Losmaken Bosch wasmachine motor

Ragtime

  • #1
Hallol,

Onze Bosch wasmaschine (Maxx comfort, WFR2830NL) draait niet meer.

Achterkant opengemaakt en zag koolborstelslijpsel op de onderplaat liggen. M.a.w. waarschijnlijk een koolborstel probleem.

Na zoeken op internet dit forum gevonden (overigens een geweldig forum!) en naar alle waarschijnlijkheid ligt de oorzaak inderdaad in versleten koolborstels. Ze zijn besteld en liggen klaar om ingebouwd te worden.

Maar nu komt het. Aan de rechterkant is het mogelijk - min of meer - de koolborstel te vervangen. Aan de linkerkant kom je er gewoon niet bij.
Dus motor loshalen, ook handig om de rotorlamellen te reinigen.

De twee montage schroefbouten zijn makkelijk te verwijderen, maar achter deze bouten zit een plastic ring die knellend de rubberen ophanging vasthoud. En wel zodanig dat de motor niet is te verwijderen.

Ik heb al met grote blad schroevendraaiers het proberen los te tikken, maar ik ben bang dat ik op die manier de rand breek.

In de plastic ring zitten drie rechthoekige openingen. Ik heb zo'n idee dat een off. Bosch monteur daar een soort sleuteltje voor heeft, waar mee hij de plastic ring kan losdraaien/wrikken. Dat sleuteltje heb ik in ieder geval niet.

Heeft iemand een idee of truc om dit wel voor elkaar te krijgen?

Alvast dank.

Groet,

Rob
 

Ragtime

  • #2
Hallo,

Even een kleine tussentijdse update.
Het blijkt nu dat de plastic ringen niet verwijderd hoeven te worden. Het lijken lossen knelringen, maar zitten vast aan een plastic bus die in de motorophanging is gekneld.
Ik zag dat pas op een foto die ik aan de binnenkant/achterkant motor had gemaakt.
Een schroevendraaier met groot blad (en korte steel anders kan je er niet bij) was voldoende om te kunnen wrikken tussen de ophangbeugel en dat gedeelte van de motor. Binnen drie seconden los.

De motor ligt nu op tafel om schoon te maken.

Groet,

Rob
 

Co de Witgoedman

  • #3
Niet het anker met schuurpapier schoonmaken hoor
 

Ragtime

  • #4
Laatste update,

Koolborstels moesten inderdaad worden vervangen (nog maar 12 en 6 mm).
Motor schoongemaakt en teruggeplaatst.
De plastic stelringen m.b.v. een rubberen hamer tot originele waarde teruggetikt. Aan de hand van digitale foto's kon dat perfect gecontroleerd worden. Sowieso handig bij welke reparatie dan ook.

Maar goed, aangesloten en hij draait weer!


Groet,

Rob
 

Ragtime

  • #5
@ Co,

Dank voor je tip.
Ik heb wel eens iets gelezen over schoonmaken met heel fijn schuurpapier, maar welk schuurpapier dan ook het lijkt mij inderdaad geen goede zaak om iets te polijsten.
Overigens zag het er nog goed uit, geen bramen o.i.d.

Groet,

Rob
 

Co de Witgoedman

  • #6
Netjes gedaan hoor, bedankt voor de terugmelding.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu