Licht eiken weer donker maken

Mieke57

  • #1
Mijn tweedehands aangeschaft kastje is gemaakt van donker eiken. Het bovenblad is door de vorige eigenaar voorzien van een laklaag die er zo vanaf te pakken is, waarschijnlijk doordat het kastje altijd geboend werd.
Er komt nu een blank eiken kleur tevoorschijn.
Hoe krijg ik het blad weer donker? Ik wil geen lak of iets dergelijks, het moet weer in de boenwas kunnen.
 

Fiesiekus

  • #2
Met een geconcentreerde ammoniakoplossing inkwasten. Het beste kan je met een "slappe" oplossing beginnen en dat steeds herhalen of sterker maken.
 

H@ns

  • #3
Om een beetje effect te krijgen heb je een ammoniakoplossing van minstens 10% nodig, deze is niet in de gewone drogist of supermarkt te koop.

Amoniak geeft een enigszins grijze verkleuring, echt donker bruin kun je beter met kleurstofbeits bereiken.
Vraag bij een schilderspeciaal zaak eens naar een kleurstaalsetje van E nummers voor eikenbeits, kun je de kleur zo uitzoeken.
Daar kun je ook de ammoniak kopen
 

Mieke57

  • #4
Bedankt voor jullie reactie.

Dat van die ammoniak wist ik, maar daar krijg ik inderdaad de kleur niet mee terug.
Het is de bedoeling dat het een zg. koloniale kleur krijgt (gewoon heel donkerbruin dus)
Als ik dat doe, zou ik hem dan kunnen boenen?
 

Kees61

  • #5
Als je het wilt beitsen dan moet je toch eerst die vette laag er af halen, waar de lak nu ook al van af valt.

Na het beitsen kan je het een keer lakken. Dan heb je sneller een mooi resultaat met het in de was zetten.

Beits kan je kopen in kleine zakjes van 5 gram of zoiets. Genoeg voor een liter beits. Je kunt met wat minder water beginnen, dan wordt de kleur donkerder. Een beetje ammonia kan er ook bij
Probeer het eerst even op een staaltje uit.
 

H@ns

  • #6
Die zakjes zijn uit de handel Kees (als je tenminste die van Zweihorn bedoelde)
 

Kees61

  • #7
Ik bedoel van Clou.
De verfspeciaalzaak heeft ze wel.
Speciale prijs ook :-) net als inkt voor de printer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu