Merbau parketvloer

Markpe

  • #1
Beste mensen,

Ik ben nieuw hier en zie door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer... :roll:

Ik heb een gelakte Merbau parketvloer in de woonkamer.
Deze vloer is erg slecht gelakt (door een professioneel bedrijf...nu inmiddels 5jr. geleden) en ziet er slecht uit. Overal losse plukjes lak, beschadigingen, etc.. :x

Dus renoveren, maarrr, hoe te beginnen.
Ik wil de vloer na het schuren behandelen met een hardwaxolie.

Dus schuren: Ik weet dat de keuze van het apparaat afhangt van de houtsoort. Toch graag jullie advies!
Ik wil van mijn Merbau parket de nog aanwezige laklaag afschuren en voorbereiden voor het hardwaxen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een roterende schuurmachine.
- Kan ik de laklaag verwijderen met een roterende machine of moet ik toch naar een bandschuurmachine?
- Met welke korrelgrootte moet ik beginnen en waar moet ik naar toe werken?

Dan het lakken:
Welk merk hardwaxolie kan ik het beste kiezen? (ervaringen?)
Op welke manier moet je hardwaxolie aanbrengen?

Ik weet het: 1 gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden, maar toch probeer ik het.. :)

Groeten Mark
 

Markpe

  • #3
Bedankt voor het antwoord.
Jammer dat het niet mijn vragen beantwoord en dat je op basis van een bericht een conclusie trekt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Wij hebben ook een parketvloer van die latjes 2cm breed in tegels van zo'n 15x15 cm.
Ik heb deze geschuurd met een flinke bandschuurmachine.
Achteraf was het wel veel werk maar ik vond zelf dat ik met zo'n machine bijna geen schade kan maken.
Helaas kan ik je niet vertellen welke korrel ik heb gebruikt.
Het resultaat was best goed al zeg ik het zelf.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Jammer dat het niet mijn vragen beantwoord en dat je op basis van een bericht een conclusie trekt.
U stelt vragen waaruit op te maken is dat u totaal geen ervaring hebt met schuren en afwerken van de vloer.
Met de link probeer ik u op de hoogte te brengen van de problemen die u tegen kunt komen bij uw plannen, jammer dat u dit anders vertaalt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu