Lijnolie

Versch25

  • #1
Beste,

Binnenkort m'n kwasten nalopen, na het schilderwerk moeten ze weer klaar zijn voor de volgende klus:
Maar wat is het verschil tussen gekookte en ruwe lijnolie? en wat maakt dat uit voor het bewaren van de kwasten...

alvast bedankt
 

Exiled

  • #2
Beter geen lijnolie gebruiken; dat is nadelig voor de droogtijd van de alkydverf als je ze weer gaat gebruiken. Beter reinigen met terpetine, met groene zeep schoonmaken en tijdelijk in water (met een beetje zeep) bewaren.

Bij lang bewaren (> 14 dagen) : uit dat zeepwater halen, grondig schoonspoelen en in een krant wikkelen. Ophangen en laten drogen.
 

Versch25

  • #3
Ja, die procedure is bekend.
Als je ze kort bewaard desnoods in de verf bewaren en alu-folie eromheen

voor langduriger wegzetten adviseren de professionals nog wel eens lijnolie. Er zijn twee type's ruwe en gekookte.
Wat is het verschil tussen die twee en maakt het wat uit voor het landuriger bewaren... (is de een beter dan de ander om langdurig je kwasten netjes op te bergen)

m.v.gr.
 

Exiled

  • #4
Op dit forum heb ik wel eens gelezen dat dan gekookte lijnolie beter is. Hoe en waarom weet ik niet (meer).
 

EGeen

  • #5
Klopt, het wegzetten voor langere tijd word gedaan in rauwe lijnolie. De andere soort wordt gebruikt voor het in de olie zetten van meubelen etc..

Het voordeel hiervan is dat de haren soepel blijven en niet uitdrogen en/of vervuiling bijkomt. Tevens dat het middel (in dit geval de lijnolie) niet vervluchtigd.
 

Chathanky

  • #6
Rauwe lijnolie is beter dan gekookte om je kwasten weg te zetten.
Gekookte lijnolie hard op de lange duur uit.

Voor de lange duur reinig ik de kwasten met een kwastenreiniger en spoel ze grondig uit. Met een zachte handzeep doe ik de handeling nog eens.

Ik laat ze een aantal dagen in de kwastenreiniger staan alvorens ze uit te spoelen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Het verschil tussen gekookte en ruwe lijnolie?

Ruwe ( rauwe ) lijnolie is niet weersbestendig gekookte wel.

Door rauwe lijnolie te verhitten polimeriseerd het. Daardoor verkrijgt u een betere vloeing en weersbestendigheid.

Door ruwe lijnolie met bleekaarde te bleken onstaat gebleekte lijnolie.

Door dit product weer te verhitten wordt het sterk gepolimeriseerd. Hierdoor verkrijgt u een goede weersbestendigheid.
Gebleekte lijnolie is dus een uistekend bindmiddel voor de weer in trek rakende lijnolieverven van weleer.
 

Versch25

  • #8
Top! ik weet genoeg!
thanks!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu