Manchet vervangen - lekkage achterkant toiletpot

Chantal77

  • #1
Goedemiddag,

3 jaar geleden kwamen wij thuis van vakantie en hadden lichte lekkage aan de achterkant van de toiletpot waar het spoelwater de pot inloopt. Niets aan gedaan, lekkage nam niet toe. Nu kwamen we terug en gutst het water eruit. Met een vaatdoek is het dicht te drukken zodat er weinig langs lekt.
Dit moet echt zo snel mogelijk gemaakt worden.
Ik heb informatie gezocht en zou graag ter bevestiging vernemen of dit klopt of dat er wellicht nog extra handelingen/stappen uitgevoerd moeten worden.

Uiteraard nieuw manchet kopen.
Toiletpot losmaken van de grond, voor de zekerheid alvast nieuwe schroeven meenemen.
Pot al wiebelend eraf halen.
Manchet eruit halen.
Alle delen grondig schoonmaken.
Manchet eerst in de pot plaatsen.
Pot terugzetten en manchet in de afvoer plaatsen.
Pot vast zetten.

Klopt dit of moet de manchet eerst in de afvoer en daarna in de pot?
Is dit een klus die alleen uit te voeren is of heb je hierbij een paar extra handen nodig?

Alvast bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet,
Chantal
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik zou beginnen met de boel los halen en dan een nieuw manchet kopen van de juiste soort.
 

Chantal77

  • #3
Bedankt voor de tip.
Zoals ik het beschreven heb lijkt het er inderdaad op alsof ik lukraak een manchet zou kopen zonder afmetingen te weten. Dat is uiteraard niet mijn bedoeling. Wat dat betreft een goede aanvulling. Vader is timmerman, opgevoed met eerst alles goed opmeten en niet aankomen met dingen als 'het is ongeveer 4 cm'.
De uit te voeren handelingen kloppen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Ik zou nog even een lik vaseline of zeep op het manchet doen voordat je hem op zijn plek laat zakken zodat hij er makkelijker in schuift.
 

Chantal77

  • #5
Dank je wel voor de tip. Ik ga ermee aan de slag.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu