Marmervloer reiningen met stoom

Joepdils

  • #1
Hallo,

Wij hebben n marmerenvloer in de kamer, deze vloer moet regelmatig gereiningd worden.
Nu vraag ik mij af of het raadzaam is deze vloer te reiningen met stoom.
Deze apparaten zie je regelmatig voorbijkomen op de tv, en ja ze beloven wonderen.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of adviezen.

Hoor het graag,

mvrgr, joep
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik denk dat een reinigingsmiddel voor dit soort vloeren grotere wonderen veroorzaakt, van een kennis weet ik dat stoom op marmer rare vlekken kan geven.
Marmer bestaat (hoofdzakelijk) uit kalk en kalk is oplosbaar, vooral in heet water.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #3
De kalk in marmer gaat daarnaast ook graag verbindingen aan met andere stoffen in bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen. Met als gevolg dat de vloer onherstelbaar beschadigd. Het is dus zaak om een schoonmaakmiddel te gebruiken dat bestemd is voor marmer.
 

Chathanky

  • #4
Het onderhoud van een natuursteenvloer is vergelijkbaar met de onderhoudsinspanningen die men moet verrichten bij parket of plavuizen. Afhankelijk van de mate waarin de vloer is vervuild, volstaat regelmatig stofzuigen (pas op voor krassen) en eens in de twee a drie weken ' moppen ' waarbij een geschikt onderhoudsmiddel aan het water is toegevoegd.

Een gebruiksvriendelijk alternatief voor de stofzuiger is de vloerwisser met een stofopnemende doek. Bij kalksteen- en marmervloeren kan het gebruik van onjuiste onderhoudsproducten vlekken of doffe plekken opleveren. Het onderhoudsmiddel geeft de vloer een glans een glans, die moet passen bij de glansgraad van de vloer.

Ook met de eventueel aanwezige beschermingslaag moet rekening worden gehouden. Er zijn producten op de markt die in de vloer onderhouden en tegelijkertijd beschermen.
Bij kalkhoudende steensoorten kan de toplaag worden ' verdicht ' met behulp van chemicaliën waardoor deze weer gaat glanzen. Dit noemt men kristalliseren. Deze methode is geschikt voor een dof geworden vloer die hooguit lichte beschadigingen heeft. De aldus verkregen glanslaag is erg dun en verdient een beschermlaag. Dit is absoluut werk voor de vakman!
Advies van een speciaalzaak voor natuurstenen vloeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
2
1
2

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu