Mes grasmaaier demonteren/slijpen - hoe?

Grondig

  • #1
Ik wil het mes van mijn elektrische grasmaaier slijpen. Het is een gewoon ronddraaiend mes dat met moer/bout vast zit op de motoras, maar ik krijg de moer niet los. Hij zit muurvast.

Heeft iemand goede tips om de moer los te krijgen?

Ik dacht zelf het mes te slijpen met een vijl. Of kan ik dat beter doen met een haakse slijper - wat voor slijpblad (afbraamblad?) moet ik hier dan voor gebruiken?

Bedankt voor het meedenken!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Zet een goed passende sleutel op de bout en onder een hoek van zo'n 30 graden ten opzichte van het mes zodat je tegelijkertijd het mes en de sleutel tegen elkaar in kan draaien. Doe wel even werkhandschoenen aan om bij het losschieten van je sleutels je handen heel blijven.

En anders het mes op de een of andere wijze blokkeren en dan met een hamer de sleutel een goeie tik geven. Of met een luchtmoersleutel.
 

Tiho

  • #3
Zou ook zomaar linkse draad kunnen zijn.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Niet waarschijnlijk, maar je zou het kunnen controleren.
Als je tegen de onderkant van de maaier aankijkt, en je zet het mes horizontaal en je hebt dan de snijkant rechtsboven en de snijkant linksonder dan is het gewoon rechtse draad.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Lukt het met de hand niet, rij met je grasmaaier naar een autogarage. Met een luchtsleutel is de moer of de bout in 5 seconden los. Je vaste garage doet het waarschijnlijk voor niks, een vreemde garage is blij met 5 euro in de fooienpot.

De moer of bout kan vastgeroest zitten door de zuren uit de sappen van het gras.

Slijpen kun je met een doorslijpschijp voor metaal doen op je haakse slijper. Na het slijpen het mes aan een uitstekende spijker hangen om de balans te controleren. Het linker of rechter uiteinde mag niet lager hangen dan de andere kant. Dit is onbalans en de trillingen die bij gebruik ontstaan kunnen je grasmaaier of motor beschadigen. Is je mes niet in balans, dan aan de laagste kant wat meer slijpen. Dan haal je materiaal weg en wordt die kant wat lichter.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Ik zou dat met een afbraamschijf doen. Als je een doorslijpschijf niet dwars op het materiaal gebruikt heb je kans dat er stukken van af breken met alle gevolgen van dien.

Je kan hem ook voor een paar euro door een vakman laten slijpen bij een bedrijf dat dergelijke machines repareert.
 

De Bob

  • #7
Koop een lamellenschijf met fijne korrel, daar krijgt u het mes goed glad mee.

In de lengte richting van het mes slijpen, dan voorkomt u oneffen heden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Als er geen haakse slijper aanwezig het mes langs de slijpsteen halen.
Het mes hoeft niet zo scherp te zijn als een scheermes, hoe scherper het mes hoe sneller er een beschadiging optreedt op het snijvlak.

Vaak lukt het met een goede zoetvijl ook het mes te scherpen en hoeft het niet gedemonteerd te worden..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Het is trouwens wel aan te bevelen het mes er eens in de paar jaar af te halen en de bout goed in het vet te zetten.

@Tiho,
ik ben nog nooit een bout met linkse draad op de bout van het mes tegengekomen, ook niet bij Engelse machines, wil niet zeggen dat ze niet bestaan.
 

Petersch1

  • #10


heb dit wel eens gedaan met een standaard wielsleutel. Via een gat langs de as, met een schroevendraaier de as kunnen blokkeren waardoor met de wielsleutel de moer los gedraaid kon worden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Bij een standaard wielsleutel is de minimum maat 17 mm.
De kop van de bouten van grasmaaiers zijn vrijwel altijd 14 en een heel enkele keer 13 mm.
Bij elektrische maaiers kan er een bout met een vrij platte kop op zitten van 40 mm.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #12
Je kan ook een flinke houten balk langs het mes door de uitwerpopening steken om het meedraaien van het mes tegen te gaan.

Denk wel altijd het mes goed af met lappen en trek stevige en dikke handschoenen aan voor het geval u met uw handen wegschiet en tegen het mes aan komt. Ook een bot mes kan lelijke en diepe verwondingen veroorzaken.
 

Grondig

  • #13
Het probleem is opgelost.

Eerst geprobeerd met steeksleutel gecontroleerd veel kracht zetten, maar vanwege de behuizing van de grasmaaier moest ik hem dan enigzins onder een hoek houden en dan bleef hij losschieten.

Uiteindelijk met een goedpassende dop (aantikken op de moer zodat hij strak klemt) en dopsleutel de moer los weten te krijgen. Het mes is goed met een vijl bij te slijpen.

Inderdaad belangrijk om bij dit werk stevige handschoenen aan te doen.
 

Henk E

  • #14
Mooi dat het gelukt is maar voor het volgende geval kun je beter niet een steeksleutel gebruiken want dan heb je grote kans dat je het zeskant vernielt / beschadigd.
En dan zal het de volgende keer nog moeilijk zijn zo niet onmogelijk.
Als het zwaar gaat kies ik het liefst voor een zeskante krachtdop (dit zijn die zwarte doppen).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu