Lood of loodvervanger gebruiken.

Ambidexterity

  • #1
Wat is beter te gebruiken echt lood of loodvervanger?
Of maakt het tegenwoordig niet meer uit?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Lood willen we niet in ons milieu hebben dus een vervanger is beter. Als je iets verbied of ontmoedigt moet er een oplossing zijn denk ik. wink:
 

Marcn88

  • #3
Ligt eraan wat het bouwjaar vd woning is, ik zie wel is gerenoveerde woningen waar alles dan is uitgevoerd met een vervanger maar persoonlijk vind ik dit geen mooi gezicht en zou dan voor ouderwets lood gaan.
Het is dus puur estetisch
 

Ambidexterity

  • #4
Lood heeft niet mijn eerste voorkeur, hoofdzakelijk ook vanwege milieu. ik was bezig met een noodreparatie op onze afdak (deze moet het nog ±1 jaar volhouden) en zag dat er overal scheurtjes zaten in het lood. Het lood is ±20jaren oud. Hier staat altijd de zon op. Ik heb een beetje het gevoel dat een loodvervanger langer mee kan gaan, maar is dit ook zo?

Dit is trouwens niet waar ik lood of loodvervanger wil plaatsen, al die moeite voor ±1 jaar zou te gek zijn.

Aan de zijkant heb ik een klein stukje aangebouwd, dit wilde ik eerst met een knelprofiel doen, maar na het lezen van een andere topic over een lekkage bij de schoorsteen ben ik daar terug van gekomen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Scheurvorming in lood loste ik altijd op met een stuk stevig en soepel materiaal, dat schoof ik onder het lood. Bij een dakkapel kan je vaak voldoende hoog komen om ver voorbij het begin van de scheur te komen. Zou me niet verbazen als die vervanger daar geschikt voor is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Met loodband of roof tape kan het ook.
 

Ambidexterity

  • #7
Roof tape heb ik wel liggen was extra mee geleverd bij mijn aluminium lichtstraat frame. Wel aan gedacht om dat over die loodflap te plakken, uiteindelijk dacht ik zonde van de tape aangezien volgende jaar de sloophamer in de afdak gaat. Dus dicht gepapt met een dak reparatie goedje, was 22 euro 5 kilo, daarmee het dak dicht gesmeerd.

Maar de stukje om de hoek waar ik de aanbouw hebt gemaakt ga ik vandaag inslijpen de voeg om daar vervolgens loodvervanger in aan te brengen. Dit moet echt goed zijn dat het een flink aantal jaren er tegen aan kan zonder problemen.

Ik zag in enkele youtube filmpjes dat na een aantal jaren de voeg los kan komen en dat ze er een knel profiel overheen zetten. Ik dacht als de aangevoegde voeg droog is, daar een strook roof tape overheen te plakken en dan een knelprofiel er op vast te zetten.

Misschien overdreven, maar kan verder toch geen kwaad toch?
 
  • Like
Waarderingen: Ser015

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Dat is de denk fout je moet er iets onderschuiven en niets erop aanbrengen. Bij een muur kan dat best lastig zijn maar aansluitingen bij timmerwerk lukt dat meestal wel.
 

Ambidexterity

  • #9
Iets er onder schuiven bedoel je neem ik aan de dakleer.

Even voor de duidelijkheid een tekening hoe ik het had gedacht.
In de hoek zit dan een schuine kant welke ik vergeten ben op mijn tekening.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Het bestaande lood moet je niet afsnijden. Zorg ervoor dat deze alijd over de opstaande rand van de bitumen blijft hangen.
Het is altijd mogelijk dat er water uit de spouw moet kunnen.
Heeft het lood nog een redelijke conditie en het is toevallig wat lang kan je voorzichtig een Utje vouwen en daar het stevig materiaal in hangen tegen het afzakken.
Rooftape?

 

Ambidexterity

  • #11
Sorry, voor de onduidelijkheid, ik had het verhaal van gescheurde lood vermeld omdat mijn eerste post ging over wat is beter "lood of loodvervanger" Meer in de gedachten als mijn ervaring met het lood dat er scheurtjes in zitten. Deze lood en afdak gaan volgende jaar weg en is niet de bedoeling om daar de lood flap van te repareren.

Mijn tekening ging over een nieuwe stukje wat ik hebt aangebouwd aan de andere zijde van het huis. Dit is een stuk waar nog geen loodflap zit.

Ik heb daar dakleer aangebracht en tegen de muur aangebrand. In de hoek zit een schuine kant welke ik niet op mijn tekening hebt gezet, maar zit er dus wel. Ik wil een groef slijpen in de voeg, de loodvervanger aanbrengen en de voeg afvoegen. Aangezien ik filmpjes hebt gezien dat de voeg wel eens los komt dacht ik over de gevoegde voeg (na dat deze droog is) roof tape aan te brengen en dan daar een knelprofiel tegen aan te schroeven. Het lijkt mij dat dit geen kwaad kan, klopt dit?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Het is een zwakke oplossing. De juiste is zeer ingrijpend en kost veel geld.
Water uit de gevel kan zo voorbij het voetlood zakken. Is het voetlood geplaatst zoals op mijn tekening loopt dat water, als het lood met de voorkant van de gevel is afgesneden, onder de dakbedekking naar binnen.

Wordt het lood een stukje in de voeg aangebracht zal de muur onder het lood vochtig gaan worden. Van invloed is soort steen, hoeveel stenen staan er boven de vervanger, kwaliteit voegen en in welke richting staat de muur.

Ik neem toch aan breng de vervanger op de juiste manier aan kan je dat gepruts met rooftape vergeten.
 

Ambidexterity

  • #13
De muur is aan de droge kant van het huis en ±gelijk aan de 1e verdiepings-vloer. Er rust dus een muur van 1 verdieping en zolder op die muur. Als ik het goed wil doen zou ik een stukje voeg helemaal door naar de spouw moeten verwijderen,loodvervanger er in en afvoegen. Als dit droog is dan het volgende stukje. Is dat een manier om het te doen? Als ik 2 stenen breed de voeg weg slijpt, dan zou er toch niet veel gebeuren denk ik? En dan voegen met ondersabelingsmortel?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #14
Nee je haalt er een paar stenen uit zet het lood tegen het binnenblad vast.

die gaten maak je ongeveer 50 cm breed dan laat je weer een dam van 50cm staan.

in het gat lood plaatsen en gedeeltelijk aanwerken.
dan 2 weken laten uitharden

vervolgens rest van het metselwerk slopen lood aansluiten en het geheel dichtmetselen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Heelveel mensen hebben de gok genomen om de slabbe in de voeg te plaatsen. Zoals het eigenlijk moet kost veel geld.
Daarvan zijn er die later de slabbe toch maar aan het binnenblad hebben laten bevestigen.
 

Ambidexterity

  • #16
Ik kan het begrijpen dat veel mensen de gok nemen, met een droge kant van het huis wordt de kans op zo'n gok groter.

Goed, ik wil het goed doen om geen gezeik achteraf te krijgen, alleen verplaats ik het wel naar het voorjaar.

Het gaat om een stuk van ±135cm breed, links en rechts ga ik er stenen voorzichtig uithalen, loodvervanger tegen de binnenmuur, stenen terug en minimaal 2 weken latten rusten. Daarna het midden stukje, het dammetje.

Tegen de binnen muur aanbrengen, bedoel je gewoon er tegen aan drukken en omhoog lijkt mij?

De nieuwe voegsel er met een voegspijker er goed indrukken lijkt mij de manier?

Ondersabelingsmortel, of is dat weer overdreven en moet ik gewoon voegmortel gebruiken?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Tegen de muur aanbrengen.
Lood werd ook wel mechanisch bevestigd aan het binnenblad. Geen ervaring wat die vervanger op dat punt doet. Neem aan dat er richtlijnen van de fabrikant zijn.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #18
Die richtlijnen zijn belangrijk. Als er in het oude lood scheuren zitten, betekent dat heel vaak dat de richtlijnen niet zijn gevolgd. De belangrijkste is de maximale lengte van een slabbe.
 

Ambidexterity

  • #19
Tsja, richtlijnen, daar hebben de eerste bewoners geen kaas van gegeten gehad. Er is een hoop gepruts geweest aan ons huis. De loodslab is 5 meter aan een stuk, dun strookje en maar een beetje in de muur geprutst. Afdak is ook lek van alle kanten, hout is verrot en met droog weer stinkt het hout. Maar goed, dat ding is ook lelijk, volgend jaar breek ik het af. Na een noodreparatie kan ik daar mooi zagen en zo ;-)

Ik ben ook heel blij met de uitgebreide uitleg van Wgb en Boertje125 :prima:
Ik wil het namelijk wel op de juiste manier doen. Die richtlijnen zijn er natuurlijk vanwege dat andere mensen de ellende al hebben ondervonden.

In het voorjaar ga ik deze klus oppakken, het is nu te koud en te nat.

Wat me nog niet geheel duidelijk was, welke mortel kan ik het beste gebruiken voor het voegen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Hier is alles te vinden wat met voegen te maken heeft.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu