Meningen over vloerisolatie?

Stimpy3

  • #1
Binnenkort wil ik de kruipruimte gaan isoleren, en ik vroeg me af wat de beste opties daarvoor zijn. Ik twijfel tussen glas/steenwol en EPS platen. De vloer bestaat uit houten balken, met ~60cm tussenruimte.

EPS isoleert wat beter, maar heeft geen geluiddemping en is wat stugger (zodat de kruipruimte letterlijk 20cm lager wordt); glaswol is wat flexibeler; je kunt nog eens met je hoofd omhoog zonder dat je meteen ergens tegenaan stoot. Daarnaast vind ik 't idee van 15-20cm brandbaar plastic onder m'n woning ook niet echt prettig. Ook wil ik nog wel eens muizen op bezoek hebben (vorig jaar); bij glaswol kruipen die gangen in de glaswol, geen idee hoe dat bij EPS gaat.

Thermoskussens zijn wat die laatste twee zaken betreft beter maar wel weer een stuk duurder. PUR is wmb. geen optie ivm de mogelijke gezondheidsrisico's maar vooral de totale onverwijderbaarheid van dat spul.

Houtwol isolatieplaten zien er ook mooi uit (vooral milieuvriendelijk en geluidswerend), maar zijn wel momenteel nog erg prijzig, dus die vallen wmb ook af.

Ik vraag me alleen af hoe je zoiets zou moeten bevestigen. Voor glaswol zou je kunnen volstaan met een bescheiden lattenwerk haaks op de houten draagbalken (om de meter oid); EPS platen zou je tegen de bovenliggende ondervloer kunnen lijmen (en onderaan ook kunnen voorzien van een lattenwerk haaks op de houten draagbalken).

Anyway, de keuze gaat dus tussen glas/steenwol vs EPS, en wat ik me dan wel afvraag is waar de dampremmende laag moet komen, omdat de kruipruimte vooral in de herfst nog best vochtig kan worden. Moet die aan de -warme- vloerkant worden geplaatst, of juist aan de -koude- onderkant van de isolatie, of komt het hier minder kritisch?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Wol is alleen geschikt in een altijd droge ruimte. Wol wat vochtig wordt isoleert een stuk slechter. En bij wol is er een luchtdichte laag nodig aan de kruipruimte kant, omdat anders de warmte er zo uit waait. EPS heeft beide problemen niet.

Er is geen dampremmende laag nodig want de isolatie zit aan de koude kant. Als je die toch zou willen aanbrengen doe je dat op de vloer (onder de vloerbedekking).

Geluiddemping is alleen nodig als iemand in de kruipruimte woont.

Zorg voor een goede ventilatie in de kruipruimte en zorg dat alle gaten naar deze ruimte kleiner zijn dan 1cm.
 

Bouwprof1

  • #3
Ik zou niet moeilijk doen met allerlei zachte materialen of duur eco-spul,maar gewoon 6 tubes kit halen en goedkope panelen scoren en dat zo snel mogelijk vastplakken en weer doorgaan met je leven.
als je je druk maakt over brandgevaar icm EPS,zou ik eerst bedenken wat die brand eerst zou vernielen voordat deze uberhaupt onder die vloer terecht komt,of een blusser in je keuken monteren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu