Massief eiken vloer schuren

Wouterpb

  • #1
Ik heb in mijn nieuwe huis een massief eiken vloer liggen die aleen erg vuil is en de lak is er al een tijdje af zo te zien.

Ik wil de vloer dus schuren en dan in de was/olie (tips op forum al van gezien) zetten. Ik heb bij de bouwmarkt begrepen dat er twee soorten schuurmachines zijn, de ronde en de rechte, waarbij de ronde voor beginners erg lastig lijkt te zijn.

Nu hoorde ik van een vriend dat hij met de ronde inderdaad en aardig gevecht had gehad dat de muren zowat kostte en het duurde voordat hij er iets mee kon. De rechte ging beter zei hij ook. Hij doet alles zelf maar adviseerde eigenlijk toch om te overwegen het schuren te laten doen omdat de vloer het waard zou zijn en je dan geen risico hebt op verpesten.

Graag hoor ik de meningen en ervaringen van anderen hierover. Zelf doen of laten schuren?

Alvast bedankt.
 

H@ns

  • #2
Laten doen!
Een bestaande vloer is nooit vlak, er moet dus echt een hoop af.
Je hebt zeker drie verschillende machines nodig en veeeel schuurbanden.

Huren en schuurmateriaal kopen is ook niet goedkoop.
 

Wouterpb

  • #3
Dat is een duidelijk antwoord. Ga dus maar eens rondkijken wie dat kan en wat dat kost.

Bedankt
 

BeeTeeWee

  • #4
Als het alleen om aangekoekt vuil gaat en het eerste laklaagje hoeft er helemaal niet zo heel veel af, denk ik.

Met de ronde, roterende schuurmachine heb je wel sneller last van "kuilen", maar op hardhout valt dat wel mee. (maar ga niet een tijdje met iemand staan praten terwijl je dat ding op dezelfde plek laat draaien, dan sta je maar zo in de kruipruimte ;-) ) maar ik heb er wel goede resultaten mee bereikt.

Het is een slag: door op de linkerkant naar beneden/van je af te drukken en de rechterkant iets omhoog/naar je toe te trekken kun je het punt opzoeken waarbij de machine keurig stabiel blijft, maar als je er nog nooit mee hebt gewerkt zou ik niet tussen twee deurposten beginnen, want dan stuiteren inderdaad je kozijnen aan gort!
 

Wouterpb

  • #5
Ik heb besloten het te laten doen en iemand laten komen.

Die ging in drie keer schuren van grof naar fijn en dan polijsten.
Hardwax doen we dan zelf. Man had goede info en kwam bekwaam over.

Hij dacht een dag à anderhalve dag tijd nodig te hebben en de kosten zullen 15 euro per vierkante meter zijn (voor wie een richtprijs wil).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik heb besloten het te laten doen en iemand laten komen.
Komen er twee ? :wink:


Bedankt voor de terugmelding.

Succes met je vloer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu