Lichtschakelaar verwijderen en doorlussen

Wesseljr

  • #1
Goedemiddag,

Ik zie een aantal vragen rondom dit onderwerp maar mis net het laatste stukje info.

Ik wil een lichtschakelaar (dimmer) verwijderen ivm de aanschaf van Philips HUE en alles doorverbinden zodat er constant stroom op de lamp staat.

In de contactdoos komt een bruine, zwarte en blauwe draad uit die in de dimmer zitten.
Volgens mij kan ik die bruine en zwarte met elkaar verbinden met een laskoppeling, toch? En is die blauwe dan verder overbodig?

(Ik lees dat je eigenlijk een extra bruine draad moet trekken naar de lamp, maar is afgezien daarvan zo'n koppeling wel veilig genoeg?)

Groet,

Wessel
 

Ronaldjes

  • #2
Bruin is voeding en op moment dat er een schakelaar of dimmer tussen zit gaat deze verder naar de lichtbron met zwart.

Dus inderdaad bruin en zwart doorverbinden en klaar!
 

Ronaldjes

  • #3
Blauw kun je loshalen. Wellicht bepaald type dimmer die een nul nodig heeft. Kun je eventueel een foto maken ?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #4
Waar hangt de lamp?
Als aan het plafond onder de centraaldoos, dan is daar alles aanwezig.
Tevens kan je dan daar de ongebruikte draden naar de dimmer verwijderen en helemaal uit de muur halen. (als er ook een stopcontact bij de dimmer zit alleen de zwarte draad verwijderen)
 

Wesseljr

  • #5
Ik heb inmiddels begrepen dat de blauwe draad nodig was voor de dimmer. Dus inderdaad zwart & bruin verbinden, blauw afdoppen en klaar.

Thanks!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu