Met hout werken, welke gereedschappen heb ik nodig?

Cora

  • #1
Hallo allemaal,

Omdat ik me veel te afhankelijk voel van anderen, wil ik leren om met hout te leren werken en zelf projecten aan te gaan pakken. Ik heb geen enkele ervaring in dit opzicht, en heb dus ook geen idee welke gereedschappen ik minimaal nodig heb.

Om jullie een idee te geven; ik wil starten met wat simpele projecten om me wat basiskennis en ervaring te geven, zoals een houten kistje, een plantenbak, een boekenkast enz..

Als ik denk dat ik de slag een beetje te pakken heb en wat zelfvertrouwen heb, dan hoop ik dat ik zelfstandig een muurframe kan bouwen om een aantal muren van de binnenkant te isoleren en om zelf een kippenhok met ren te maken.

Plannen genoeg dus. Handgereedschap gebruiken is lastig omdat ik een spieraandoening heb, dus ik wil mezelf een aantal (tweedehands) elektrische gereedschappen kado doen. Mijn vraag is dus:

Welke gereedschappen zijn onmisbaar om eenvoudige projecten van hout te maken?

Alvast bedankt!
Cora
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou beginnen met een set accu gereedschappen, een kleine cirkelzaagmachine, een accuboormachine, een multitool (oscillerend) voor het maken van verbindingen, een decoupeerzaag machine.
Deze gereedschappen kunnen in een set allemaal op dezelfde accu's, u hebt dan aan twee accu's voldoende, met de een werken en de andere aan de lader.
Bij aankoop van losse machines betaalt u bij elke machine voor een lader en accu's, dat is niet nodig.
Zo'n set kunt u later uitbreiden mat andere machines omdat de accu's en lader dezelfde zijn.
Ik zou voor een 14.4 volt machine gaan, 18 volt is voor iemand met een spieraandoening veel zwaarder te hanteren en dat gaat ten koste van de veiligheid.
Hier zijn voorbeelden te zien van sets maar u kunt ook andere machines kiezen.

Wat u ook nodig hebt is een goede set ijzer en houtboren en een goede set schroefbits.
Een schaafmachine is voor houtwerk handig maar die zijn wat lastig te hanteren, probeer dat in de winkel.
Ga naar een ijzerwarenwinkel waar u goed advies krijgt, een bouwmarkt raad ik af.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Tweedehands raad ik trouwens ook af, het wordt niet voor niets verkocht. Accu's zijn dan meestal af.
Ook zijn een handzaag, beitels en lijmtangen wel handig om te hebben.
En kijk of er niet een cursus houtbewerken in de buurt is.
 

Ciecie

  • #4
Het is inderdaad handig om lessen te volgen. Verbindingen, technieken, projecten uittekenen wordt allemaal aangeleerd.
Super interessant. In Belgie is CVO (centrum voor volwassenopleiding)the place to be!. In Nederland moet ook zoiets bestaan.
Succes.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Tweedehands gereedschap is prima, zolang er een snoer aan zit. Sommige accu-tools zijn zwaarder dan de versie met snoer. Kies (voor je gezondheid) apparaten met stofafzuiging (niet op accu).

Ik heb wel eens een workshop voorbij zien komen over elektrisch gereedschap, maar de meeste zijn bedoeld voor handgereedschap. Goed om jezelf eerst te verdiepen, want veilig gebruik is belangrijk (en niet altijd evident). Goede winkels geven ook uitleg en sommige hebben demodagen.

Schaf niet teveel tegelijk aan. Begin eerst eenvoudig om het materiaal en basisgereedschap te leren kennen. Dan kom je er ook achter wat je eigen wensen zijn.

Succes bij je zoektocht, en ik ben benieuwd naar je eerste project!
 

Cora

  • #6
Ontzettend bedankt voor jullie adviezen. Ik heb alles voor mezelf op een rijtje gezet en heb best nog wel wat vragen.
  • kleine cirkelzaagmachine - Is het voor mij i.v.m. stabiliteit (veiligheid) en gewicht niet raadzamer om een kleine tafelzaag aan te schaffen?]
  • boormachine - Heeft een boormachine altijd ook een schroeffunctie of kan ik dan beter een schroefboormachine kopen?
  • multitool (oscillerend)
  • decoupeerzaag machine - Waar gebruik ik deze voor?
  • schaafmachine - Deze functie zit volgens mij op de multitool?
  • set ijzer- en houtboren
  • set schroefbits
  • handzaag - Waar heb ik deze voor nodig als ik al een cirkelzaag en eventueel een decoupeerzaag heb (en lastiger te gebruiken i.v.m. spieraandoening)?
  • beitels
  • lijmtangen
  • 14,4 volt / snoer / stofafzuiging
Omdat ik een beperkt budget heb en het moet hebben van aanbiedingen of tweedehands, ga ik niet voor het accugereedschap. Dit dus omdat ik niet merkafhankelijk wil zijn.

Ik heb ooit in een ver, ver, ver verleden een houtbewerkingscursus gedaan, maar deze was inderdaad gericht op het werken met handgereedschap. Wel veel aan gehad, maar ook dingen geleerd die ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken. YouTube is nu mijn beste vriend; ik volg daar een aantal kanalen die rekening houden met stumperds :lol: zoals ik en meestal zijn de bouwtekeningen gratis te downloaden. Moet alleen de vertaalslag van inches naar centimeters goed in de gaten houden.

Waar ik niet aan had gedacht was de stofafzuiging, zeker omdat mijn werkplek de woonkamer is. Goede tip dus!
Ook een goed advies was om voor gereedschap met een lager voltage te gaan, dank daarvoor!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Cora schreef:
.
  • kleine cirkelzaagmachine - Is het voor mij i.v.m. stabiliteit (veiligheid) en gewicht niet raadzamer om een kleine tafelzaag aan te schaffen?]
Die verplaatst je weer minder makkelijk
  • boormachine - Heeft een boormachine altijd ook een schroeffunctie of kan ik dan beter een schroefboormachine kopen?
Het zal niet meevallen een geschikte snoermachine te vinden die een goed regelbaar toerental heeft met slipkoppeling. Ik zou dan toch voor een niet te zware accumaqchine gaan en er later eventueel een snoermachine bij kopen als hij niet zwaar genoeg is. In hout kom je met niet te zware accumachine redelijk uit de voeten.
  • multitool (oscillerend)
  • decoupeerzaag machine - Waar gebruik ik deze voor?
Om dwars op de lengte te kunnen zagen en om ronde vormen te kunnen zagen.
  • schaafmachine - Deze functie zit volgens mij op de multitool?
Nee, dat is niet zo, maar met een multitool kan je wel veel doen. Schaafmachine zou ik als laatste aanschaffen
  • set ijzer- en houtboren
  • set schroefbits
  • handzaag - Waar heb ik deze voor nodig als ik al een cirkelzaag en eventueel een decoupeerzaag heb (en lastiger te gebruiken i.v.m. spieraandoening)?
Soms is het toch handig er een te hebben, kosten niet de wereld
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #8
De oefenprojecten zijn misschien wel lastiger dan de doelprojecten.

Voor wat je beschrijft, zijn alleen een hand of elektrische zaag en een (schroef)boormachine echt nodig.

10,8 volt accugereedschap is sterk genoeg en nog lichter. Tot 10 mm gaten is geen probleem in hout, en ook schroeven kan tot behoorlijk groot in voorgeboorde gaten. Zagen gaat wel behoorlijk langzamer, maar ook ik zou zoveel mogelijk voor een snoer gaat, dat is 2e hands veel goedkoper en vaak prima.

Er zijn in steeds meer steden openbare werkplaatsen. Misschien een goeie plek om gereedschap uit te proberen, helemaal als sommige dingen te zwaar zullen zijn. Vaak zijn er vrijwilligers die graag dingen uitleggen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Schaafmachine heb je niet nodig.
Een occilerende machine heb je in eerste instantie ook niet nodig.

Een ander apparaat wat beginners vaak niet kopen, maar wat wel bijzonder handig is, is een bovenfreesmachine. Dat is het meest veelzijdige gereedschap wat er is. Hoe je niet nu meteen te kopen, maar nuttig je er alvast in te verdiepen en deze aan te schaffen als je zelf de voordelen in gaat zien.

Niet te lang nadenken: koop eerst de pure basis en ga lekker aan de slag! Je komt er snel genoeg achter wat voor jou werkt, misschien vallen de lichamelijke beperkingen bij deze klussen wel mee.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #10
Wat je ook nodig hebt is het nodige afteken gereedschap.
een potlood,
meetlint of duimstok
schrijfhaak
zwaaihaak
kruishout

Of jij hem kan gebruiken kan ik niet beoordelen hier vandaan maar een handzaag kan dingen die je met elektrische gereedschap maar heel moeilijk voor elkaar krijgt
 

Cora

  • #11
Ik zie de bomen door het bos niet meer...

Ben al een halve dag online aan het zoeken naar een, zo goedkoop mogelijke, lichte (tafel)zaag. Maar elke zaag heeft weer andere specificaties en ik weet niet waar ik goed aan doe.

Omdat ik een zeer beperkt budget heb, ben ik bang om iets verkeerds te kopen. Kan iemand misschien één of meerdere aanbevelingen doen voor een goed apparaat?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
Zo goedkoop mogelijk en goed gaan niet vaak hand in hand.
 

Cora

  • #13
Dat snap ik, maar ik moet het helaas doen met wat ik heb.

En ik ben een beginner, dus ik hoef denk ik ook niet gelijk met een (semi-)professioneel apparaat te starten toch?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
De bovenste cirkelzaagmachine is bedoeld voor modelbouw, die heeft een zaagdiepte van 20 mm. daar is niet fatsoenlijk een plank mee door te zagen.
Er zijn goed hanteerbare zaagtafeltjes te koop met een blad van 250 mm regelmatig bij de Duitse grootgrutters maar ook op internet, bedrag ongeveer 50 euro.
De onderste machine is een afkortzaag, die hebt u alleen nodig voor het dwars op de op de plank doorzagen, voor in de lengte doorzagen hebt u er niets aan.
Het is een afweging wat u het meeste nodig denkt te hebben.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #16
Onderste is geen afkortzaag Jan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Goed dat je het zag, waarschijnlijk de bovenste link twee keer aangeklikt., dit is de machine die ik bedoel, deze is wat minder in doorsnee maar nog meer dan groot genoeg.
Excuus voor de verwarring.
 

Cora

  • #18
Waarschijnlijk gaan de haren in jullie nek omhoog staan, maar ik heb bij de Lidl een Parkside handcirkelzaag en een 4-in-1 combi-apparaat gekocht. Laatstgenoemde bezit een schroefboormachine, schuurmachine, reciprozaag en een multitool. De kwaliteit is misschien niet om over naar huis te schrijven, maar ik ben ook nog maar een beginner, dus ik ga zien of ik met deze apparaten iets kan.

Kan iemand mij uitleggen wat oscilleren en/of oscillatiehoek is? Heb al wat gegoogled, maar word nog niet veel wijzer.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #19
Vaak is de prijs-kwaliteitverhouding van dat merk uitstekend. Gebruik ze niet te lang achter elkaar, want dan worden ze te warm.

Oscilleren betekent heen en weer. De oscillatiehoek is dan de hoek hoever hij heen en weer beweegt.

 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu