Matte lak op houtwerk binnen

Saartje82

  • #1
In mijn woning (jaren 30) wil ik binnen graag alles ral 9010 schilderen. M.u.v. van de plafonds want ik begreep dat het mooier is deze dan echt wit te schilderen (?).

Nu weet ik dat er sinds kort matte lakken bestaan ook voor op het houtwerk. Ik bedoel niet de krijtverven van 'Painting the Past' of 'Farrow and Ball' ofzo, ik heb hier meubels mee geschilderd, die verf lijkt me niet echt slijtvast en krasvast voor op deuren en deurposten etc. Maar ik bedoel gewoon matte lak van Flexa of Histor ofzo. Ik wist al tijden dat ik graag matte muurverf wil, maar nu lijkt het me mooi om ook de deuren, ramen en plinten etc. van matte lak te voorzien. De meeste mensen zeggen juist hoogglans in combinatie met matte muren, maar ik geloof niet dat ik dat wil. Dan adviseren ze zijdeglans, maar de matte lak is nog niet echt bekend bij de meeste mensen die ik het vraag.

Ik kom er dus niet achter of dit beetje gangbaar is, de meneer in de verfspeciaalzaak geeft aan dat het steeds vaker wordt gebruikt, maar veel meer kon hij mij niet zeggen of laten zien. Ik kan ook geen voorbeelden vinden op internet of in boekjes.
Ik hoop dat het een beetje een 'ouderwetse' (in de goede zin van het woord) look geeft en dat het een mooi resultaat geeft. Klopt het dat dit langzaam een trend wordt en dat het dan echt alle drie normaal wordt (zijdeglans- hoogglans- en matte lak)? Of zit ik er helemaal naast en geeft dit geen mooi resultaat?

Kunt u hier iets zinnigs over zeggen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Onze verfdeskundige is op vakantie, maar ik stuur je even een pb met een link naar een goed product.
 

EGeen

  • #3
Matte verf komt wel meer in de mode, dit komt onder andere door de vraag van de consument om meer keuzemogelijkheden. let wel dat de matte verven eigenlijk allemaal watergedragen zijn. Dit is opzich niet zo'n ramp, en kan zelfs positief zijn. De flexa uit mijn hoofd is polyurethaan, dus ook krasvast. Wellicht inderdaad zal deze voor sterk belastende ondergronden sneller minder worden dan de terpentine gedragen variant, maar het bestaat allemaal. Doorgaans blijven de meest verkochte producten toch nog de normale zijdeglans en hoogglans in lakverven. De muurverven zijn vaak gewoon mat of zijdeglans. (al zijn deze er nu ook in hoogglans en puur mat, maar deze zijn dan weer stuk duurder).

In de decoratieve sfeer (kasten etc) worden steeds meer krijtverven en zeer matte lakken gebruikt. Door de komst van de matte lakken worden deze natuurlijk dan ook wel wat vaker op kozijnen/deuren gezet, maar dit is nog niet de hoofdmood.

Het schilderen van het plavond wordt inderdaad vaak met gewoon wit gedaan, maar of dit nou mooier is. Hierin zijn natuulrijk de meningen verdeeld. Vaak wordt ook net gebroken wit genomen. Voordeel hiervan is ook dat vuil, vergeling minder snel zichtbaar is.

Meningen zijn persoonlijk, heb vaak mensen in de zaak die mijn mening vragen. Dit doe ik soms wel, maar uiteindelijk komt het er altijd op neer dat jezelf moet bepalen wat mooi is. En weet je het niet, koop dan eerst eens een half litertje en doe een proefstukje.
 

Mechas79

  • #4
Beste Saartje82
De kleur van een plafon is niet het belangrijkste, meer de soort muurverf. Als muurverf gebruikt u een die zeer mat is en met genoeg opentijd. Voorbehandeling van u plafon is dan ook zeer belangrijk, een zuigende ondergrond moet zeer goed afgesloten zijn met bijv een impregneermiddel, hierdoor zal u muurverf minder snel drogen en daardoor verkleint u de kans op banen en bontheid. Een donkere kleur kan hierbij wel de banen optisch meer zichtbaar maken dan een lichte kleur of wit. Wit zorg overigens ook voor optisch een grotere ruimte.
Matte lakken bestaan wel, wat u wel in u achterhoofd moet onthouden is dat een zeer gematteerde lak(mat) iets kwetsbaarder is dan een deels gematteerde (zij) of niet gematteerde (hoogglans) lak.
Dit omdat dit soort systemen gematteerd worden met silica of organische polymeren (bijv wax types) Deze zorgen altijd voor het oppoets effect, dus na lang genoeg erop wrijven zal er een glans plek ontstaan. Ook de krasvorming kan hoger liggen dan een hoogglans lak. Denk ook dat een deur constant in contact is met vingers en echter is het zo dat zweet en menselijke vetten zeer agressief kunnen zijn en hierdoor vlekken ontstaan op een zeer matte lak, die over het algemeen een lagere chemicaliënbestendigheid heeft dan de hoog-glans variant door de toegevoegde mattering. Dit is iets wat in publieke ruimtes meer in acht wordt genomen en minder belangrijk is voor een woning maar altijd goed om de verschillen te weten denk ik.

Zoals Egeen aangeeft, de keus licht bij u naar eigen wens .
Gr
Mechas
 

Emiel1

  • #5
Als je muren en plafond dezelfde kleur geeft, wordt de ruimte een beetje een "doos". Witte plafonds hebben iets neutraals. Ik had ook in mijn 1920 woning destijds (15 jaar geleden) deuren, kozijnen etc. mat geschilderd (terpentineverf), maar heb nu gekozen voor zijdeglans. Reden: Zoals hier al door anderen aangegeven nl mat is niet sterk genoeg voor veel belaste/betaste oppervlakken en met name bij lichte kleuren lijkt het alsof houtwerk alleen nog maar in de grondverf zit. Bij horizontale oppervlakken (bijv. vensterbank) valt het in de praktijk nauwelijks op welke glansgraad erop zit, dus dan wint de praktische kant het snel.

Hoogglans voor vlakke binnendeuren zou ik niet doen, is wel sterk, maar dat gespiegel..... Dus er is een esthetische kant, en een praktische kant. Overigens gebruik ik geen watergedragen verf (behalve sauswerk dan) , maar dat is omdat ik het onplezierig vindt om mee te werken.

Het bovenstaande is slechts mijn ervaring als doe-het-zelver, pretendeer geen deskundige te zijn.
 

Klusmamma

  • #6
Hoi

ik heb een vraag...hoe maak je witte mat deuren schoon.met water en allesreiniger blijven er toch vlekken..


xxx klusmamma
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu