Lijm en levelingsysteem voor vloertegels

Oostpoort

  • #1
Hallo,

Ik wil zelf tegels gaan leggen. Even wat info:
  • pas opgeleverde nieuwbouwwoning
  • 60x60cm, 1cm dik, gress porcelanato
  • ondervloer is anhydriet met lage temperatuur vloerverwarming en koeling (we hebben een warmtepomp die 180 meter de grond in gaat. Geen radiatoren.

Kan iemand mij adviseren welke lijm ik hier het beste voor kan gebruiken? Is die van de bekende Nederlandse of Duitse bouwmarkt voor particulieren goed genoeg? Of kan ik beter met mijn pasje naar de * bouwmarkt (die alleen voor bedrijven is) en daar een bepaald merk halen?

Vanwege de lage temperatuur vloerverwarming moet er goed vol verlijmd worden zonder luchtbellen tussen afwerkvloer en tegel. Adviseren jullie zoals ik wel elders heb gelezen dubbel lijmen (dus vloer en tegel in de lijm zetten) of is er een speciale lijm waarmee dat niet nodig is waar ik volgens mij ook iets over heb gezien (en geeft dat net zo'n goed resultaat als dubbel verlijmen)?

Nog een soortgelijke vraag als de eerste mbt levelingsystemen: zijn die van de bouwmarkten voor particulieren goed (breken ze niet soms af bij het 'aanknijpen') of krijg ik bij de * een betere kwaliteit die makkelijker werkt en/of een beter resultaat geeft?

Voor de 1e en 2e verdieping hebben we houtlook tegels van 23,3x120cm, ook 1cm dik maar gewoon keramiek (geen gress porcelenato). Verder alles hetzelfde, dus ik neem aan dat er geen verschil is met de vloertegels beneden wat betreft materialen en aanbrengen, of toch? Ik weet dat ik ze niet meer dan 1/3 mag laten overlappen qua kopnaden. De kromming van de tegels lijkt overigens erg minimaal te zijn.

Alvast heel erg bedankt.

bericht aangepast - mod
 

Marcn88

  • #2
Tegels met een cementgebonden product lijmen waar op staat dat de lij geschikt is voor vloerverwarming (deze kan enige krimp en uitzetting hebben) voor het leveling systeem heb ik hier net 100m2 in visgraatmotief houtlooktegel 15x60 gelegd met het systeem van winkelnaam verwijderd - mod dit is mij zeer goed bevallen en de vloer ligt er ook zeer strak in ook heb ik hun lijm gebruikt voor de vvw variant.
De vloer heb ik ingelijmt en ook de tegel maar dit doe ik eigenlijk standaard bij vloertegels
 

Tegel

  • #3
Een anhydriet vloer moet je eerst de toplaag afschuren.
Anders hecht de lijm niet.
Ook heb je voor een anhydriet vloer speciale voorstijk en lijm nodig, die voor deze vloer geschikt is.
Een normale poedertegellijm is hier niet geschikt voor.

Dus eerst schuren, zodat de gladde toplaag er af is.
Voorstrijken, en dan de tegels lijmen.
Tegels lijmen met een lijmkam van 10 mm, en de onderkant van de tegels met de vlakke kant van de spaan insmeren met tegellijm.
 

Oostpoort

  • #4
@Tegel: Zie je reactie nu pas (had er geen email over ontvangen).

De vloer zou volgens de producent een huidloze anhydrietvloer zijn die niet geschuurd hoeft te worden. We hebben dat toch gedaan (machinaal) om in ieder geval zeker te zijn dat hij echt goed schoon is en daarna goed met een bouwstofzuiger stofvrij gemaakt. Als je er met een muntje over krast (al voor het schuren) krijg je overigens een wat donkere grijze streep en dat schijnt ook een indicatie te zijn dat de vloer geschikt is om tegels op te lijmen.

We hebben ook contact gehad met een grote en bekende fabrikant van tegellijm en speciale gipsgebondenlijm voor anhydriet aangeschaft (nr 925) met bijpassende primer.

Ik heb nog wel een vraag over je volgende opmerking:

"Tegels lijmen met een lijmkam van 10 mm, en de onderkant van de tegels met de vlakke kant van de spaan insmeren met tegellijm."

Dubbel verlijmen (float and buttering) doen we inderdaad zoals jij het aangeeft.

Ik heb ergens gelezen dat je bij gebruik van een leveling systeem sowieso 10mm moet gebruiken en dan een met 45 graden schuine tanden. Volgens mij is het dan ook de bedoeling om de kam zelf op 45 graden te houden zodat de tanden loodrecht op de vloer staan en de lijmrillen echt 10mm hoog worden en de uiteindelijke lijmlaag na aandrukken 5mm.

Degene met wie ik de vloer samen leg is echter (volgens mij) eigenwijs en vind dat onnodig dik en wil de kam toch bijna horizontaal houden en dus ook veel dunner lijmen. Ik heb wel gecontroleerd of we dan nog wel 100% verlijming houden door een tegel weer los te halen en dat is wel het geval. Maar... is deze dunnere lijmlaag misschien de oorzaak dat het heel af en toe niet lukt om de tegels precies op gelijke hoogte te krijgen met het leveling systeem?

Overigens hebben we in eerste instantie de kam wel netjes 45 graden schuin gehouden maar dan kregen we al snel dat er veel lijm tussen de voeg door naar boven kwam en dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn. Het lijmverbruik per m2 was toen overigens ook wel een stukje hoger dan op de zak stond voor 10mm.

Ben overigens niet heel tevreden over het levelingsysteem van de Bouwvriend, de clips breken mij iets te makkelijk en te vaak af bij het straktrekken met de speciale tang en dat echt zonder al te veel spanning erop te zetten.
 

Tegel

  • #5
De vloertegel hoeft niet 100% verlijmd te zijn 80% is voldoende.
Dat je de tegels niet helemaal vlak krijgt met het leveling systeem, kan aan verschillende dingen liggen.
Vlakheid van de tegels, verkeerde plaatsing van het leveling systeem (te zuinig) de door u gebruikte tegels te ver door laten steken (bv half steens)

Dit soort tegels mag je maar 1/3 laten verspringen, omdat die tegels nooit helemaal vlak zijn.

Verder zijn er vele soorten leveling systemen. Ik gebruik altijd die met de wiggen van het merk dat met een R begint, en die hoef je ook niet al te hard aan te trekken met de speciale tang.

Als je de tegels met een leveling systeem niet vlak krijgt, zijn de tegels krom of hebben aflopende hoeken.
 

Oostpoort

  • #6
Bedankt voor je reactie.

Ik had begrepen dat vanwege onze warmtepomp vloerverwarming waarbij het water maximaal 26 graden wordt je om die reden in ieder geval 100% verlijming moest nastreven om zoveel mogelijk afgifte- en daarmee verwarmingscapaciteit over te houden. Anders zou je het volgens zeggen in een koude winter niet gegarandeerd warm houden en in een hete zomer niet koel.

Tegels laten we inderdaad max 1/3 verspringen op een keer na waar we ons vergist hadden en pas achteraf zagen dat we op 1/2 uitkwamen maar die strook licht toch mooi gelijk met de vorige. Gelukkig zijn de meeste tegels erg vlak voor deze lengte, althans vergeleken met wat ik bij andere houtlook tegels heb gezien in de winkel die veel krommer waren.

Wij gebruiken ook de wiggen van het merk met de R. Sommige clips breken al bij minimale kracht af, bij veel andere gaat het gewoon goed. Kan dat nog aan de tang liggen die bij het startpakket zit? De tang die los wordt verkocht ziet er volgens mij anders (degelijker) uit.

Deze houtlook tegels lijken behoorlijk recht, de kromming is bij de meeste minimaal (hooguit 1 mm in het midden, meestal minder) en je drukt ze met een vinger gemakkelijk plat.

Het kan dus niet aan een te dunne lijmlaag liggen dat we ze niet vlak krijgen? Ik zal nog eens goed kijken maar ik meen dat sommige tegels vrijwel over de gehele lengte iets hoger of lager uitkwamen dan de naastliggende.
 

Marcn88

  • #7
Ik heb hier ongeveer een 80m2 houtlook tegels gelijmt in visgraat pateoon met het levelingsysteem van de bauh##s en er zijn misschien 5 a 10 clips gebroken van de weet ik hoeveel, vast is vast met die dingen voordat je ze aantrekt leg je de tegel er is zo vlak en strak in zoals normaal zonder dit systeem.
Ik gebruikte het systeem puur om de kleine oneffenheden in de onderlinge tegels te minimaliseren
 

Oostpoort

  • #8
@Tegel en @Marcn88,

Allebei heel erg bedankt voor jullie reacties. De tweede verdieping ligt er nu helemaal in (alleen nog voegen) en het resultaat is mooi geworden.

Hoewel het op zich dus prima gaat overwegen we nu toch sterk om een tegelzetter in te huren.

Ik heb er vandaag een gesproken die het huis van de buren heeft gedaan en die zei niet dubbel te verlijmen (dus geen float en buttering techniek) maar enkel de vloer in te smeren met een grove kam (hij mompelde volgens mij 12mm) en wat dunnere lijm en daarmee ook volledige verlijming te kunnen bereiken.

Los van de vraag of volledige (>95%) verlijming nodig is, is het inderdaad mogelijk om met zijn methode die volledige verlijming te bereiken of moet ik op dubbele verlijming staan als ik >95% verlijming wil?


Op alle 'officiële' kanalen zie ik toch overal vermeld worden dat dubbel verlijmen toch wel de aangewezen methode is om tot volledige verlijming te komen. Het heeft bij ons in ieder geval perfect gewerkt (gecontroleerd door enkele keren een gelijmde tegel weer los te halen).

Nu blijkt hij voorlopig niet te kunnen dus ik moet sowieso verder zoeken naar een tegelzetter, maar de vraag blijft natuurlijk wel bestaan, ook als we een andere tegelzetter kunnen vinden.

P.S. Ik ben halverwege overgestapt op een ander levelingsysteem (dit nieuwe systeem claimt het origineel te zijn sinds 2010) en bij het nieuwe systeem brak er praktisch niks (twee stuks waarbij ik tenminste een keer de tang niet goed vasthad) en konden we zonder problemen alles goed straktrekken met de tang. Wat mij betreft is er in ieder geval tussen deze twee een duidelijk kwaliteitsverschil.

Bericht aangepast ivm forumregels - mod
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu