dus geen koudebrug (alleen tpv de nok). En risico op optrekkend vocht is er dus niet als je binnenspouwblad op de betonvloer wordt opgetrokken. Zie die link van me voor de (on)zin van folie.
 

Patrickes

  • #9
De folie onder de buitenmuur dient er volgens mij voor om het vocht wat tussen de spouw zit naar buiten te "geleiden".

Om de fundering op zand te maken leek mij eenvoudiger en goedkoper. Ik begin nu toch weer te twijfelen.

Op deze site (website offline) zie je voorbeelden hoe ze en heien en de vloer op een zandbodem leggen.
Ziet er eenvoudig uit doordat je alles (buispalen, fundering en vloer) in één keer kunt storten.

Voordeel van een systeemvloer is inderdaad dat er minder koudebruggen lijken te zijn. Zijn de T-balken die op vaste lengtes te koop zijn in te korten?

Alvast weer bedankt voor jullie reacties.

Patrick
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Die vloer ligt niet op zand hoor. Zit gewoon vast aan de fundering. En buispalen worden eerst afgestort, en later pas de funderingsbalken en vloer. In de buis gaat ook ander beton.

edit: Zit nog even die foto's te bekijken. Aan de ene kant zit de vloer vast aan de funderingsbalk, aan de andere kant langs de woning zit geen balk. Daar ligt ie dus op het zand. Daar komt niet veel gewicht op als er geen wand komt, maar toch zou ik het niet zo doen.
Even los van die afstandhouders onder de wapening, die zijn niet echt netjes aangebracht...
 

Patrickes

  • #11
Wat voor soort beton gaat er in de buispalen?

Om het probleem van de koudebruggen tegen te gaan, kies ik toch maar voor om een PS-combinatievloer te leggen.

Bedankt voor jullie advies.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Grout of spramex geloof ik. Het bedrijf die de palen slaan, vullen ze meestal ook, die weten dat beter dan ik :)

succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu