Meerdere vragen ivm tocht, ventilatie, luchtvochtigheid

Sterredag

  • #1
Eeen paar vraagjes, want ik voel me afgescheept door de woningbouw vereniging.

1. Ik had een flinke kier bij de deur van de keuken naar mijn tuin. De deur staat erg krom. Nu hebben ze een nieuw tochtprofiel er tegenaan gezet, en later nog wat rubbertjes erachter. Nog steeds zie ik bovenaan een kleine kier. Ik kan dus bij een normaal gesloten deur (zonder klink erop) de buitenlucht waarnemen. Het is wel flink beter, maar het sluit overduidelijk nog niet helemaal. Is dit acceptabel?

2. In de slaapkamer hebben we een ventilatierooster (zo eentje met een raster ervoor en een schuifknop aan de zijkant op de klepjes achter het raster open of dicht te zetten) Als dit rooster gesloten is, dan komt er nog steeds koude lucht doorheen als de wind aan die kant erop staat. De woningbouw stelde dat dit met al die roosters zo is, omdat de lucht onder de aliumunium plaatjes slaat en dat dit zo hoort. Klopt dit?

3. Last but not least.
We hebben een soort van kelderkast ruimte onder de trap. Dit is tevens de meterkast (met van die schakelaren, niet met stoppen) Deze ruimte is erg vochtig. onderste gedeelte van de muur en vooral achter in de hoek ook de vloer wordt vochtig. Zo vochtig dat een doos die op de grond staat, gaat schimmelen. En ook kartonnen dozen op planken (hoog boven de grond dus) vochtig worden. Na regen is dit erger.

Hun oplossing. Het bestaande ventilatierooster was ietwat dichtgeslagen, deze hebben ze weer open gemaakt. Vervolgens hebben ze er nu een extra gat bij gemaakt met een ventilatierooster ervoor en daarna hebben ze in de deur naar die kast (het is vanuit de keuken met een 3 treden trap wat lager) ook een ventilatierooster gezet die niet gesloten kan worden. Nu komt er dus meer koude lucht in die kast, waarna er een directe rooster naar mijn half open keuken is. (diezelfde keuken met die kier in de deur naar de tuin) Er is een open doorgang naar mijn woonkamer die al lastig warm te krijgen is.

Hoe zit dit. KLopt dit? Ze zeggen dat het normaal is dat de luchtvochtigheid wat hoger is, maar ik noem dit geen iets hogere luchtvochtigheid meer en heb ernstige twijfels bij hun "oplossing".


- Ik zie graag wat professioneel commentaar op mijn problemen, want ik ben maar een leek.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Tja, Klusidee is een klusforum en niet een soort Rijdende Rechter.
Dus we waken er voor om tussen twee partijen in te komen staan in de zin van: zie je wel op Klusidee zeggen ze het ook.

Ga voor jezelf na of je iets een acceptabele oplossing vindt en als je niet eens bent met de geboden oplossing dan moet je een officiële klacht indienen bij de verhuurder.
Vraag desnoods of de verhuurder een onafhankelijke deskundige de situatie wil laten beoordelen.
 

Sterredag

  • #3
En als ik nou niet het WB had genoemd en me gewoon deze vragen had afgevraagd? Uiteindelijk moet het gedaan worden en zou het, omdat mijn rechtsbijstandsverzekering al erbij betrokken is erop aan kunnen komen dat ik zelf een externe partij mag inroepen.

Dan wil ik wel weten of dit reële klussen zijn, of dat het idd normaal is wat hier boven geschreven is.

Mijn idee is dat ervaren klussers wel weten van bepaalde problemen en oplossingen. Aangezien jullie ook de mogelijkheid geven tot het inhuren van een klusser en dit dus best zou kunnen gebeuren, vraag ik om een ervaren inzicht van deze gebreken.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Nou even kort door de bocht.
1 Een deur die dicht is maar waardoor je de buitenlucht kan zien langs de sponning die sluit niet goed.
2 Die aluminium roosters geven altijd kou af. Ook als er geen wind op staat. Aluminium is een beter geleider van temperatuur dan hout of glas.
3 Moeilijk of niet te beoordelen. Vocht op zo'n plek kan allerlei oorzaken hebben. Maar vocht kan opgelost worden door goede ventilatie.
 

Sterredag

  • #5
Bedankt voor je reactie.

2. Ik had het niet over kou, maar over tocht. Dat is wel een verschil.

En ik snap dat 3 lastig te beoordelen is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
We gaan inderdaad niet in op je conflict met de WB. Inhoudelijk kan ik je het volgende adviseren:

1. Monteer (andere) tochtprofielen die de kier afdekken. Of laat dit doen.

2. Hoort niet te tochten, maar gebeurt vaker bij oudere roosters. Je hoort roosters eigenlijk ook niet dicht te zetten. Is nodig voor de kwaliteit van de binnenlucht.

3. Misschien niet waar je op zit te wachten, maar sla niets in de kelderkast op wat niet tegen vocht kan. Los van de oorzaak, geeft een roostertje alleen geen circulatie en dus weinig ventilatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu