Maatwerk meubel onder trap

Frank88

  • #1
Beste klussers,

Voor onze nieuwbouwwoning (groningen) met open trap in de woonkamer zijn we met een ontwerp voor een maatwerkmeubel onder deze trap. Het idee is dat hier aan de ene kant een tv meubel komt en aan de andere kant een leeshoekje voor de kids. Ter verduidelijking heb ik het even snel in sketchup getekend, zie onderstaand:
(optioneel zijn lade kasten onderin, evt enkel aan kant speelhoek )


Ik ben zelf wel een beetje handig maar dit lijkt me toch wel een spannend project. Stroom en internet komt via de vloer en ik zit eraan te denken om het op te bouwen vanaf een houten skelet. Hoe zouden jullie dit aanpakken en waar zitten mogelijke valkuilen?

Alvast bedankt.

ps. mocht er iemand in de buurt wonen (groningen) dan sta ik ervoor open om dit samen te bouwen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Een ambitieus plan!
De valkuil is dat je het zelf gaat doen, er een hoop moeite tijd en geld in steekt en dat het resultaat dan tegenvalt.
Je kijkt er vervolgens jaren tegenaan.
Een beetje handig zijn is fijn om met een klein project te beginnen en dan al lerende steeds grotere dingen aanpakken. Jij wilt gelijk met een groot project beginnen.
Ik wil je niet de put in praten maar behoeden voor een tegenvaller.
Een en ander hangt ook af van het afwerkingsniveau dat je voor ogen hebt. Moet het allemaal strak en glanzend of ben je van de industriele look met steigerhout. Dat bepaalt welk materiaal je gebruikt, hoe je de hoekverbindingen maakt en hoe je de randen gaat afwerken.
Misschien kan je daar wat over zeggen?
 

Frank88

  • #3
Dank voor je reactie Frank.

Ja dat was inderdaad ook het eerste waar ik zelf aan dacht, maar het lijkt me toch wel erg gaaf om het zelf te maken;). In ons huidige huis heb ik al verschillende dingen zelf gemaakt (zwevend wandmeubel, zwevend bureau ( alu profielen) met boekenkast en schuifdeuren op zolder.
Het houten skelet wil ik maken met balken en verbinden middels metalen ankers en schroeven, hierop wil ik mdf plaaten bevestigen. Over de laden ben ik nog niet helemaal uit. Wellicht worden het klepdeurtjes die van voren of van boven geopend kunnen worden.
Het beoogde afwerkingsniveau is strak en mat geverfd.

De trap wil ik dichtmaken net als dat Fish86 dat heeft gedaan (https://www.klusidee.nl/Forum/topic/open-trap-dichtmaken.116334/) Daarnaast zullen een aantal van de balken ook aan treden van de trap bevestigd moeten worden. Zou je dit ook met metalen ankers doen of kan dit handiger/beter?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Ok, je hebt dus al wat meer ervaring dan ik dacht.
Ik zou beginnen met een goede detail tekening te maken. Je kan overweg met een tekenprogramma dat scheelt.
Denk goed na over waar je de kopse kanten van de platen in het zicht wil hebben. Die laten zich in MDF niet zo makkelijk afwerken, dus hoe minder kopse kanten in het zicht hoe beter.
Bedenk ook wat voor scharnieren of geleiders je wilt gebruiken, dat heeft weer invloed op of je opliggende frontjes of terugvallende frontjes gebruikt en hoeveel ruimte je moet laten tussen frontje en rand. Te precies komt niet goed uit. 3 a 4 mm tuusen de frontjes bijvoorbeeld.
Als je een definitief ontwerp op maat hebt moet je een zaagstaat maken en dan naar een goede zagerij. Ik weet een goede in Groningen die heeft een mooie formaatzaag en niet zo'n platenzaag die je in de bouwmarkten ziet. Als je daar je zaagstaat afgeeft krijg je het keurig gezaagd mee.
Ik zou alle randjes die in het zicht komen even een facetje geven met een bovenfrees, anders raken die snel beschadigd.

Je zou voorgegrond of door en door gekleurd MDF kunnen gebruiken.

Wellicht is het een goed idee om dan eerst het frame te zetten en dan je tekening definitief te maken. Ik zou voor het frame cls gebruiken omdat dat vaak goed recht is. Als het kan alle vaste plaatdelen verlijmen ipv schroeven ivm afwerken. Dus eventueel een paar flinke lijmtangen voor de hele breedte aanschaffen.

Leuk project hoor!
 

Frank88

  • #5
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik zal inderdaad beginnen met een goede detail tekening. Rond de kerstdagen wel tijd voor;).

Tot op heden heb ik het hout laten zagen bij de bouwmarkt met oranje in het logo. Voor rechte snedes is dit eigenlijk altijd goed gegaan maar afwijkende vormen doen ze niet? Welke zagerij raad je aan in groningen?

Goeie tip van de bovenvrees, voor de afgelopen projecten heb ik me beperkt tot het goed schuren van de randen.

Zodra ik weer wat verder ben zal ik een update posten!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Zie je berichtenbox.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu