M12 gegalvaniseerd draadeinde in azobe, corrosie probleem?

Flipje81

  • #1
Ik maak een aanbouw met houtskelet wand.

Betonplaat gestord, hieruit steken langs de kanten m12 draadeinden omhoog (gegalvaniseerd). Hierop ben ik azobe aan het vastbouten, om hierop vervolgens de houtskelet vast te zetten.

Voor detail zie tekening. (hh stelregel= azobe )



De azobe ligt onder het maaiveld, dus wellicht soms wat vocht. Geeft dit zoveel problemen met corrosie door looizuur dat na zeg 20 jaar de m12 draadeinden teveel aangetast worden?
 

De Bob

  • #2
Als het nat wordt gaat het corroderen, zet ze flink in de zinkverf, dan heeft u nog enige bescherming.

Wat achteraf, maar waarom geen RVS genomen.
 

Flipje81

  • #3
Tja op de tekening stond niet gespecificeerd dat het rvs moest zijn. Pas naderjand ging er bij mij een belletje rinkelen.

Dat er corrosie zal plaatsvinden lijkt me ook. Maar hoe snel zal het gaan?

Zijn er andere soorten hardhout die dit probleem niet hebben. Bijvoorbeeld meranti?
 

De Bob

  • #4
Het heb niets met het hout te maken, maar met de vochtigheid.

Goed voor het monteren in de zinkverf zetten.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
Hoort niet vochtig te worden
 

Flipje81

  • #6
Hoi Bob
Naar ik nu begrijp zijn er bepaalde houtsoorten zoals eiken en naar blijkt ook azobe die in combinatie met vocht looizuur loslaten die het ijzer aantast.

Dan is de aantasting toch afhankelijk van de soort hout?
 

De Bob

  • #7
Dan een houtsoort kiezen zonder zuur, maar ik denk dat het meevslt.

Ik heb zelf Azobe buit vaststaan met gegalv. houfretten, maar zie eigenlijk geen aantasting.
 

Flipje81

  • #8
Bob dank voor je inzichten. Is er nog iemand die dit soort werk met azobe bij de hand heeft gehad?
 

Bouwprof1

  • #9
Ik snap de discussie niet. gewoon die draadeinden vet insmeren met iets van teer of epoxyhars,en je bent klaar voor 7 euro.
vergeet ook de moer en de overgang betonplaat/draadeinde niet vet in te smeren. groetjes ! :D
 

Flipje81

  • #10
Bouwprof dank voor je reactie.

Coaten/verven insmeren kan een oplossing zijn idd., heb jij ervaring met aantasting van ijzer door Azobé?
 

Flipje81

  • #11
Boertje125 schreef:
Hoort niet vochtig te worden
Waarom concludeer je dat dit niet vochtig hoort te worden?

In mijn ogen kan het metselwerk wel degelijk vocht doorlaten. De dpc laag gaat dit ook niet tegenhouden. in principe is dit een variant op een spouwmuur. In een spouwmuur kan onderin vocht ophopen zover ik weet.

De azobé balk ligt onderin de spouw net onder het maaiveld.
 

Bouwprof1

  • #12
Feitelijk ben je nu bezig met pappen en 'droog'houden om zo nog enigzins die bouwfout te kunnen omzeilen. het is te hopen dat dit slechts een klein schuurtje betreft en geen woning
Omdat de houten muur deels onder het maaiveld ligt,dien je die hele onderkant inclusief voorzetmuur echt goed watercicht te maken.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #13
Als je die aansluiting goed uitvoert komt daar geen vocht.

Als er wel vocht komt is de detaillering fout en is een beetje roest op de ankers zo ongeveer je kleinste probleem.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu