Massief eiken planken op betonnen vloer

Joost.niederer

  • #1
Ik heb massief eiken planken 18 cm breed en 2 cm dik welke ik direkt op de betonvloer wil verlijmen. De vloer is voldoende droog, maar ik heb geen idee wat de ervaringen hiermee zijn. Op internet beweren velen dat het prima gaat en velen dat het absoluut niet kan.

Weet iemand hier of ik dit zo kan doen?
 

Pepjo

  • #2
Hoe is de betonvloer opgebouwd ?

Ik zou eiken nooit zo fixeren. Ik heb zelf een eiken vloer, en die werkt behoorlijk onder invloed van de luchtvochtigheid. Bij mij ligt de vloer zwevend.
 

Joost.niederer

  • #3
Hoi,

zwevend kan bij ons niet, de slaapkamer b.v. is 6 bij 6 meter en daar komt zwevend vast en zeker bol te staan.

Ik zit een beetje in paniek, het bedrijf dat zou komen leggen komt telkens maar niet opdagen en over 2 weken moeten we ons huis uit en het nieuwe huis in. A.s. weekend gaan we dus zelf leggen

Het zijn wel rustiek-rustiek planken, d.w.z. heel veel noesten en scheuren enzo erin. Vloer komt op de 1e etage (slaapkamers) en de 2e etage (werkkamers).
 

H@ns

  • #4
Het is toch echt het verstandigst om eerst een broodjesvloer van spaanplaat te lijmen en daarop pas je eiken planken.
Rechtstreeks gelijmd trekt snel los van beton, meerdere keren gezien.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #5
Massief eiken vloer kun je het best lijmen op een spaanplaat ondervloer. Weet een vloer te liggen die op deze wijze al vijftien jaar goed blijft liggen. De spaanplaat ondervloer is daarbij met slagpluggen aan het beton verankerd, waarna de eiken vloerdelen daarop verlijmt zijn.

In mijn ogen de beste oplossing voor een massieve vloer. Geen geklos e.d. zoals bij zwevend leggen. Ook blijft de vloer superstrak.
 

Coko

  • #6
6X6 is idd te groot om zwevend te leggen, zo op het beton lijmen zou ik in ieder geval ook afraden.
Op internet sites van diverse leveranciers staat uitgebreide leginstructie over vast te leggen vloeren en welke ondervloer te gebruiken.

Overigens is mijn ervaring dat eiken planken gezaagd uit oude balken
vol knoesten en scheuren , beduidend minder werken dan jonge knoestvrije kunstmatig gedroogde planken.
 

Joost.niederer

  • #7
Na veel informatie van leveranciers en leggers te hebben geraadpleegd gaan we de vloer toch zwevend leggen. Ondervloer van alufoam, daarop de planken met mes en groef, puntsverlijmd in de mes en groef en de kopse kanten met parketveren aan de zijkant.

Daarna heel licht de ruwe delen schuren (planken zijn al fabrieksmatig geschuurd). Loog erop, daarna met pad losse vezels eraf halen en tweemaal nabehandelen met grijze olie.

Op deze manier moet het lukken.
 

Coko

  • #8
Succes!
Een knoestige eiken vloer met grijze olie heb ik hier ook ligen, ok smaak gebonden, maar wat mij betrefd de mooiste keuze !
Bij een zwevende vloer van 6 meter (toch wel de maximale breedte) zul je geregeld gekraak horen als je er over loopt , maar persoonlijk vind ik dat juist een charme die bij zo'n vloer hoort.
 

Joost.niederer

  • #9
Dat gekraak heeft wel iets...

Heb jij als kleur olie extra grijs of kasteelgrijs?

Gisteren heb ik proefplankjes gemaakt, en het valt me op dat op de ruwere stukken de pigmenten heel sterk zijn.
 

Pigion

  • #10
Waarom niet geheel los, vochtscherm eronder en 2 mm foam tegen het klossen en dan opsluitveren rondom.
Dit is mij geadviseerd door een groot vloerenbedrijf in de Betuwe.
Sorry voor late reactie, heb het topic niet eerder gezien.
Laat eens weten hoe het is afgelopen!!

Vr.gr.
Pigion
 

Joost.niederer

  • #11
We zijn bijna klaar en hoe hebben we de vloer gelegd:

Eerst het beton goed schoongemaakt en resten cement weggehaald. Daarna alufoam 3 mm. Erop met flinke randen aan de zijkant. De planken erop. Verlijmd met punten lijm op de kopse kanten en op de lengtes om de 50 cm een druppel. In één kamer haaks op de deur beginnen en van daaruit afwerken (onze woning is niet vierkant, er zit een 120 graden bocht in).

In 3 dagen hebben we (3 man) ongeveer 120 m2 gelegd, daarna nog 3 dagen om al het prutswerk goed te doen (radiatoren, hoekjes en randjes etc.). Rondom zitten ongeveer 350 parketveren.

Gestofzuigd en met filler de noesten gevuld. 1 dag uitharden en opschuren. Schoonmaken met reiniger en gisteren de eerste laag loog gedaan. Vandaag de andere etage met loog en a.s. donderdag ga ik afwerken met olie.

Voor de radiatoren zoek ik nog van die kunststof witte dopjes om om de leidingen te doen. Weet iemand hoe die dingen heten?
 

Pepjo

  • #12
Gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar, ik zou de naam echter ook niet weten.
 

Joost.niederer

  • #13
Dan ga ik daar eens kijken... heb nog wat andee spullen nodig ook.

Die vloer was trouwens de eerste echt grote klus die ik heb gedaan, het geeft een erg voldaan gevoel en het is super mooi!

Afgelopen weekend nog hulp gehad voor het schilderwerk aan de binnenkozijnen en het paleis is bijna af!
 

Pigion

  • #14
Dat is ook toevallig dat jullie vloer met parketveren is gelegd. Ik had daar tot vorige week ook nog nooit van gehoord, doch het lijkt mij een goed begaanbare weg.
Vraagje:
- Hebben jullie er vloerverwarming onder??
Dat is de bedoeling in ons huis, doch zijn er nog niet geheel uit hoe het precies moet.

Die ringen om de CV buizen heten rosetten. Je kan deze krijgen in mm maten en in maten geschikt voor inch buis. De laatste zijn moeilijk te vinden.

Vr. groet,
Pigion
 

Joost.niederer

  • #15
Wij hebben onder de eiken vloer geen vvw, op de bg hebben we tegels en vvw, de eiken vloer ligt op de 1e en 2e etage.

Zelf zou ik ook niet snel vvw onder eiken doen:

1) als je alufoam gebruikt isoleert dat bijna alle warmte weg van de vloer en krijg je de ruimte volgens mij heel moeilijk warm

2) hout werkt sowieso, maar met vvw droog je het uit

Ik zou het zelf niet doen.
 

Pigion

  • #16
Voor VV moet je voorzorgen nemen.
- Gerforeerd foam gebruiken met aluminium toplaag. De gaatjes zorgen voor beter warmtetransport door het foam en hek al. zorgt voor verdeling van de warmte.
- Met de temp. en rel. vochtigheid moet je voorzichtig zijn.
- Eiken is één van de meest stabiele houtsoorten.
- Max. breedte van de delen 16 cm
- Max lengte 2 M.

Vr.groet,
Pigion
 

JorisBULLENS

  • #17
Je kan een massief eikenhouten vloer beter niet verlijmen. Mocht je ooit verhuizen neem je m toch mee!!? hiernaast is het beter een vloer te laten werken. Een vloer van 10 jaar oud kan nog werken. Bovendien is het leggen van een houten vloer veel gemakkelijker als je m gewoon los legt. Als je een goede afkortzaag hebt (of huurt) hoef je zelfs geen groeven en messen aan de kopse kanten te frezen. Gewoon koud op elkaar, lekker snel. Een ondervloertje leggen is altijd beter voor isolatie en de vloer ligt er stiller door. Succes.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Een vloer van 10 jaar oud kan nog werken.
Hout werkt altijd tijdens de gehele levensduur.

Met het leggen van een oude houten vloer moet daar rekening mee gehouden worden i.v.m. de ruimte langs de wanden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu